کد خبر: ۶۵۰۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰

تفاوت زلزله با فعالیت‌های آتشفشانی/زلزله‌ای که مردم 5 استان را از خواب بیدار کرد

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محدوده زلزله بامداد امروز با بزرگای 5.1 را منطقه فعال از لحاظ لرزه خیزی معرفی کرد و گفت: احتمالا وارد شدن خسارات جزئی به دو روستای "دشتک" و "مشا" وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی بیت اللهی به بیان جزئیات زمین لرزه 5.1 بامداد امروز دماوند پرداخت و افزود: این زلزله در ساعت 48 دقیقه روز جمعه 19 اردیبهشت در حوالی 26 کیلومتری شمال دماوند و درست در مجاورت روستای "مشا" رخ داده است.

وی با بیان اینکه قبل از این زلزله، در ساعت 23 و 30 دقیقه پنج شنبه 18 اردیبهشت ماه زلزله ای به بزرگای 2.9 رخ داده است، یادآور شد: بعد از زلزله 5.1 نیز پس لرزه‌هایی به ثبت رسید که بزرگترین آنها زلزله ای به بزرگای 3.9 است.

تفاوت زلزله با فعالیت‌های آتشفشانی/زلزله‌ای که مردم 5 استان را از خواب بیدار کرد

بیت اللهی با بیان اینکه به احتمال زیاد زلزله‌های دیگری کمتر از 2.9 در این منطقه در حال رخ دادن است، خاطر نشان کرد: منطقه وقوع زلزله از نظر موقعیت، نزدیک روستا مشا در 40 کیلومتری مرز شرقی تهران است و حدود 60 کیلومتر با مرکز شهر تهران فاصله دارد.

رییس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیزی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: نکته مهم این رخداد لرزه‌ای این است که در محدوده روستای "ایرا" در جنوب لواسانات، دو گسل "شمال تهران" و "مشا" با یکدیگر تلاقی دارند و با رومرکز زلزله امروز حدود 20 تا 25 کیلومتر به سمت دماوند واقع شده و این نشان می دهد که فعالیت گسل مشا در این منطقه بیشتر بوده و احتمالا جنبایی این گسل موجب رخداد این زلزله شده است.

بیت اللهی در پاسخ به این سوال که آیا می توان زلزله 5.1 را به عنوان پیش لرزه تلقی کرد، با تاکید بر اینکه در این زمینه نمی توان به طور قطع اظهار نظر کرد، توضیح داد: تجربه و برداشت من از وضعیت لرزه خیزی این ناحیه و اینکه زلزله 5.1 به اندازه کافی بزرگ است، احتمال پیش لرزه بودن آن ضعیف است و به نظر من این زمین لرزه یک زلزله اصلی بوده است که تنش این محدود را تخلیه کرده است.

وی با بیان اینکه منطقه رومرکز زلزله امروز یک منطقه کوهستانی است، گفت: محدوده رومرکز زلزله 5.1 امروز در حوالی جاده هراز قرار دارد و احتمال ریزش و مسدود شدن این جاده و روستاهای این محدوده وجود دارد.

بیت اللهی، با بیان اینکه زلزله 5.1 بامداد امروز علاوه بر تهران، در کرج، مازندران، قم، سمنان و زنجان و قزوین این زلزله را احساس کردند و بسیاری از مردم را از خواب بیدار کرده است، افزود: برآورد خسارات اولیه بر اساس داده‌هایی که در حال حاضر در اختیار دارم نشان می دهد که احتمالا روستاهای "دشتک" و "مشا" با درصد بسیار کمی خساراتی مشاهده شود.

به گفته وی روستای مشا روستایی مملو از ویلاهای نوساز با کیفیت ساخت نسبتا خوب است و احتمال تخریب در آن کم است ضمن آنکه خوشبختانه کیفیت سازه های موجود در روستای دشتک نشان می دهد که در این روستا نیز ساختمان بدون اسلکه وجود ندارد.

بیت اللهی جمعیت روستای دشتک را حدود 92 نفر و جمعیت روستا مشا را حدود 741 نفر عنوان کرد و یادآور شد: در روستای مشا جمعیت شناور وجود دارد و با توجه به اینکه در روزهای پایانی هفته قرار داریم احتمال وجود جمعیت بیشتر در این روستا وجود دارد.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری، روستای نزدیک به رومرکز زلزله بامداد امروز را شامل روستای "قلعه دختر"، "پیست آبعلی"، "پلور" دانست و گفت: احتمال می دهیم که جمعیت مستقر در این مناطق نیز زلزله هایی با بزرگای 5 رو احساس کرده باشند ولی به لحاظ تخریب سازه‌ای به نظر می رسد که این زمین لرزه به اندازه ای شدید نبوده که با تخریب سازه ها همراه باشد.

به گفته وی 3 شهر "دماوند"، "رودهن" و "آبعلی" با جمعیتی در حدود 800 هزار نفر در فاصله 7 تا 8 کیلومتری مشا هستند که این زمین لرزه را احساس کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه منطقه رومرکز زلزله بامداد امروز محدوده ای به شدت فعال در محدود شرق تهران به شمار می رود، یادآور شد: آخرین زلزله تاریخی که در این منطقه به ثبت رسیده مربوط به زمین لرزه سال 1830 می شود که اندکی شهر تهران را نیز تخریب کرده است.

بیت اللهی با بیان اینکه زلزله 5.1 ربطی به فعالیت های آتشفشان دماوند ندارد، گفت: این زلزله در محل گسل مشا متمرکز شد و در صورت فعالیت آتشفشانی، گسل های اطراف آن پس لرزه هایی را خواهند داشت و ما چنین روندی را از پس لرزه ها نداریم از این رو این زمین لرزه نمی تواند ربطی به فعالیت های آتشفشانی داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین