کد خبر: ۶۵۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
رئیس سازمان نظام روانشناسی:

باید برای طوفان اختلالات رفتاری پس از طغیان کرونا آماده شویم

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: در دوران پساکرونا و با فروکش کردن ویروس کویید ۱۹ در کشور، طوفان اختلالات رفتاری با توجه به فشارهای عصبی و روانی که به خانواده ها و بخصوص عزیز از دست رفته وارد کرده،‌ نمایان می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد حاتمی با اشاره به اقدامات روانشناسان و روانپزشکان در مدت سه ماه گذشته ‌اظهار داشت: ورود کرونا به کشور بطور ناگهانی بود و متاسفانه با فوت دو نفر در شهر مقدس قم رقم خورد و این اتفاق باعث شد مساله کرونا در کشور فراگیر شود و در پی آن استرس و اضطراب شدید جامعه را فرا گیرد.

وی گفت: این اضطراب و استرس موجب شد نظام روانشناسی کشور با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا در استانهای مختلف ،‌همکاران روانشناس و روانپزشکان خود را برای آرام بخشی به سطح جامعه بسیج کند و این افراد ضرورت داشت همه به صورت داوطلب این کار را انجام دهند.

باید برای طوفان اختلالات رفتاری پس از طغیان کرونا آماده شویم

حاتمی ادامه داد: خوشبختانه روانشناسان که حدود ۳۰ هزار عضو نظام روانشناسی هستند با کمک نهادها و موسسات از طریق فضاهای مجازی و ابزارهای نوین مانند واتس آپ ، تلفن و سامانه ۴۰۳۰ با حضور ۷۰۰ روانشناسان وارد این عرصه شدند و به سوالات مردم در خصوص کرونا پاسخ گو بودند و سامانه هایی که در شهرداری ها وجود داشت از طریق بسته های آموزشی و رسانه ها نیز در کنار مردم قرار گرفت.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: اولین بار بود که یک بسیج در میان جامعه روانشناسان و روانپزشکان بطور داوطلبانه شکل گرفت، بگونه ای که بعد از اینکه برخی از بیماران بهبود می یافتند و مرخص می شدند ایجاد گروههای داوطلب جهادی در کنار بیماران و خانواده های آنان ایجاد می شد و حتی کارشناسان سازمان در کنار افرادی که در رابطه با کرونا عزیزان خود را از دست داده بودند، حضور می یافتند.

وی ادامه داد: همکاران روانشناس در این مدت با کمک دانشگاه های علوم پزشکی، دقیقا در کنار مردم مصیبت دیده در جاهای مختلف کشور در کنار مردم قرار می گرفتند و خدمات روانشناسی و مشاوره را به این عده از هموطنان ارائه می دادند و همچنان این خدمات ادامه دارد.

حاتمی با بیان اینکه برای نخستین بار بود که بحث سبک زندگی کرونایی از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مطرح شد، اظهار داشت: در این رابطه معیارها و چگونگی تغییر سبک زندگی قدیم و سبک جدید توسط روانشناسان به هموطنان آموزش داده شد و در نتیجه از ۱۰ فروردین ماه تا به امروز با توجه به وجود شرایط غیرعادی و همچنین اضطراب و استرسی که مردم را فرا گرفته بود، جامعه ‌به سمت یک آرامش نسبی سوق داده شد و شرایط عادی حکم فرما شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: به دلیل اینکه تعدادی از هموطنان را از دست داده بودیم و این افراد خانواده هایی داشتند که درگیر کرونا بودند، در سطحی از جامعه این دسته افراد را به عنوان یک انگ اجتماعی طلقی می کردند و این مساله فشاری بر این افراد وارد می ساخت.

وی تصریح کرد: این خانواده ها نتوانستند برای درگذشتگان خود مراسمی برگزار کنند و دیگران نیز نتوانستند با آنان ابراز همدردی کنند و مجموعه این عوامل بعد از آرامش نسبی که از دهم فروردین ماه در جامعه حاکم شد، این فشار روانی و اختلالات رفتار شناختی خود را نشان خواهد داد و پیش بینی می شود که در زمانی که کرونا فروکش کند یا محو شود، مردم بیشتر متوجه خود می شوند و مشکلات آنان در دوره پساکرونا و مسایل عدیده روانشناختی در این رابطه بیشتر بروز خواهد کرد.

حاتمی افزود: از اکنون برای مقابله و پیشگیری از مسایل روانشناختی پساکرونا باید برنامه ریزی کرد و در رابطه با سبک زندگی پساکرونایی از همین حالا باید آماده بود زیرا طوفان مسایل روانشناختی بعد از این دوره در راه خواهد بود.

وی گفت: در همین رابطه نامه ای به رییس جمهوری به عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال کردیم و در آن پیشنهاد راه اندازی کمیته مقابله با آسیب های روانی در بطن این ستاد با مدیریت سازمان نظام روانشناسی مطرح شد که دکتر روحانی با این موضوع موافقت کردند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: این موضوع می تواند نوید خوبی باشد که در دوران پساکرونا برود به سمتی که اگر قرار باشد طوفان روانشناختی در کشور رخ دهد، بتوان ابزارهای مقابله با این اختلالات رفتار شناختی را تهیه و فراهم کرد.

موفقیت سامانه ۴۰۳۰

حاتمی به ارزیابی عملکرد سامانه ۴۰۳۰ پرداخت و گفت: این سامانه با حضور ۷۰۰ کارشناسان و روانشناسان توانست طی سه ماه گذشته موفقیت های خوب و نسبی در کارزار مبارزه با کرونا در سطح کشور بدست آورد و مردم نسبت به مشاوره هایی که در این رابطه از سوی کارشناسان این سازمان کسب کردند، رضایت داشتند.

وی ادامه داد: اکنون روانشناسان و مشاوران باید خود را برای دوره پساکرونا بویژه بازماندگان و آسیب دیدگان از کرونا آماده کنند و حتی اگر فردی در این زمینه دچار اختلال شده بتواند به سهولت به روانشناسان مراجعه کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: افرادی که در رابطه با کرونا دچار استرس و اضطراب شده اند و یا حتی نام ویروس کرونا موجب تشویش و نگرانی آنها می شود و از طرفی افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، قلبی و عروقی، سرطان و یا بیماری های مزمن، نرخ ابتلای این افراد در دوران پسا کرونا به اختلالات روان شناختی نسبت به بقیه افراد جامعه بیشتر خواهد بود، که این گروهها می تواند بیشتر مورد هدف این سازمان قرار گیرد.

حاتمی ادامه داد: اقدامات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در رابطه با موضوع بیماری کرونا در ۳۶ بند به اطلاع رئیس جمهوری رسید که همه این موارد توسط کارشناسان و روانشناسان سازمان نظام روانشناسی و به صورت داوطلبانه انجام شد و از طرفی در ادامه این افراد که به صورت خودجوش وارد این عرصه شدند مطمئنا با کمبود ابزار و تجهیزات و مسایل مالی مواجه شدند که در نامه ای به دکتر روحانی این موارد مطرح شد و رئیس جمهوری در نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه آقای نوبخت ابلاغ فرمودند به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کمک شود که تاکنون ریالی در این خصوص به این نهاد خدمت رسان کمک نشده است.

وی با بیان اینکه اگر چنانچه کمک هایی به این سازمان صورت گیرد ظرفیت هایی زیادی در استان ها وجود دارد که برای مبارزه با بیماری کرونا از آنها بهره برداری خواهد شد، اظهار داشت: برای نمونه در استان خوزستان که یکی از مناطق قرمز به شمار می رود در حدود ۱۵۰۰ کارشناس و مشاور حضور دارند که به طور رسمی عضو سازمان هستند و می توانند شبانه روز و به صورت داوطلبانه در خدمت مردم این مناطق باشند و یا در اصفهان ۲۳۰۰ عضو رسمی سازمان دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی حضور دارند که می توانند برای مقابله با کرونا بسیج شوند، اما حضور داوطلبانه تا حدی خواهد بود و باید تمهیداتی برای ادامه همکاری این کارشناسان در نظر گرفت.

۶ هزار دفتر همکار با سازمان نظام روانشناسی در آستانه تعطیلی

حاتمی گفت: اکنون یکهزار کلینیک و ۶ هزار دفتری که با سازمان نظام روانشناسی در سراسر کشور همکاری می کنند، از لحاظ اقتصادی در مضیقه بسر می برند و در شرف تعطیلی هستند و از این رو خواستار همیاری دولت در این رابطه شده ایم و در این رابطه خدمت آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نامه ای نوشته ایم و امیدواریم کمک هایی در این خصوص اتخاذ شود تا این مراکز به تعطیلی کشیده نشوند.

پیگیری خدمات بیمه پایه

وی اظهار داشت: از رئیس جمهور محترم می خواهیم ماده ۱۰۲ مصوبه مجلس شورای اسلامی را که تصریح می کند همه شهروندان از خدمات بیمه پایه برای خدمات رسانی روانشناسان و مشاوره استفاده کنند را اجرایی کند زیرا اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه نمی تواند به دلیل مشکلات مالی به مراکز مشاوره مراجعه کند و تنها راه حل آن اجرای این قانون است که شخص رئیس جمهوری باید دستور آن را ابلاغ فرمایند.

افزایش ۲۰ درصدی تعرفه های مشاوره

حاتمی در خصوص تعیین و تکلیف نرخ تعرفه های سال ۱۳۹۹ نظام روانشناسی و مشاوره اظهار داشت: در سالجاری نسبت به تعرفه های سال گذشته تقاضای ۲۰ درصد افزایش شد، که روز شنبه گذشته در کمیسیون فرعی دولت مطرح و قرار شد تا در هفته آینده در این خصوص تصمیم گیری و نظر دولت اجرایی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین