کد خبر: ۶۵۱۲۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کتائب حزب‌الله، کاظمی را از متهمان اصلی فراهم‌سازی عملیات ترور سردار سلیمانی می‌داند‌

آیا نخست‌وزیر جدید عراق از اتهام نقش داشتن در ترور سردار سلیمانی رهایی خواهد یافت؟

در عراق گروه کتائب حزب‌الله، کاظمی را از متهمان اصلی فراهم‌سازی بستر عملیات امریکا برای ترور ژنرال سلیمانی و "ابو مهدی المهندس" در بغداد می‌داند‌.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نخست وزیر تازه عراق پیشتر رئیس دستگاه امنیتی آن کشور بود. او زمانی به نخست وزیری رسیده که تنها چند ماه از ترور ژنرال قدرتمند ایرانی در بغداد می‌گذرد؛ ژنرالی که نفوذ زیادی در منطقه داشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "گاردین" درباره تاثیر سردار سلیمانی بر تحولات منطقه می‌نویسد: "در اواخر فوریه، شش هفته پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی توسط پهپادی امریکایی، فردی با نگرانی زیادی مواجه شده بود؛ این فرد "مصطفی کاظمی" بود که از عهده‌داری سمت ریاست دستگاه امنیتی به بالاترین کرسی قدرت در بغداد دست یافت. اکنون سرنوشت کاظمی در پایتخت دیگری یعنی در بیروت تعیین می‌شود؛ جایی که "حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان رهبری آن گروه مهم را برعهده دارد و منتظر ملاقات با کاظمی بوده است. نصرالله به طور سنتی بر مسائل نزدیک‌تر به خانه یعنی لبنان تمرکز دارد اما اکنون خود را پس از ترور ژنرال سلیمانی توسط امریکا در خط مقدم جبهه حمایت از منافع ایران در منطقه می‌بیند. هفته گذشته، کاظمی با کسب تایید نصرالله توانست به نخست وزیری برسد. با این حال، واقعیت آن است که خلاء نبود ژنرال سلیمانی احساس می شود‌".

آیا نخست‌وزیر تازه عراق از اتهام نقش داشتن در ترور ژنرال سلیمانی رهایی خواهد یافت؟

روزنامه "گاردین" در ادامه می‌نویسد منابعی در عراق و لبنان می‌گویند واقعیت آن است که علیرغم تعیین جانشین پس از ترور ژنرال سلیمانی، چندان خلاء ناشی از فقدان او پر نشده است.

یک مقام امنیت ملی عراق با اشاره به جانشینی ژنرال قاانی می‌گوید علیرغم تجربه نزدیک به دو دهه‌ای او در افعانستان، واقعیت آن است که او به اندازه ژنرال سلیمانی در عراق و میان قبایل و طایفه‌های عراقی حضور نداشته و انتظار نمی‌رود بتواند نقش مشابه ژنرال سلیمانی را در عراق ایفا کند. اگرچه با انتشار عکس‌هایی از حضور او در جنگ ایران و عراق تلاش شده تا تصویری تازه مشابه ژنرال سلیمانی از وی نیز ارائه شود. این مقام امنیتی عراقی معتقد است که به نظر نمی‌رسد کسی قادر باشد جایگزین چهره مقتدر ژنرال سلیمانی شود‌. او در طول ۱۷ سال گذشته فرمانده اصلی نیروهای شیعه در منطقه بود و نشان داد مدیریت هماهنگ این گروه‌ها تا چه اندازه دشوار است.

این روزنامه در ادامه می نویسد: "کاظمی با حمایت امریکا و عربستان به قدرت رسید. آن دو قدرت او را از خارج از حلقه وفاداران به ایران قلمداد می‌کنند. در عراق گروه کتائب حزب‌الله، کاظمی را از متهمان اصلی فراهم‌سازی بستر عملیات امریکا برای ترور ژنرال سلیمانی و "ابو مهدی المهندس" در بغداد می‌داند‌. کاظمی در هفته‌های اخیر در تلاش برای ملاقات با رهبران کتائب حزب الله بود تا به آنان اطمینان دهد که هیچ نقشی در ترور ژنرال سلیمانی نداشته است. با این حال، هنوز هم گمانه‌زنی‌هایی درباره ارتباطات او با دستگاه‌های جاسوسی امریکا وجود دارند‌. یک منبع آگاه از گفت‌وگوهای پشت پرده می‌گوید. کتائب حزب الله به طور غیررسمی موافقت کرده که مانع کار او نشود اما کماکان به اظهارنظر علیه او ادامه می‌دهد. کاظمی با فشار زیادی به خصوص از جانب گروه‌های شیعه مواجه شده است".

"گاردین" در ادامه به نقل از منبعی منطقه‌ای می‌نویسد: "عربستان و امریکا از نخست‌وزیری او حمایت می‌کنند و گمان می‌کنند او مهره مناسب آنان خواهد بود‌. آنان از سنی‌ها و کردهای عراق خواسته‌اند تا از کاظمی حمایت کنند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
9
2
سردار رفت و جهانی رو داغدار کرد...
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
1
1
به عراق نباید اطمینان کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
0
درتاریخ خیلی ازقهرمانان قربانی بندبازی سیاسی کاری ودغل بازی شیطان سفتان میشود که شهید سلیمانی یکی ازهمان قهرمانان تاریخ است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین