کد خبر: ۶۵۱۴۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

حقیقتی به نام زلزله در تهران

یک متخصص زلزله ‌شناسی احتمال وقوع زلزله در تهران را یک حقیقت توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی زارع، امکان وقوع زلزله در تهران را یک حقیقت توصیف کرد و گفت:‌ دلیل اینکه وقوع زلزله را یک حقیقت می‌دانیم این است که گسل‌های مهم اطراف تهران و داخل آن فعالیت‌هایی را در گذشته تاریخی خود نشان داده‌اند و در علوم طبیعی و زمین اتفاقاتی که در گذشته افتاده، می‌تواند در آینده هم تکرار شود.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی در گذشته در مناطق شمال تهران زلزله رخ داده است، پس در آینده هم امکان وقوع آن وجود دارد. زلزله بر بستر گسل مشاء هم امکان تکرار دارد. همان طور که در زمان صفویه در منطقه دماوند و سپس در سال ۱۸۳۰ میلادی و ۱۹۳۰ هم زلزله روی این گسل رخ داده و شبیه به همین اتفاق در زلزله اخیر روز جمعه هم تکرار شد.

حقیقتی به نام زلزله در تهران

زارع که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با بیان اینکه زلزله ۱۹۰ سال پیش تهران منطقه وسیعی را تخریب کرده بود، تأکید کرد: در آن زمان تهران به وسعت کنونی نبوده است و تخریب آن قابل مقایسه با تکرار زلزله‌های مخرب احتمالی امروز تهران نیست.

این متخصص زلزله شناسی با بیان اینکه اگر بخواهیم پیش بینی از تخریب‌های زلزله‌های احتمالی بزرگ در تهران انجام دهیم باید از اصول علمی استفاده کنیم، ادامه داد: براساس تحقیقی که در رابطه با میزان آتش سوزی‌های بعد از زلزله تهران انجام شده است، مشخص شد در زلزله‌های بالاتر از پنج ریشتر احتمال آسیب‌های آتش سوزی در تهران بالاست. این تحقیق مشخص کرد نواحی آسیب پذیر تهران و بخش‌هایی از مناطق شمالی تهران درگیر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین