کد خبر: ۶۵۱۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳

تشکیل دولت جدید عراق، نشانه کاهش تنش میان ایران و آمریکا است

استاد روابط بین الملل دانشگاه جان هاپکینز آمریکا با اشاره به تشکیل دولت جدید در عراق به نخست وزیری مصطفی الکاظمی، معتقد است این رویداد سیاسی جدید در منطقه خاورمیانه به نوعی نشانه کاهش تنش میان ایران و آمریکا است.
تشکیل دولت جدید عراق، نشانه کاهش تنش میان ایران و آمریکا است
آفتاب‌‌نیوز :

"دانیل سیرور" روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا،‌ گفت: تشکیل دولت عراق نشانه‌ای از نوعی کاهش تنش میان ایران و آمریکاست که در کنار آن، خارج کردن سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان، تایید کننده این گمانه زنی است که دو طرف در حال عقب نشستن از آستانه یک برخورد خطرناک هستند.

در پاسخ به سوالی درباره خارج شدن سامانه موشکی پاتریوت و بخشی از نیروهای آمریکایی از خاک عربستان افزود: این اقدام می‌تواند بخشی از روند کاهش تنش میان ایران و آمریکا باشد اگرچه هنوز مشخص نیست که دقیقا چه چیزی میان عربستان و ترامپ رخ داده است.

وی ادامه داد: روشن است که ترامپ، محمد بن سلمان را دوست نزدیک خود می‌داند و از وی دفاع کرده است اما سقوط قیمت جهانی نفت، بر ترامپ و نوع نگاه او به عربستان تاثیر داشته است.

مدیر برنامه مدیریت درگیری در مدرسه مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز با بیان اینکه منافع آمریکا و ایران در عراق همپوشانی دارد، اضافه کرد: به خصوص در موضوع مهار داعش و القاعده این همپوشانی برجسته است و تهران و واشنگتن خواستار پایان دادن به خطر این دو گروه تروریستی هستند.

وی ادامه داد: ایران هنوز به‌طور کامل ترور ژنرال سلیمانی را تلافی نکرده است، شاید به این دلیل که ممکن است دولت ترامپ واکنش سنگینی نشان بدهد. شاید هم به این دلیل باشد که می‌دانند زد و خورد با آمریکا در عراق، روش بدی برای رسیدن به اهداف است.

استاد دانشگاه جان هاپکینز با بیان اینکه درگیری دو طرف در عراق در این شرایط عاقلانه نبوده و نیست، اظهار کرد: به نظرم بر این مبنا، دو طرف به نتیجه رسیده‌اند که الکاظمی برای نخست وزیری مناسب است. این نشانه‌ای از نوعی عقب‌گرد از رویارویی است. این به معنای حل همه مشکلات بین دو طرف نیست، اما نشان می‌دهد که از وقوع بدترین سناریو بین ایران و آمریکا عقب‌نشینی شده است.

سیرور در پاسخ به اینکه آیا عراق می‌تواند از نقطه تنش به نقطه کاهش تنش و حتی تعامل میان ایران و آمریکا تبدیل شود، گفت: عراق در وضع پیچیده‌ای میان ایران و آمریکا قرار دارد. خیلی بهتر می‌شد اگر این دو کشور به طور مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنند و مسائل مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران و حضور ایران و آمریکا در منطقه مورد بحث گذاشته شود. جالب این است که این روزها خیلی‌ها در آمریکا طرفدار خارج کردن ارتش از خاورمیانه هستند.

وی تصریح کرد: هر گونه حمله ایران به نیروهای آمریکایی باعث تداوم حضور این نیروها خواهد شد و به نظر می‌رسد که تهران نیز متوجه این نکته باشد.

مدیر برنامه مدیریت درگیری در مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی جان هاپکینز تصریح کرد: هرگونه گشایشی میان ایران و آمریکا در چند ماه باقی‌مانده از ریاست جمهوری ترامپ بعید خواهد بود. با این حال می توان از برخی موارد بهره‌برداری کرد.

سیرور با اشاره به گزارش‌هایی درباره خارج کردن بخشی از نیروهای ایران از سوریه گفت: ایران می‌تواند از این واقعیت، بهره‌برداری دیپلماتیک کند. این خارج کردن نیروها به دو دلیل پیروزی بشار اسد و مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کروناست.

وی افزود: ایران می‌تواند از این موضوع بهره‌برداری دیپلماتیک کند. ایالات متحده بسیار نگران حضور ایران در نزدیک مرزهای اسرائیل است و این موضوع می‌تواند به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این تحلیلگر مسایل بین‌الملل یادآور شد: مشخص نیست در 6 ماه آینده چه رخ می‌دهد اما ایران باید برای هر دو سناریوی باخت یا انتخاب دوباره ترامپ به ریاست جمهوری آماده باشد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر(13 آبان‌ماه) برگزار می‌شود که تا کنون دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان مطرح شده و در جناح دموکرات‌ها هم اجماع برای جو بایدن شکل گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین