کد خبر: ۶۵۱۳۱۶
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
حاشیه‌های نحوه روایت مرگ ۱۰ افغان در مرز این کشور با ایران تا کمپ موریا هم کشیده شد

قصه غمبار «دهانه ذوالفقار»؛ از ابهام مرگ ۱۰ افغان تا شایعه تجاوز افغان‌های پناهجو به چند کودک ایرانی/ ماجرا چیست؟

در «کمپ موریا» میان پناهجویان همزبان افغان و ایرانی اتفاقاتی افتاده است که از آن هم اطلاعات دقیق و معتبری در دست نیست و ادعا می‌شود افغان‌های پناهجو از آنچه بر هموطنان‌شان در مرز ایران و افغانستان گذشته خشمگین شده و خواسته‌اند دلِ پرِ خود از مشقت‌های مسیر مهاجرت را این گونه خالی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

هنوز هیچ‌کس نمی‌داند در چهل و سومین روز بهار ۹۹ در آن نیمه‌شب بارانی دقیقا چه اتفاقی در «دهانه ذوالفقار» افتاده است. گویا ۴۶ نفر از همزبانان ما که اهل افغانستان بودند آن شب دل به سودای یافتن کار می‌سپارند تا خود را به ایران برسانند. گفته می‌شود که از میان این جمع ۱۰ تن جان باخته‌اند. از سرنوشت ۱۵ تن دیگر هم هنوز خبری در دست نیست. تعدادی از این عده راویان آن شب شده‌اند.

۱۲ روز پس از آن شب پر از ابهام کیلومتر‌ها دورتر از «دهانه ذوالفقار»، حتی دورتر از «ازمیر» ترکیه، در جزیره‌ای که متعلق به یونان است در «کمپ موریا» میان پناهجویان همزبان افغان و ایرانی اتفاقاتی افتاده است که از آن هم اطلاعات دقیق و معتبری در دست نیست و ادعا می‌شود افغان‌های پناهجو از آنچه بر هموطنان‌شان در مرز ایران و افغانستان گذشته خشمگین شده و خواسته‌اند دلِ پرِ خود از مشقت‌های مسیر مهاجرت را این گونه خالی کنند. گزارش‌هایی که روزنامه «اعتماد» نمی‌تواند صحت آن‌ها را تایید کند، موضوع این زد و خورد‌ها در موریا را وخیم‌تر روایت می‌کند تا آنجا که از آزار و اذیت چند کودک و نوجوان ایرانی هم سخن به میان آمده است. در این میانه آن‌هایی که نه «دهانه ذوالفقار» را از نزدیک دیده‌اند و نه آن‌ها که مسیر مهاجرت را می‌شناسند راویان آنچه در مرز مشترک ایران - افغانستان و ترکمنستان رقم خورده شده‌اند. جالب آنجاست که افغانستان اینک دو رییس‌جمهور دارد و در این شرایط و با وجود استقبال ایران از ایجاد یک تیم حقیقت‌یاب مشترک میان مرزبانان دو کشور این کمیته تازه تشکیل شده و هنوز به تحقیق و تحلیل ماجرا نپرداخته است. قطعا غم از دست دادن عزیزان همزبان ما در افغانستان بزرگ و دلگیر است، اما پیش از هر قضاوتی باید صبور بود تا زوایای پنهان آن شب مورد نظر مشخص شود. بنابراین شاید پیش از هر بحث دیگری بهتر باشد «دهانه ذوالفقار» را بهتر بشناسیم و ببینیم جایی که ماجرا در آن رخ داده چه جایی است؟ شناخت این منطقه به فهم بیشتر آنچه روی داده است، کمک خواهد کرد.

قصه غمبار «دهانه ذوالفقار»؛ از ابهام مرگ ۱۰ افغان تا شایعه تجاوز افغان‌های پناهجو به چند کودک ایرانی| ماجرا چیست؟

دهانه ذوالفقار کجاست؟

ماجرایی که اینک بیش از خانواده‌های داغداری که عزیزان خود را در افغانستان از دست داده‌اند مورد توجه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران قرار گرفته در منطقه‌ای خاص از نظر جغرافیایی و ژئوپلیتیکی واقع شده است. آنچه محل بحث در مورد چگونگی مرگ ۱۰ تن و ناپدید شدن ۱۵ تن دیگر شده در سرزمینی در نزدیکی شهرستان تربت‌جام خراسان رضوی رخ داده که که از نظر جغرافیایی گذرگاهی میان دو رشته صخره‌ای موازی است. رودخانه‌ای مرزی هم در آن جریان دارد. این منطقه که «دهانه ذوالفقار» خوانده می‌شود و نقطه آغازین مرز ایران و افغانستان است مرز مشترک سه کشور ایران، افغانستان و ترکمنستان است. در این منطقه ادامه هریرود، به رودخانه تجن شناخته می‌شود.

خط مرزی ایران - افغانستان از دهانه ذوالفقار در شمالی‌ترین نقطه تا ملک سیاهکوه جنوبی‌ترین نقطه آن با درازای ۹۴۵ کیلومتر در کناره جاده ۹۹ ایران کشیده شده است. ۱۷۲ نشانه مرزی در فاصله هر ۳ مایل در سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی شناسه این خط مرزی هستند. ایران و افغانستان ۸۱۵ کیلومتر مرز مشترک دارند که از ۸۵ سال قبل و پس از مناقشات و اختلافاتی که بر سر تعیین خط مرزی به حکمیت ترکیه انجامید بر اساس آن روابط مرزی خود را تنظیم می‌کنند. پس از ماجرای جدا شدن افغانستان از ایران بحث بر سر سرحدات دو کشور از سال ۱۲۶۹ خورشیدی با حضور نظامیان انگلیسی جریان داشت تا آنکه سرانجام موضوع در ۱۳۱۲ به جایی رسید که ترکیه بر سر اختلافات مرزی ایران و افغانستان حکمیت کند و ارتشبد «فخرالدین آلتای» مامور این کار شد. با نظر این نظامی اهل ترکیه آنچه تعیین شد در مجلس شورای ملی وقت در سیزدهمین روز مهر ۱۳۱۴ به عنوان مرز میان ایران و افغانستان مصوب شد. در دهه ۳۰ نیز جزییات چگونگی مرزبانی مشخص شد و این موضوع با وجود فراز و فرود‌های سیاسی افغانستان ادامه داشته است. در سال گذشته نیز مرزبانان دو کشور با هم جلسه‌هایی داشتند. در عین حال سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در روز‌های اخیر به ادعا‌های مطرح شده درباره حادثه «دهانه ذوالفقار» پاسخ می‌داد به نکته‌ای درباره وضعیت پاسگاه‌های مرزی اشاره کرد. براساس گزارشی که ایرنا منتشر کرده او گفته است: «در چند ماه اخیر دست‌کم ۱۲۰ هزار افغان از همین مرز‌ها وارد ایران شده‌اند. در سه سال اخیر به سبب تهدیدات ناشی از حضور داعش و طالبان، نیرو‌های افغان حداقل ۵۴ پاسگاه مرزی افغانستان (که حتی هزینه احداث بسیاری از آن‌ها در سال‌های گذشته از سوی دولت ایران در اختیار کشور دوست و همسایه قرار گرفته) را تخلیه کرده‌اند و این مناطق مرزی همجوار خاک جمهوری اسلامی ایران کاملا در اختیار نیرو‌های تروریستی قرار دارد.»

آن شب بارانی

اتفاقی که در آن خانواده‌های افغان داغدار عزیزان‌شان شده‌اند در چه زمانی و با چه مختصاتی روی داده است؟ تاکنون آنچه از ماجرا روایت شده و شبکه‌های فارسی‌زبان نیز آن را برجسته کرده‌اند بر پایه اظهارات افرادی است که در جمع ۴۶ نفره حضور داشته‌اند. اما پیش از پرداختن به آنچه آن‌ها روایت کرده‌اند می‌توان نگاهی به گزارش‌های سازمان هواشناسی کشور انداخت. این موضوع در «دهانه ذوالفقار» که رودی از دل آن جریان دارد و اتفاقا قربانیان این ماجرا نیز گویا در آب غرق شده‌اند اهمیت می‌یابد که آن شب چگونه شبی بوده است؟ مهتابی یا ابری یا بارانی؟ وضعیت دید در هر شرایطی متفاوت است. بر اساس هشدار شماره ۱۰ مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، هشدار با سطح نارنجی اعلام شده است که در آن تصریح شده از عصر پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۹ «وقوع بارش‌های رگباری توام با رعد و برق در نواحی مستعد وقوع صاعقه و بارش تگرگ همراه با وزش باد شدید لحظه‌ای، آبگرفتگی معابر و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها» پیش روست. در این گزارش منطقه «تربت‌جام» هم مورد تاکید قرار گرفته است و همچنین به طور کلی این توصیه آمده است: «در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بروز خسارات احتمالی به ویژه عدم تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و مناطق کوهستانی و ...».

حقیقت را بجوییم

موضوع بررسی این حادثه ابتدا با تاکید بر تشکیل تیم دیپلماتیک مطرح بود در حالی که آنچه به وقوع پیوسته است ماجرایی در قالب موضوعات مرزبانی است. اما سرانجام «اشرف غنی» ۲۰ اردیبهشت در فرمانی یک هیات حقیقت‌یاب ۱۰ نفره را به ریاست «محمدحمید طهماسی» سرپرست فرماندهی نیرو‌های مسلح افغانستان برای بررسی این حادثه تعیین کرد. اینک باید منتظر بود تا هیات حقیقت‌یاب مشترک به بررسی ماجرا بپردازند و نتیجه آنچه ادعا می‌شود را بررسی کنند. قدر مسلم آنکه ۱۰ تن جان خود را از دست داده‌اند و باید دید که این اتفاق چگونه و با چه کیفیتی روی داده است. اگر فردی در وقوع این رویداد نقش داشته باشد باید شناسایی و مجازات شود. اما تا زمان تعیین مقصر احتمالی و شفاف شدن چگونگی رویداد باید از هر اقدام تحریک‌آمیز و هیجان‌زدگی پیشگیری کرد. نگاهی به روابط ما و افغان‌ها می‌تواند به آرام شدن فضا کمک کند. شاید افغان‌ها در شرایطی که ایران در شرایط اقتصادی ناشی از تحریم روز‌های خوبی ندارد سختی‌های مضاعفی را تجربه می‌کنند. اما آن‌ها به خاطر دارند که از چند دهه قبل و با وقوع جنگ در افغانستان و سپس بر سر کار آمدن طالبان پناهگاه‌شان ایران بوده است. سرانجام روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، موسوی سخنگوی وزرات خارجه ایران به تفصیل به ابهامات موجود در این حادثه پاسخ گفت:

الف- در تاریخ مورد نظر و در محدوده ادعایی نه‌تن‌ها چنان واقعه‌ای رخ نداده و مواجهه‌ای از هیچ نوع میان نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران با اتباع افغان رخ نداده، چه رسد به ادعا‌های ناظر بر انتقال افراد به اردوگاه یا رفتار‌های دور از شأن انسانی، بلکه در آن زمان به دلیل شرایط خاص جوی در منطقه حتی هیچ گونه ورود اتباع افغان به خاک جمهوری اسلامی ایران ثبت نشده است.

ب- با توجه به شیوع بیماری کرونا و با هدف دور نگاه داشتن مرزبانان از خطر ابتلا به ویروس کرونا، مرزبانی هیچ اردوگاهی در مناطق مرزی به صورت دایر ندارد و هر گونه ادعا‌هایی از قبیل انتقال اتباع افغان به اردوگاه یا اجبار آنان به کار اجباری و مانند آن از ریشه غلط و دروغ است.

پ- چگونگی اتفاق رخ داده برای ما به طور دقیق روشن نیست، چون این سانحه نه در قلمرو ما رخ داده و نه نیرو‌های ایرانی دخالتی در آن داشته‌اند، اما با تکیه بر گمانه‌زنی‌های کارشناسی، تجربیات گذشته و مشاهدات میدانی، می‌توان صرفا حدس‌هایی زد.

ت- این احتمال هست که اتباعی از افغانستان قصد ورود غیرقانونی به خاک ایران را داشته‌اند و برای احتراز از مواجه شدن با پاسگاه‌های ایرانی، تلاش کرده‌اند از بخش‌هایی از رودخانه که نزدیک پاسگاه‌های ما نیست، عبور کنند. در این ایام رودخانه هریرود از جریان آب قابل توجهی برخوردار است و احتمال می‌رود این افراد، چون به منطقه ناآشنا بوده و از شدت آب و عمق رودخانه بی‌خبر بوده‌اند، وارد رودخانه شده و دچار حادثه شده باشند.

ج- احتمال دیگری که مطرح است اینکه این افراد در شاخه‌های فرعی هریرود در داخل خاک افغانستان گرفتار آب شده و در بخش مرزی هریرود از آب گرفته شده باشند. به خصوص که هیچ گونه جسدی از اتباع افغان در ساحل ایران مشاهده نشده که با توجه به وضعیت توپوگرافی رودخانه که شیب آن به سمت ایران است احتمال وقوع رویداد در هریرود را کم می‌کند.

۱۳ روز بعد

هنوز هیچ کس نمی‌داند در چهل و سومین روز بهار ۹۹ در آن نیمه‌شب بارانی دقیقا چه اتفاقی در «دهانه ذوالفقار» افتاده است. با وجود آنکه بی. بی. سی با برخی از حاضران در گروه ۴۶ نفره صحبت کرده و روایت آن‌ها را منعکس کرده هنوز به درستی مشخص نیست که این گروه ۴۶ نفره دقیقا در چه مسیری و توسط چه کسی یا چه کسانی راه‌شان سد شده است. رسانه‌ها شنبه بعد از این واقعه از طریق توییتر در جریان این ماجرا قرار گرفتند. بر اساس گزارشی که ایرنا منتشر کرده است «شنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری، کانال‌های خبری و اکانت‌های توییتری تصاویر، ویدیو‌ها و خبر‌هایی را نشر و بازنشر کردند که در آن‌ها ادعا شده بود مرزبانی ایران مهاجران افغان را که درصدد ورود به خاک جمهوری اسلامی بودند، مورد ضرب و شتم قرار داده و آن‌ها را وادار به عبور از رودخانه هریرود کرده است. بر اساس ادعا‌های موجود در اثر مجموعه این اقدامات شماری از مهاجران افغان در این رودخانه غرق شده و شماری دیگر نجات می‌یابند و از سرنوشت تعدادی دیگر خبری در دست نیست.»

ایرنا در گزارش خود توضیح داده بود: «مبنای این خبر اظهارات یکی از شهروندان افغانستانی است که مدعی شده «حدود ۵۰ تن از اتباع افغانستان که به صورت غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند، توسط مرزبانان ایرانی بازداشت، وادار به کار اجباری، شکنجه، لخت و سرانجام به رودخانه انداخته شده‌اند.» به فاصله چند ساعت تصاویری از اجساد در شهر هرات افغانستان نشان داده و در ویدیو‌هایی اعلام می‌شود که اجساد مورد نظر جانباختگانی هستند که نیرو‌های مرزبانان ایران آن‌ها را وادار به عبور از رودخانه هریرود کرده‌اند. همزمان «جیلانی فرهاد» سخنگوی استاندار هرات افغانستان از انتقال ۳ جسد به شهر هرات و خبرنگار بی‌بی سی از انتقال ۶ جسد به این شهر خبر می‌دهند. مجموع این رویداد‌ها طی ۱۰ روز گذشته بر روابط دیپلماتیک ایران و افغانستان تاثیر گذاشته، اعتراضاتی در کابل پایتخت افغانستان در پی داشته است.»

آن‌هایی که نه «دهانه ذوالفقار» را از نزدیک دیده‌اند و نه آن‌ها که مسیر مهاجرت را می‌شناسند راویان مرگ ۱۰ افغان در مرز مشترک ایران - افغانستان و ترکمنستان شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
8
26
وقتی که بدخواهان ملت ایران خیالات به سرشان بزنه !از هر اتفاق خشونت بار .،؟میخواهند سوء استفاده علیه کشورمان کنند واین البته از سوء مدیریت مسئولین ما است که باعث هتاکی و پررویی اینها شده ،.؟ البته اتفاق تاسف باری اتفاق افتاده که باید تحقیق شود واظهارنظرها بماند بعد از روشن شده ماجرا!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
مرز را ببندید ما از اینها جز...... چیزی ندیده ایم همش هم دارن به ایران ایرانی تو هین می کنن خودشان معلوم نیست سر چی باهم درگیر شدن همدیگر در اب انداخته اند گذاشته اند تقصیر ایران که پولی هم بگیرن ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
7
47
مرز افغان را ببندید و کسی غیرقانونی وارد نشود . لطف چو از حد بگذرد نادان گمان بد برد. اگر به نیروی کار افغان نیاز دارید رسما نیروی کار وارد و برای آنان جواز صادر کنید . این همه که قلم به دستان مرزبانان ما را زیر سوال برده اند در پیگیری حوادث داخلی و مسائل مربوط به مردم ایران در خواب خرگوشی بودند .بیش از یکصد و پنجاه شهر ایران و به صورت همزمان صحنه تظاهرات مردم بود دریغ از یک رسانه یا خبرنگار داخلی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
7
32
وقتی شهر به هم بریزه قورباغه هم هفت تیر کش میشود.بر فرض که همچین اتفاقی هم افتاده باشه دولت افغانستان باید خواستار مجازات عاملین باشه و این اتفاق ربطی به دولت و ملت ایران ندارد.ممکنه فرد و یا گروهی با انگیزه شخصی تخلف کرده باشند.یادمان نرفته که طالبان چند دیپلمات ایرانی را کشت
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
3
6
تحقیق یعنی تمام
کامران مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
13
37
بیخود کردن میخواستن قاچاقی وارد ایران ما بشن،از رفتار الکی مهربان ما بیش از حد پررو شدن،باید بفهمن اینجا ما اقتدار داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
17
38
مهمان چو از خانه بيرون نرود بلاست.
تا كي بايد اين ميهمانان ناخوانده را تحمل كنيم؟
KING
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
17
9
یعنی وقتی نظرهای نژاد پرستانه تونو دیدم با خودم گفتم این بود اون ارمان ها.....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
یک روزنیروی انتظامی نباشه اینا .....
صمدآقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
5
22
متاسفانه مرزهای ما شده عین چادر عشایر که از همه طرف بازه برای هواکشی. یعنی هر متجاوزی از هرکشوری بخواهد راحت حریم زمینی ما را زیرپا می گذارد وبا ورود به کشور مشکلات عدیده ای را برای مردم خودمان به وجود می آورند که از جمله بیماری های ناشناخته وبیکاری برای جوانانمان است.ای کاش قدردان هم بودند .بخدا من اگر رئیس جمهور میشدم همه افغانستانیهای مقیم ایران را که مجوز اقامت ندارن بزور اخراج می کردم ایران شده هتل 5 ستاره برای بیگانه. تازه دستش هم نمک ندارد به هرکشوری که کمک کرد خیانت در مقابلش دید نمونش همین کشور بی در پیکر افغانستان است که شده مرکز وهابی ها ودشمنان ایرانی غیر ساکن در افغانستان ( داعش- آمریکائیها- بن لادن ودارودستش- ووو).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
3
19
همه افغانها را اخراج کنید ببرن کشور خودشون آباد کنن....
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
21
10
به جای نژاد پرستی یکم انسانیت به خرج بدید
پاسخ ها
گمنامتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
چه ربطی داره به نژادپرستی؟
راه ورود غیر قانونی باید بسته بشه. خودشون غرق شدن و دارن داستانسرایی میکنن. اگه قانونی وارد بشن، اتفاقی براشون نمیفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
1
25
مرزها را کنترل کنید سفت و سخت اینقدر راحت افغانها وارد کشور نشوند. شما کدام کشور را سراغ دارید که مرزهایش اینقدر بی در و پیکر باشد و مهاجران افغان بطور غیر مجاز وارد آن کشور شوند حتی مرزهای خود افغانستان هم اینقدر آزاد نیست.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
3
25
سلام ، نزدیک به چهل سال است که ایران میزبان چهار تا پنج میلیون مهاجرقانونی وغیرقانونی افغانی است مهاجرینی که با ورودشان به ایران مشکلات عدیده ای را برای ایران ومردم ایران بوجود آورده اند.مهاجرینی که بدنبال کار بوده اند با اشغال موقعیتهای کاری موجب بیکاری جندین میلیون کارگر وجوان ایرانی وبدنبال آن موج اعتیاد وانواع ناهنجاری های اجتماعی درایران شده اند.تعداد زیادی از این مهاجرین هم در شبکه های مواد مخدر وشبکه های فساد وقاچاق وآدم ربایی (مردم عزیز نا امنی های ناشی ازگروگانگیری وباجگیری در شهرهای استان خراسان را که غائله آن توسط بسیج وسپاه جمع شد را بخاطر دارند) فعالیت می کنند.ایران مانند سایر کشورهامهاجرین را دراردوگاهها نگهداری نکرد بلکه به آنان اجازه داد که در ایران مانند سایر شهروندان ایرانی زندگی کنندوازخدمات عمومی وتحصیل وحق بیمه و...برخوردار شوند.پس از چهل سال مهمان نوازی وخدمات به مهاجرین دولت افغانستان بجای بررسی دقیق ماجرا و گفتن واقعیتها مرزبانان ما را مورد تهاجم رسانه ای قرار داده است وطلبکارهم شده است.واقعیت این است که افغانستان برمرزهای خود کنترلی ندارد وداعش در تمام سرزمین افغانستان پراکنده است وتوسط امریکا مدیریت می شود واین داعشی ها می توانند بعنوان مهاجر براحتی وارد ایران شوند وامنیت داخلی ما را به خطر بیاندازندوما این حق را داریم که از ورود مهاجرین غیر قانونی بداخل کشورمان جلوگیری کنیم حال اگر این مهاجرین برای ورود به کشورمان خواسته اند از نقاط کور مرزی ورودخانه های خروشان برای ورود بداخل کشوراستفاده کنند ودرآن غرق شده اند ربطی به ما ندارد وخودشان مقصر هستند که بدنبال وروداز مسیر های غیرقانونی به کشورمان بوده اند.دولت افغانستان بجای متهم کردن دیگران در افغانستان امنیت وشغل ایجاد کند که مردم افغانستان برای کاروکسب درآمد به خارج پناه نبرند.
ناشناس
|
Italy
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
2
19
من افغان هستم: واقعآ حق با ملت و دولت ایران هست
ما سال ها هست که به کشور ایران پناه آوردیم و سال ها از کمک های ایران بر خوردار بودیم مثل خود ملت ایران زندگی کردیم بدون هیچ قید شرطی دولت افغانستان نباید بابتی این حادثه مرزی ناراحت باشه چونکه اتباع که غرق رود خانه شدن معلوم نیست کاری که بوده من باشناخت که سال ها از مردم ایران دارم هیچ وقت همچون کاری رو انجام نمیده مردم ایران خیلی مردم با فرهنگ مهربانی هست: ای کاش افغانستان یک ریس جمهوری با درک فهم میداشت تا قدر همچین ملت مثل ایران را میدانست تاما بشتر از فرهنگ مشتر یک دیگر بهره میبردیم شخص خودم بابتی مهمان نوازی دولت و ملت ایران تشکری میکنم
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
7
0
انسان بودن کار ادمی نیست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
0
5
جالب است! یه عده ای که می خواستند از مرز ایران به شکل غیرقانونی رد بشوند دچار سیل سهمگین شده اند و چند نفر هم متاسفانه در آب جان سپردند..از آنجا که این مردم روحیه داستان سرایی و شایعه پردازی در حد لالیگا را دارند ناگهان فریاد برآوردند ای وا اسفا که هموطنان ما را کشتند..مشتی مزدور وطن فروش هم آن سوی آبها آتش بیار این معرکه هستند دست به قلم شدند و متاسفانه مثل همیشه ایران مظلوم واقع شد و...
برادران افغان؛ شما که تا خبری از بد رفتاری با هموطنت می شود بر طبل شایعه و دروغ می کوبی به جای این بگیرو ببند دست از سر کشور مظلوم ما بردارید.فرض بگیرید که همسایه ای به نام ایران ندارید..آخه خوش انصاف ها اگر این چند نفر را سیل برده مقصر دولت ماست؟ ملت ماست؟ یا نکند که بوی پول شنیده اید. با خودتان گفتید ادعایی می کنیم و دیه هم می گیریم و.. به خدا هیچ کشور و ملتی مانند ایرانی ها با شما خوب تا نکردند و کنار نیامدند اما شما در گیری های مرزی که هرماه در آنجا تعدادی افغان به دست مرزداران پاکستانی کشته می شوند را نمی بینید! شما نمی بینید که پاکستانی ها هر روز خط مرزی را جلوتر می آورند واین را من می دانم که چندین سال در کشور شما بودم...اما منظرید خبری کلیپی از بدرفتاری ایرانی ها به دستتان برسد ان وقت است که انصاف را کنار می گذارید و همراه می شوید با مشتی هتاک و خائن و مزدور اجنبی...
راستی از قاتلان دیپلمات های ایرانی چه خبر؟!!
شما که از خط مرزی رد می شوید.طبق قوانین هر مملکتی، مرزدارانش حق دارند از مرز و خاک خود دفاع کنند پس منتظر گلوله های سربازان غیور باشید.برای ما فرق نمی کند که دشمن امریکایی است و یا داعش و طالبان؛ هرکس که به خاک ایران تجاوز کند با آتش گلوله های سربازان ما روبرو می شود پس لطفا بعد از این به سوی مرز ایران نیایید که سرنوشت هر متجاوزی مشخص است...ضمنا افغانی ها که می گویند ما نژاد پرست هستیم واین جمله را مثل آدامس در دهان می چرخانند؛ شما اول برو مفهوم نژاد پرستی را دریاب! نژاد پرست کسی است که با انسانهای غیر هم نژاد خود دشمنی می ورزد شما که به قول خودتان آریایی هستید واز یک نژاد هستیم پس نژاد پرستی معنایی ندارد! آنچه شما به عنوان نژاد پرستی می فهمید دشمنی ما با بیگانگانی است که خیلی راحت وارد خاک ایران می شوند و صدها جنایت مرتکب شده و باز از همان جا به خرابه خود برمی گردند بله ما با بیگانگان سرستز داریم بیگانگانی که بالقوه جاسوس های دشمنِ ما (امریکا )هستند..شما به سمت دشمن ما رفتید واز سوی شما که بزرگترین دشمن ما ( آمریکا )را پذیرا شدید هر کس که خواسته باشد به شکل غیرقانونی از مرز رد شود ما بنا را بر این می گذاریم که آمریکایی می خواهد وارد خاک ما بشودنه ..شیرفهم شدید؟
طاهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
4
اینهمه طالبان،و امریکایی ها به افغانها تجاوز کردنند و کشتند چرا از اونها انتقام نمیگیرند؟دوست ما خوب گفت اینهمه افغانی توی ایران آزادانه دارند زندگی می کنند و مورد مهربانی و لطف ایرانی ها قرار میگرند،بعد تعدادیشون ایرانی هارو نژاد پرست خطاب می کنند مخصوصآ توی یکی از شبکه های ماهواره ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
4
دست ایرانی برا هیچ ملتی نمک نداشته نه افغان نه عرب نه هیچ ملت دیگری میان میخورن میبرن
آخرم کاش مثل سگ گاز بگیرن مثل جلاد میبرن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین