کد خبر: ۶۵۰۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ماه رمضان توصیه می‌شود فرد افطار خود را با آب جوشیده ولرم همراه با خرما یا شیرین شده با کمی عسل باز کند.
آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا حقیقی، شب گذشته 19 اردیبهشت اظهار کرد: در تمام ایام باید سعی شود تا از پرخوری، درهم خوری، مصرف مایعات هنگام صرف غذا(از نیم ساعت تا حدود دو ساعت بعد از غذا)، مصرف غذا هنگام عصبانیت پرهیز شود.

وی با بیان اینکه قبل از احساس سیری دست از غذا کشیدن و تا وقتی که احساس گرسنگی نداشتیم، سراغ غذا نرویم، افزود: در ماه رمضان توصیه می‌شود بعد از بجا آوردن نماز مغرب، افطار خود را با آب جوشیده ولرم همراه با خرما یا شیرین شده با کمی عسل باز کنید.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه بر خلاف باور عمومی، مصرف پنیر و هندوانه با هم توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در ادامه می‌توان مقدار کمی نان با پنیر، سبزی و مغز گردو یا کمی سوپ رقیق بدون رشته یا آش رقیق بدون رشته، یا شیر برنج یا فرنی میل کنید.

حقیقی با بیان اینکه خوردن شام بعد از بجا آوردن نماز عشاء و تعقیبات توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت گرسنگی، فرد باید حدود یک ساعت بعد وعده شام را در آرامش میل کرده و لقمه‌های غذا را خوب بجود و از مصرف غذاهای سنگین پرهیز کند و دو ساعت بعد می‌تواند سراغ مصرف میوه و مغزیجات، سالادها بدون استفاده از سس برود.

وی با اظهار اینکه فاصله افطار تا سحر باید به اندازه کافی مصرف مایعات داشته باشیم و حداقل یک ساعت قبل از اذان صبح برای سحری آماده شویم، افزود: سحری وعده اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان است، لذا باید با خوردن سحری بدن توان لازم را برای انجام امور روزانه داشته باشد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه یبوست باعث ایجاد بیماری‌های متعدد می‌شود، تصریح کرد: اجابت مزاج خوب و مناسب، از لازمه‌های سلامتی در تمامی اوقات زندگی است.

ورزش و رمضان

حقیقی با بیان اینکه زندگی ماشینی باعث شده است حرکات ورزشی و نرمشی را بسیار کم انجام دهیم و روز به روز بر پدیده مضر چاقی در جامعه افزوده شود، گفت: یکی از بهترین اوقات برای ورزش در ماه رمضان، دو ساعت بعد از افطاری و مصرف شام است و توصیه موکد می‌شود که از انجام ورزش‌های سنگین که در واقع کاهنده توان بدن و ایجادکننده ضعف بدن هستند، جلوگیری شود.

حقیقی تصریح کرد: انجام ورزش و نرمش درطول روز نیز باید به گونه‌ای باشد که ما را دچار ضعف و تشنگی نکند.

وی با بیان اینکه بدن نیاز به خواب و استراحت کافی دارد و اگر خواب بیش از حد باشد اثرات سوء بر بدن دارد، گفت: از ساعت ۱۰ شب تا اذان صبح بهترین زمان برای خوابیدن است.

این استادیار دانشگاه با توصیه به پرهیز از خوابیدن تا دو ساعت بعد از خوردن غذا که باعث کسلی در ساعات بیداری و سوء هاضمه می‌شود، اظهار کرد: توصیه می‌شود انسان بین ۶ تا ۱۰ ساعت بر حسب نوع مزاج در طول روز بخوابد.

حقیقی با بیان اینکه خوابی خوب است که به صورت پیوسته بوده و فرد بعد از بیداری احساس راحتی و سرزنده بودن داشته باشد، گفت: توصیه می‌شود افراد با مزاج متعدل حدوداً ۸ ساعت، گرم و خشک ۶ ساعت و مزاج سرد وتر تا ۱۰ ساعت خواب داشته باشند.

لازمه‌های سلامتی در شرایط کرونایی

وی به بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: رعایت اصل فاصله‌گذاری، اصل شست و شوی بهداشتی دست‌ها و جلوگیری از دست زدن به نواحی پرخطر صورت، از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلاء به کرونا ویروس است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: حضور در محیط‌های پرخطر و غیر ایمن، عدم استفاده از وسایل حفاظت فردی، ارتباط با کودکان و نوجوانان ناقل بدون علامت، استرس‌های محیطی، از جمله شرایطی است که ما را مستعد ابتلاء به کرونا می‌کند.

حقیقی افزود: کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای(قلبی عروقی، ریوی، کلیوی، کبدی، فشارخون و دیابت و...) هستند و افرادی که مواد ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند نیز مستعد این بیماری خواهند بود.

وی با توصیه به پرهیز از استرس‌ها و جلوگیری از قرار گرفتن در محیط‌های تنش زا، شلوغ و چالش‌برانگیز، گفت: تغذیه مناسب، مصرف زنجبیل، سیر، پیاز بیشتر، دمنوش مانند بابونه اویشن نعناع، ورزش کافی، بوئیدن اشیاء خوشبو و معطر برای تقویت روحیه نیز برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: رژیم غذایی نباید ما را دچار یبوست کند و از خوردن مواد مصنوعی و مواد دارای مواد نگهدارنده و محافظ و مواد غذایی که حالت خمیری و ازجی مثل ماکارانی، آش رشته و کله پاچه پرهیز شود.

حقیقی با توصیه به انجام روزانه دو بار قرقره با آب نمک، یادآور شد: برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را داخل یک لیوان آب جوشیده ولرم شده حل و سپس قرقره می‌کنیم و حتی می‌شود برای شستشوی بینی آن را استنشاق کرد.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین