کد خبر: ۶۵۱۱۲۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
شرکت نیشکر هفت‌تپه در ۵۶ سالگی به دو جوان ۳۱ و ۲۸ ساله واگذار شده بود

معاملات کاغذی ۲۰۰ میلیون دلاری؛ چه کسی ۲۰۱ میلیون دلار ارز ارزان به مدیران جوان هفت‌تپه داد؟

شرکت 60ساله کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در 56سالگی از دولت گرفته شد و به دو جوان 31 و 28 ساله واگذار شد و همین واگذاری سرآغازی شد برای ماجراهای پرغم هفت‌تپه. پس از گذشت یک‌سال‌ونیم از این ماجرا و با بررسی لیست ارزی بانک مرکزی قابل مشاهده است که اتفاقا اسدبیگی و دوستان نه تنها متواری نبودند بلکه مسئولان کشور آن‌قدر به آنها اعتماد داشتند که 201 میلیون دلار ارز ارزان (دلار چهارهزارو 200تومانی) به آنها پرداخت کرده‌اند. این پرسش مهم قابل طرح است که چه کسی مجوز ثبت سفارش به آقای اسدبیگی و همراهان او داده است؟
آفتاب‌‌نیوز :

نام کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه از آن نام‌های آشناست که اگرچه به واسطه اعتراض‌ کارگران و واگذاری پر حاشیه اش بر سر زبان‌ها افتاد اما امروز با لیست ارز دولتی و قاچاق سازمان‌یافته گره می‌خورد.

در همان دوران که کارگران هفت‌تپه برای نگرفتن چندین ماه حقوقشان اعتراض می‌کردند و طعم بازداشت می‌چشیدند؛ مدیران هفت‌تپه در لیست واگذاری ارزهای ارزان برای تأمین تجهیزات صف کشیده بودند و البته توفیق به‌دست‌آوردن 201 میلیون دلار ارز دولتی را هم در کارنامه دارند.

معاملات کاغذی ۲۰۰ میلیون دلاری؛ چه کسی ۲۰۱ میلیون دلار ارز ارزان به مدیران جوان هفت‌تپه داد؟

شاید خوابیدن اعتراض کارگران هفت‌تپه و پرداخت حقوق آنها در ماه‌های اخیر هم بی‌ربط به توفیق مدیران این کشت و صنعت در گرفتن ارز ارزان نباشد اما ماجرا وقتی به دادگاه کشیده می‌شود که ارزهای ارزان کالای اساسی به جای صرف‌شدن برای خرید تجهیزات کارخانه، قاچاق می‌شود.‌ شرکت 60ساله کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در 56سالگی از دولت گرفته شد و به دو جوان 31 و 28 ساله واگذار شد و همین واگذاری سرآغازی شد برای ماجراهای پرغم هفت‌تپه.

هیئت واگذاری در تاریخ 21 شهریور 1394 در سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد گرد هم آمدند تا یک تصمیم تاریخی بگیرند. آنها برای کارخانه‌های 24هزارهکتاری نیشکر خوزستان 291 میلیارد تومان قیمت گذاشتند و برای دریافت این پول هم شرایط پنج درصد نقد و مابقی به صورت اقساط هشت‌ساله گذاشته شد. بهمن همان سال قرعه این مزایده شیرین به نام مهرداد رستمی‌چگنی و امید اسدبیگی افتاد و شرکت‌های آنها به نام‌های زئوس و آریاک با پرداخت شش میلیارد تومان صاحب بزرگ‌ترین کارخانه خوزستان شدند. امید اسدبیگی که مدیرعامل شرکت آریاک بود به‌عنوان سهامدار اصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به مدیرعاملی این شرکت نیز منصوب و مهرداد رستمی‌چگنی نیز رئیس هیئت‌مدیره این شرکت شد. اعضای هیئت‌مدیره را نیز احسان‌‌الله اسدبیگی، امیرحسین اسدبیگی و سیامک نصیری‌افشار تشکیل می‌دادند.

خرسندی خریدار و فروشنده از این معامله اما چندان پایدار نبود. سال 1397 با شروع اعتراضات کارگران هفت‌تپه به تأخیر پرداخت حقوقشان، تلخ‌کامی دو طرف معامله هم آغاز شد. از یک سو علی اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی وقت -که امروز در زندان به سر می‌برد- باید به این واگذاری مسئله‌دار پاسخ می‌داد و از سوی دیگر خریداران این صنعت بزرگ باید خود را مهیای عواقب این خرید شیرین و متعاقب آن بدعهدی‌های خود مقابل کارگران می‌کردند.

تخصیص ارز ارزان در روزهای اعتراض

اعتراضات کارگران از آبان 1397 آغاز شد و ماجراهای این اعتراضات تا سال بعد هم ادامه پیدا کرد. هم‌زمان با اعتراضات کارگران هفت‌تپه، 27 آبان 1397 مسئولان اعلام کردند مدیرعامل شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه فراری است و اصلا زندان نیست که فرصتی به او داده شود تا مشکلات را حل کند. بعد از این گفته مسئولان، برخی افراد از حضور اسدبیگی در جلسات و در کارخانه صحبت کردند و تأکید می‌کردند او فراری نیست و به امورات شرکت رسیدگی می‌کند. حالا پس از گذشت یک‌سال‌ونیم از این ماجرا و با بررسی لیست ارزی بانک مرکزی قابل مشاهده است که اتفاقا اسدبیگی و دوستان نه تنها متواری نبودند بلکه مسئولان کشور آن‌قدر به آنها اعتماد داشتند که 201 میلیون دلار ارز ارزان (دلار چهارهزارو 200تومانی) به آنها پرداخت کرده‌اند.

بررسی لیست ارز چهارهزارو 200 تومانی بانک مرکزی نشان می‌دهد در دوره زمانی 1/1/1397 تا 3/2/1399 شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه توانسته برای واردات مواد اولیه 965 میلیون ‌و 250 هزار روپیه هند، 849میلیون و 204هزار‌و 962 یوان چین و 50 میلیون یورو دریافت کند. به عبارتی با محاسبه معادل ارزش دلاری ارزهای دریافتی، این شرکت از ابتدای سال 1397 تا ابتدی سال 1399 توانسته 201 میلیون ‌و 518 هزار و 824 دلار از بانک مرکزی ارز دولتی دریافت کند. این مبلغ طی شماره ثبت سفارش که به دفعات در لیست بانک مرکزی تکرار شده، در یافت شده است.

این پنج‌شماره ثبت سفارش عبارتند از: 34920363،35355538،24876583،13748461، 11911354.

معاملات کاغذی ۲۰۰ میلیون دلاری؛ چه کسی ۲۰۱ میلیون دلار ارز ارزان به مدیران جوان هفت‌تپه داد؟

بررسی دقیق‌تر لیست ارزی بانک مرکزی نشان می‌دهد این شرکت تا آذر سال 1398 ارز دریافت کرده و پس از آن دیگر ارزی به مدیران هفت‌تپه تخصیص پیدا نکرده است. اما این پرسش مهم قابل طرح است که چه کسی مجوز ثبت سفارش به آقای اسدبیگی و همراهان او داده است؟

تشکیل نخستین جلسه دادگاه 29 اردیبهشت ماه

201 میلیون دلار ارزی که به امید واردکردن مواد اولیه و تجهیزات به مدیران جوان هفت‌تپه سپرده شده تا چرخ کشت و صنعت بچرخد و کالای اساسی ارزان به دست مردم برسد، گویی سر از بیراهه درآورده و مشکوک به قاچاق است. بر این اساس قرار شده 29 اردیبهشت نخستین جلسه دادگاه 23 متهم این پرونده در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شود. این پرونده 19 متهم حقیقی و چهار متهم حقوقی دارد اما هنوز جزئیات بیشتر این پرونده مشخص نشده و تلاش برای اطلاع از زمان بازداشت و تعداد بازداشت‌شده‌ها هم نتیجه‌ای نداشت.

معاملات کاغذی ۲۰۰ میلیون دلاری؛ چه کسی ۲۰۱ میلیون دلار ارز ارزان به مدیران جوان هفت‌تپه داد؟

براساس گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه امید اسدبیگی به سردستگی سازمان‌یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی و باقی افراد نام‌برده به مشارکت با او متهم هستند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
Nima
|
Canada
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
18
اقتصاد دست دولت است دزدی می کنید
به بخش خصوصی واگذار می شود دو برابر دزدی می کنید.
چطوری می خواهید اقتصاد کشور سامان پیدا کند،
مثل جنگل است هر کسی دنبال بخشی از طعمه است.
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
15
اینها کی هستن و به چه کسانی متصل؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
فقرا و پا برهنگان غیر وابسته به دشمنان و عوامل خارجی وغیر نفوذی هستند ودر صراط مستقیم انقلاب و اسلام
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
ببخشید صراط را اشتباه نوشتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
13
همانکه حجت شرعی برای استعفا نداشت دلش لبریز از خدمت به مردم بود چندهزار ماشین در هنگام مسدودی سایت برای ضعیفان وپابرهنه ها وخدمتگزارها ثبت کرده بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
2
8
اینها چه کسی هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
9
ای آفتاب عزیز بحث را آغاز میکنی و در دل ما از فراوان بی عدالتی ها گشاده میشود و آنرا روی سایت نمی گذاری و دل ما را بیشتر میسوزاندی آخه چرا ؟ مثلا وقتی میانسالها در شرکتهای وزارتخانه ... بزور بازنشسته میشوند و آشنا داران پیر و فرتوت سی و پنج سال میمانند و بالای یازده میلیون تومان حقوق و مزایا میگیرند انسان دردش را به چه کسی بگویند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
0
4
جلل خالق،
آخه چگونه چنین اتفاق باید به انجام بپذیرد؟؟؟؟....
دو جوان بی تجربه و یک کارخانه بزرگ با قدمت سابقه طولانی و چقدر ضرر به جامعه ایرانی!!!!!!....
چطور اجازه داده شده و چرا اینهمه دلار دریافت کردند؟؟
عقل کجاست ، انصاف کجاست ، ...........

باید حتما پیگیری شود و اشد مجازات برای تمام اشخاصی که در این رابطه دست داشتند انجام شود.
دیگر بس است این بی نظمی ها و بی کفایتی ها میبایست دیگر تکرار نشود!!!!!!........ در غیر اینصورت کشور و مملکت به فنا خواهد رفت و خسارات جبران ناپذیر می شود که تمامش را مردم باید بپردازند که خدا را خوش نیاید ولی بدانید که آنهایی که ضایع کردند و ضایع هستند هیچ وقت از عذاب وجدان به آرامش نخواهند رسید چوب خدا صدا ندارد!!!!!!!!!..... ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
1
0
هر چقدرم زیاد شده قیمت ها در مسکن و خودرو و دلار و طلا بازم ب تورم دوران رئیس جمهور قبل نمیرسه و آقای روحانی و جهانگیری زحمات زیادی کشیدن برای حفظ همین وضع مملکت.. در ضمن همه چیز پول نیست.. بالاخره خانوم ها رفتن ورزشگاه.. بالاخره تونستیم ب بانوان بها بدیم و آزادی بیان بیشتر شد..فیلم های خوبی رفت رو پرده سینما.. کنسرت ها آزادتر شد... این ارزش ها والاتر از مادیاته.. 25 میلیون نفر رآی دادن برای کرامت انسانی.. راه رو ادامه بدید و در دور بعد هم از اصلاحات حمایت کنید ب امید فردای بهتر...من عاشق ایرانم و ایرانی..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
2
متاسفانه فساددرکشورنهادینه شده وغیرقابل کنترول........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
3
بس کنید دیگه هردفعه بازی کی بود کی بود کحا بود رو درمیارید د
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین