کد خبر: ۶۵۱۷۶۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
مناسبات اجتماعی را برای کنترل کرونا باید تغییر بدهیم

سه پیش بینی وزارت بهداشت برای آینده کرونا /پاییز و زمستان سخت در انتظار ایرانیان؟

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بشر در دراز مدت بر ویروس کرونا غلبه می‌کند، اما باید در ۱۸ تا ۲۴ ماه که از شروع ویروس کرونا می‌گذرد، بسیاری از مناسبات اجتماعی خود را تغییر بدهیم.
آفتاب‌‌نیوز :

ایرج حریرچی روز یکشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در ۱۸ تا ۲۴ ماه که از شروع ویروس می‌گذرد، یعنی تا پاییز ۱۴۰۱ خیلی از مناسبات خود را باید تغییر بدهیم. این‌که رفتار اجتماعی این ویروس در دراز مدت مثل آنفلوآنزا یا شبیه ترکیبی از ویروس‌ها شود مشخص نیست. دهه‌هاست که سرخک را می‌شناسیم و واکسن آن را هم داریم، اما بسیاری از کشورهای اروپای غربی موفق به ریشه کن کردن آن نشده‌اند. در نتیجه یکی از مناسبت‌ها که باید تغییر کند، رفتارهای اجتماعی است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری نمی‌تواند ۱۸ تا ۲۴ ماه همه مشاغل را تعطیل کند. معمولا دسته‌ای که درآمد ثابت دارند این نظر را برای تعطیلی می‌دهند. باید پرسید کدام کشور می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد اقتصاد خود را تعطیل کند؟ حداکثر بازگشایی‌ها که تاثیر اقتصادی دارند برای حفظ معیشت و سلامت مردم می‌تواند انجام شود.

سه پیش بینی وزارت بهداشت برای آینده کرونا /پاییز و زمستان سخت در انتظار ایرانیان؟

پیش بینی موج کرونا در پاییز

حریرچی گفت: در دراز مدت بشر می‌تواند بر ویروس کرونا غلبه کند، اما در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده به خصوص در کشورهای درگیر با ویروس، اکثر کشورها با این ویروس درگیر هستند. در نیم کره شمالی در پاییز با موج‌های دوباره‌ای مواجه خواهیم شد که شاید شدت آن از اسفند یا فروردین کمتر باشد، اما منجر به قرنطینه یا تعطیلی‌ها می‌شود. همچنین پیش بینی می‌شود که با همه گیری آنفلوآنزا، موج دوم کرونا در نیم کره شمالی شدیدتر باشد. پیش بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌های کرونا خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نمی‌شود.

وی ادامه داد: آنچه مهم است این‌که بسیاری از رفتارهای خود را باید تغییر بدهیم. نکته مهم این است که در این ۱۸ تا ۲۴ ماه باید تلاش کنیم هرچه جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد را به حداکثر برسانیم. با دست به دست هم دادن می‌توانیم در برابر ویروس کرونا موفق باشیم. خواهش من این است که در تعطیلات پیش رو، سفرها را به حداقل برسانیم.

داروی اختصاصی کرونا کشف نشده است

معاون وزیر بهداشت درباره تاثیر داروها برای کرونا بیان کرد: بحث دارو در مورد کرونا موضوع رسانه عمومی نیست. هرچند این موضوع جالب است، اما بحث پزشکی است و به درمانی ارتباط دارد که پزشک انتخاب می‌کند. به طور خلاصه، داروی ضد ویروس کووید ۱۹ به طور اختصاصی نداریم. در اسفند ماه انواع گروه‌ها صد نوع دارو کشف کرده بودند. هیچ داروی موثر اختصاصی برای این ویروس هنوز کشف نشده و داروهای موجود دو دسته هستند. یک دسته داروهایی هستند که ضد ویروس‌های دیگر بوده و در بازار موجودند. این داروها تاثیر کم تا متوسط دارند. دسته‌ای هم تاثیر بیشتری دارند و به اصطلاح داروهای جانبی یا مراقبتی هستند. کسی که وارد مرحله‌ای از این بیماری می‌شود که با باکتری درگیر می‌شود یا با التهاب خاصی مواجه شده، این داروها به این بیماران کمک می‌کند.

تلاش برای استخدام پرستاران

حریرچی درباره استخدام پرستاران گفت: وزارت بهداشت حداکثر تلاش خود را برای استخدام پرستاران که در دوره کرونا کمک کرده‌اند، انجام می‌دهد.

وی درباره ورودی پرستاران به دانشگاه‌ها نیز بیان کرد: در کشور کمبود شدید نیروی پرستاری وجود دارد و نسبت پرستار به تخت نسبت به هزار نفر جمعیت پایین است. بر اساس پیش بینی‌ها برای تعداد پذیرش پرستار رو به افزایش است. از ۱۰ رسته شغلی که در دنیا برای آینده پیش بینی شده، ۵ تا ۷ رسته در حوزه بهداشت و درمان است. این موارد شامل اقدامات مراقبتی و مراقبت در بیمارستان و مراقبت از سالمندان و مراقبت در منزل و مراقبت از معلولان می‌شود. با توجه به افزایش سن جمعیت در همه دنیا و کوچک شدن هسته خانواده‌ها این موضوع اتفاق افتاده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: یکی از دلایلی که در دوره اخیر مرگ و میر بیماران کرونایی کم شد، به دلیل مراقبت بسیار مناسبی بود که در منازل از افراد مسن اتفاق افتاد. حدود ۵۰ هزار معلول و سالمند در مراکز نگهداری سالمندان داریم.

وی ادامه داد: تا اطلاع ثانوی در پزشکی و پرستاری کمبود قابل توجه داریم. همه این افراد قرار نیست در بخش دولتی فعالیت کنند. بر اساس سطح درآمد و میزان رشد اقتصادی و تغییر سنی آینده در کشور، سند لازم برای این موضوع دیده شده و به میزان نیاز نیرو جذب می‌شود.

سفرها در تعطیلات عید فطر

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره سفرهای احتمالی در تعطیلات عید فطر گفت: تعطیلات پیش رو متاسفانه طولانی است. از طرفی مردم خسته شده‌اند. درخواست ما همچنان این است که مردم سفرها را به حداقل برسانند. خود فعل سفر در مورد انتقال ویروس خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله گذاری می‌شود. مردم یا با وسیله عمومی سفر می‌کنند یا با اتومبیل شخصی به سفر می‌روند. به هر حال بین راه توقف دارند و احتمال انتقال ویروس افزایش پیدا می‌کند.

زمان برگزاری لیگ‌های فوتبال

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری لیگ‌های فوتبال بیان کرد: در مورد فوتبال فقط باید برای پروتکل‌های بهداشتی و درمانی لازم اظهار نظر می‌کردیم. مراتب به فدراسیون فوتبال اعلام می‌شود و طبق تصمیم گیری عمل خواهند کرد. دیروز بوندس لیگا شروع شد و سری آ و لالیگا هم آغاز می‌شود.

برای طرح ترافیک به طور مشترک تصمیم گیری می‌شود

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره طرح ترافیک تهران گفت: در مورد طرح ترافیک تهران تصمیم گیری مشترک انجام می‌شود و تمام افراد مسئول چه از وزارت بهداشت و چه از شهرداری تهران باشند با دل‌سوزی صحبت می‌کنند. وقتی طرح ترافیک نیست، مشکلاتی در شهر ایجاد می‌شود. اتومبیل‌های غیرمجاز نیز به مرکز شهر تردد می‌کنند. یکی از مشکلات مرکز تهران در حال حاضر پارکینگ است. وقتی طرح ترافیک نیست، همه این اتومبیل‌ها وارد شهر می‌شوند. اگر الان آلودگی هوا نیست به خاطر کاهش سفرهاست. ما در نقطه تعادل تصمیم گیری می‌کنیم و اشکالی ندارد که مراجع مختلف نظر بدهند.

تمام رشته‌ها باید در جای خودشان باشند

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره اعتراضات صنفی نیروهای بهداشتی در روزهای اخیر بیان کرد: صحبت درباره مسائل صنفی که مبتنی بر نفی دیگری است به کسی کمک نمی‌کند. اگر هر گروهی بخواهد نفع خود را در نفی دیگران جست‌وجو کند به ضرر خودش است.

وی گفت: با توجه به کریکولوم آموزشی، هر نیرویی برای جای مشخصی تربیت می‌شود. یکی از مهم‌ترین سیستم‌های آموزشی ما آموزش بهورزی است که بهورز برای روستاها تربیت می‌کند. دانشکده‌های پرستاری هم پرستار تربیت می‌کنند. مطمئن باشید با توجه به کمبودی که داریم، تمام رشته‌ها اگر جای خود باشند، برای آنها کار ایجاد می‌شود. به جز یکی دو رشته مثل مامایی که نیروی اضافه داریم، در اکثر رشته‌ها دچار کمبود هستیم. در نتیجه به جای رقابت و باز کردن خطوط جدید اشتغال بهتر است هر کدام سر جای خود باشیم تا اشتغال ایجاد شود.

کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره روند افزایشی ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها اظهار کرد: چند معیار وجود دارد. یکی معیار افراد بستری در بیمارستان و یکی معیار مرگ و میر ناشی از کرونا و یکی معیار شناسایی افراد جدید است. در مورد بستری در بیمارستان و مرگ و میر کرونا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشتیم. اگر مبتلایان زیاد شود، بستری در بیمارستان و مرگ و میر هم با فاصله زمانی بیشتر می‌شود.

حریرچی افزود: مرگ و میر و بستری در بیمارستان به طور واضحی کاهش یافته، اما قدرت بیماریابی هم بالاتر رفته است. از دو هزار تا هزار و ۹۰۰ مورد کشف شده، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ناشی از بیماریابی در افراد کم علامت یا بی علامت و پیگیری از افراد با تماس نزدیک است. این یک موفقیت بزرگ است که سیستم توانسته تعداد آزمایش و بیماریابی را بالا ببرد. البته نکته مهم این است که آزمایش‌ها درست انجام شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این کار به نظر ما اشتباه است که در خیابان بایستیم و هر شخصی که رد شد، از او آزمایش بگیریم. آزمایش باید هدف‌گیری شده انجام شود.

وضعیت شیوع کرونا در خوزستان

وی درباره وضعیت استان خوزستان اظهار کرد: پیک کرونا در خوزستان دیرتر اتفاق افتاده است. باید توجه کنیم که شیوع کرونا در این استان نسبت به میلیون نفر، کم یا متوسط بوده و در حال نزدیک شدن به متوسط است. یکی از مشکلات استان خوزستان این است که اگر استانی پیک کرونا را در اسفند یا فروردین تجربه کرده، تعطیلی‌هایش همراه با سایر کشور بود، اما در حال حاضر بازگشایی‌ها ایجاد شده و این چند استان به پیک رسیده‌اند. با این حال شرایط در خوزستان تحت کنترل است.

تاثیر بازگشایی‌ها بر روند بستری و مرگ و میر

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تاثیر بازگشایی‌ها بر روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور گفت: تاثیر بازگشایی‌ها صفر نبوده و اثرهایی داشته است. عمده بازگشایی‌ها ۲۳ فروردین در کشور و ۳۰ فروردین در تهران انجام شده است. معمولا موارد سرپایی یک هفته بعد اثر خود را نشان می‌دهد. در نتیجه الان باید بستری و فوت را مشاهده می‌کردیم. با وجود بازگشایی‌ها در یک ماه اخیر در بستری و مرگ و میر روند نزولی داشتیم.

بازگشایی دانشگاه‌ها

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد: همان طور که وزیر علوم و تحقیقات و فناوری اعلام کرد، دانشگاه‌ها بر اساس پروتکل‌هایی که اعلام شده تصمیم گیری خواهند کرد. این موضوع در مورد رده‌های مختلف تفاوت دارد. برای همه وضعیت‌ها پروتکل‌ها وجود دارد. خوابگاه‌ها جزو مکان‌های مهم برای انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شود. زیرا پر تراکم است و مردم از شهرهای مختلف حاضر می‌شوند. در بسیاری مواقع هم دانشجویان آخر هفته به شهر خود بر می‌گردند. دانشگاه‌ها به طور مستقل و بر اساس پروتکل‌ها تصمیم گیری می‌کنند.

استفاده از اینترنت در دوران کرونا

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره استفاده از اینترنت در دوران کرونایی گفت: قسمت عمده غربالگری و بیماریابی با استفاده از سامانه سیب و سینا و ناب انجام می‌شود. قسمت عمده مجوزهایی که به محل‌های کسب و کار داده می‌شود نیز از طریق سامانه انجام می‌شود. علاوه بر حوزه بهداشت و درمان، قسمت عمده خدمات را باید از طریق فضای مجازی ارائه کنیم. برای خیلی‌ها قبلا سخت بود که جلسه غیرحضوری برگزار کنند. همواره به این شکل بود که چند هزار نفر برای اجلاس سالانه سازمان جهانی بهداشت به ژنو می‌رفتند. حالا همه نشست‌ها به صورت غیرحضوری و اینترنتی برگزار می‌شود.

ویروس کرونا ضعیف نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر رفتار ویروس کرونا بیان کرد: ویروس کرونا تغییر چندانی پیدا نکرده، اما از لحاظ تئوری، ویروس‌ها در انتقال از یک فرد به فرد دیگر، چند درجه‌ای تضعیف می‌شوند. این درجه‌ها ممکن است اندک باشد و در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد. بسیاری از ویروس‌ها دهه‌هاست که وجود دارند و همان خصوصیت خود را دارند. ایدز در چند دهه خودش تضعیف شده است. ویروس سارس در کمتر از یک سال از بین رفته است. ولی تضعیف قابل توجه در مورد ویروس کرونا جدید اتفاق نیفتاده است.

هزینه درمان کرونا

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های درمان و آزمایش کرونا گفت: اگر افراد برای هزینه‌ها مشکلی داشتند ابتدا باید به مددکاری بیمارستان مراجعه کنند و اگر به نتیجه نرسیدند با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند تا بر اساس دستور وزیر بهداشت مشکل حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
1
11
جناب چیزی که مشخصه این است که هیج نمیدانید
بهتر نیست اینهمه پیش بینی نکنید وهمین وضع موجود را سر وسامان دهید وهر روز یک دستور ندهبد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
9
لطفا بفرمایند چه عاملی باعث شده که به قول ایشان "مرگ و میر و بستری در بیمارستان به طور واضحی کاهش یافته" ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
3
برای ما همیشه سخته دیگه جرات ناراحتی نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
1
2
متاسفانه ما جزو معدود کشورهایی هستیم که قرنطینه در هیچ سطحی اجرا نشد . فقط دو هفته آخر سال رو چسبوندن به دو هفته تعطیلی نوروز . حلقه ابتلا و انتقال در کشور قطع نشده و هر روز آمار مبتلایان و متاسفانه درگذشتگان بصورت رسمی اعلام میشه . پس زنجیره انتقال و ابتلا قطع نشده بلکه در حال چرخش در استان هاست و تهران از زمان شروع شیوع درگیر بود تا الان و احتمال زیاد پاییز که موج ترسناک آنفلونزا و کرونا با هم هجوم بیاورند . منظور از " عبور از پیک " چیست ، زمانی که کرونا کنترل نشده . حتی تست های غربال گیری و تشخیص نواحی پُر خطر هم نداریم . چرا که آزمایشگاه و تجهیزات لازم دارد و هزینه بر است و هزینه در کرونا امری ممتنع است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
3
جناب وزیر محترم سه پیش بینی درباره کرونا داشتند. باید از ایشان به عنوان یک فرد تحصیل کرده سوال کرد که آیا غیر از پیش بینی هایشان اتفاق دیگری هم خواهد افتاد؟ به نظر میرسد که ایشان درباره وضعیت آینده خیلی خیلی فکر کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
1
کسی نمی گوید 18 الی 24 ماه مشاغل راتعطیل کنید باید آموزش داد وبرنامه صحیح کرد تافاصله گذاری اجتماعی رعایت شود واقعا مردم ما هنوز به عمق فاجعه پی نبرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
0
سه راه بیشتر برای کاهش شیوع کرونا وجود ندارد:
1- قرنطینه شدید مثل مدل چین یا ایتالیا
2- غربال گری گسترده و ایزولاسیون و درمان مبتلایان
3- ایمنی گله ای با تلفات بالا
لطفا مسئولان شفاف توضیح دهند کدامیک در ایران باعث کاهش شیوع کرونا و عبور از پیک شده است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
1
آیا انکه دبیران ودانش اموزان دبستانها ودبیرستانهای کشوری از ۲۷ اردیبهشت مشغول به کار اما ادامه کار دانشگاهها به روش مجازی باشه این روش اگاه هستند فقط بدلیل انکه خوابگاها مرکز انتقال کرونا که میتوانند این دانشجویان در شهر خود مهمان ویا امتحان دهند قابل قبول است ؟در حالی که مراکزی حتی ارایشگاها که شانس انتقال کرونا را افزایش میدهند باز شده است ؟ایا این انتظار که اساتید ساعتها تدریس در اپارتمانهای کوچک که بدلیل صدای فریاد مانند برای انکه دانشجو بشنوند حتی اعتراض همسایه ها را به همراه ،وخانوادهایشان را در یک سکوت واسترس چند ساعته برای سکوت قرارداده وبعضی اساتید نیز به پارکها وخواهش وتمنا از رهگذران برای سکوت در هنگام تدریس ان هم ‌نه برای یک دو سه یا چهار هفته بلکه برای یک ترم تحصیلی توسط وزارت علوم و... همراه با عدالت وانصاف ودر نظر گرفتن شرایط منطقی است ؟‌ایا دانشگاهها از اساتید ودانشجویان نظر سنجی برای برگزاری کلاسها وازمونها کرده است یا انکه رییس دانشگاه یا وزارت علوم به جای یک جمعیت میلیونی تصمیم
به امتحان مجازی گرفته است ؟ آیا حقیقاتا دروس محاسباتی انهم ترمی بصورت تستی ومجازی با واقعیتهاوارزشها همخوانی دارد ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین