کد خبر: ۶۵۰۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶

وضعیت صنایع ‌دستی بد بود، بدتر هم شد!

مدتی است که نگرانی‌ ناشی از مبتلا نشدن به یک بیماری ناشناخته با دغدغه‌های معیشتی ترکیب شده و معجون بدی را به وجود آورده است. انگار «غم نان» در شرایطی عجیب و نابرابر با دغدغه «حفظ جان» در حال رقابت است.
آفتاب‌‌نیوز :

با تعطیل شدن بسیاری مشاغل و اصناف برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در کشور، مشکلات معیشتی و ترس از بیکار شدن هم به دغدغه‌های مردمی اضافه شده است. قشر عظیم هنرمندان و صنعت‌گران صنایع‌دستی و به‌ویژه آنهایی که در روستاها مشغول به کار بودند نیز از این جمله‌اند که بیکاری آنها در این روزهای کرونایی برای برخی از فعالان این حوزه دغدغه‌آفرین شده است.

این درحالی است که وضعیت تولید و فروش صنایع‌دستی به‌ویژه در میان تولیدکنندگان روستایی پیش از شیوع ویروس کرونا هم چندان قابل قبول نبود و حالا با کاهش شدید فروش‌های پایان سال ۹۸ و تعطیلی کلیه نمایشگاه‌های نوروزی صنایع‌دستی بازار فروش صنایع دستی بیش از پیش کساد شده است.

وضعیت صنایع ‌دستی بد بود، بدتر هم شد!

در این میان آنچه در شرایط فعلی حائز اهمیت است و بارها نیز از سوی کارشناسان حوزه صنایع‌دستی مورد تاکید قرار گرفته است، رسیدگی معاونت صنایع دستی به هنرمندان و به‌ویژه آن دسته از هنرمندان روستایی است که به‌صورت مستقل در کارگاه‌ها یا خانه‌هایشان مشغول به کار بوده‌اند.

در همین راستا بشیری، تولیدکننده و صادرکننده صنایع دستی در استان همدان درباره وضعیت بازار فروش صنایع‌دستی در روزهای کرونایی می‌گوید: صنایع‌دستی در شهر لاجین به این صورت است که همه تولیدکننده‌ها یک سال تلاش می‌کنند و ثمره تلاششان را در اسفند همان سال و فرودین‌ سال بهره‌برداری می‌کنند. در طول سال به دلیل برخی از مناسبت‌ها مثل ماه‌های محرم، صفر و رمضان تولید و فروش صنایع‌دستی بسیار کم می‌شود و در واقع فروش اصلی آثار هنرمندان فقط در دوماه اسفند و فروردین انجام می‌شود.

او همچنین درباره قانون جدید معافیت مالیاتی صنایع‌دستی تا سقف درآمد ۲۰۰ میلیون تومان نیز یادآور می‌شود: در ماده ۱۴۲ معافیت‌های مستقیم برای صنایع‌دستی معافیت در نظر گرفته شده، اما متاسفانه می‌خواهند به روش‌های مختلف این معافیت را بردارند و از تولیدکنندگان وصادرکنندگان صنایع‌دستی مالیات بگیرند. الان نیز که سقف گذاشته‌اند، می‌خواهند به طرق مختلف همین موضوع را نیز زیر سوال ببرند.

بشیری ادامه می‌دهد: به عنوان مثال امور مالیاتی شهرستان بهار تولیدکنندگان صنایع دستی را در معافیت گروه الف قرار داده است. بر این اساس کارگاه‌های تولید صنایع دستی که پروانه معافیت کارگاهی از معاونت صنایع دستی دارند ملزم به ارائه دفاتر قانونی و اظهارنامه فصلی و ... هستند. اگر این اظهارنامه‌ها را در تاریخ مقرر ارائه کنیم معافیت مالیاتی داریم، اما اگر تناقضی در این دفاتر باشد مالیات به همراه جریمه اخذ می‌شود. این درحالی است که هنرمندان صنایع‌دستی در روستاها اغلب از قشر ضعیف جامعه هستند و سررشته‌ای از تنظیم دفاتر و اطلاعات مالی ندارند و قطعا همه دفاتر آنها رد می‌شود.

همچنین حامد اکرمی، احیاگر و تولیدکننده صنایع دستی و سوغات شهرستان ابرکوه در همین زمینه اظهار می‌کند: وضعیت ما در شرایط فعلی فوق به هم ریخته است. با وضعیت اقتصادی موجود و در این روزهای کرونایی طبیعتا اولویت مردم خوراک است تا صنایع دستی! ما هم اصلا وضعیت فروش خوبی نداریم.

او با بیان اینکه «‌بسیاری از کارگاه‌ها و هنرمندان در این مدت آسیب‌ دیده‌اند»، خاطرنشان می‌کند: معاونت صنایع دستی می‌تواند در شرایط فعلی در زمینه تبلیغات بسیار در میزان فروش آثار موثر باشد و وام‌های کم بهره‌ای را دراختیار هنرمندان و کارگاه‌هایی قرار بدهد که در این ایام با ضررهای مالی زیادی مواجه شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین