کد خبر: ۶۵۲۷۶۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
غیزانیه با ۳۰۰ چاه نفت، یکی از مناطق نفت‌خیز کشور است

ساکنان سرزمین نفت، آب شرب ندارند؛ ماجرای تجمع اعتراضی مردم غیزانیه خوزستان چیست؟

فرمانده انتظامی شهرستان اهواز گفت: بی‌توجهی مسؤولان امر به مردم بخش غیزانیه در خصوص تامین آب شرب، موجب تجمع غیرقانونی اهالی این بخش شد.
آفتاب‌‌نیوز :

محسن دالوندفرمانده انتظامی شهرستان اهواز درجمع خبرنگاران اظهار داشت: اعتراض مردم به تامین نشدن آب شربشان یک مطالبه قانونی است اما بایستی در مجرای قانونی انجام شود.

وی اضافه کرد: تعدادی از مردم بخش غیزانیه صبح روز شنبه در اعتراض به بی توجهی مسئولان به تامین نشدن آب شربشان اقدام به بستن جاده "اهواز- رامهرمز- امیدیه" کردند که برای مدتی اخلال در تردد مسیر ترانزیتی گردید که پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد. دو نفر از تجمع کنندگان به صورت سطحی مجروح و بازداشت شدند و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند.

ساکنان سرزمین نفت، آب شرب ندارند؛ ماجرای تجمع اعتراضی مردم غیزانیه چیست؟

به فرماندار اهواز زنگ زدم

فرمانده انتظامی شهرستان اهواز گفت: البته حسب وظیفه اخلاقی با تماسی که با فرماندار کلانشهر اهواز داشتم تامین آب مردم به وسیله تانکر در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولان امر به خواسته های مردم توجه کنند هیچگاه مشکلات اجتماعی به مسائل انتظامی تبدیل نخواهد شد و نمونه آن همین تامین آب شرب مردم بخش غیزانیه است. در حال حاضر تجمعی وجود ندارد و مردم به منازل خود بازگشته و جاده یاد شده نیز در کمترین زمان ممکن بازگشایی شد.

بلاتکلیفی پروژه انتقال آب به غیزانیه

حمزه مقدم عضو شورای روستای عوده، گفت‌وگو با فارس در اهواز، با انتقاد از قطعی آب در این روستا و بسیاری از روستاهای بخش غیزانیه، اظهار کرد: در فصل زمستان آن دسته از روستاهای پرجمعیت بخش غیزانیه که از لوله کشی درون روستایی برخوردار هستند( 40 روستا) در هر 48 ساعت آب برای آن‌ها پمپاژ می‌شود.

هر 4 روز یکبار برای 4 ساعت آب وصل می‌شود

مقدم بیان کرد: فرسودگی خطوط آبرسانی سبب تاخیر در پمپاژ آب روستاها شده و هر 4 روز یکبار برای 4 ساعت آب وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت روستاهای فاقد لوله‌کشی به مراتب وخیم‌تر است، عنوان کرد: آب مورد نیاز این روستاها که تعداد آن‌ها 40 روستا نیزاست باید توسط تانکرهای سیار تامین شود این در حالی است که فقط 4 تانکر در اختیار تاسیسات آبرسانی نزهه است که تمامی آنها توسط شرکت‌ها و ادارات تامین شده و اداره آبفا استان و آبفار هیچ تانکری در اختیار بخش غیزانیه قرار نداده‌اند. همین 4 تانکر گاهاً به سبب وجود نقص و تعمیرات به ۲ تانکر کاهش داده پیدا ‌می‌کنند در صورتی که برای حل مشکل آبرسانی در این روستاها حداقل به 15 تانکر نیاز داریم.

ساکنان سرزمین نفت، آب شرب ندارند؛ ماجرای تجمع اعتراضی مردم غیزانیه خوزستان چیست؟

تاخیر سه ساله در اجرای پروژه آبرسانی بخش غیزانیه

وی با اشاره به پروژه انتقال آب از ایستگاه شیبان-صفیره، عنوان کرد: این پروژه پس از سه سال، امسال قرارداد آن منعقد شد و بنا بود ظرف دو ماه تحویل داده شود اما همچنان کار متوقف شده است.

مقدم دلیل عمده توقف این پروژه را مدیریت ضعیف و قصور کارفرما عنوان کرد، و افزود: کارفرمای پروژه برای سرپوش گذاشتن بر کم کارهای خود انگشت اتهام را به سوی اهالی و صاحبان زمینی گرفته است که به صورت قانونی خسارت زمین های خود را مطالبه می‌کنند و برای ادامه کار کافی بود تضمین پرداخت خسارت از سوی اداره آبفار صورت بگیرد. انتظار می‌رفت مسؤولان استانی، شهرستانی با توجه به در اختیار داشتن نقشه عبور لوله از زمین برای گرفتن موافقت اهالی با آن‌ها رایزنی می‌کردند در حالی که پیمانکار بدون صحبت با اهالی اقدام به لوله‌گذاری در زمین‌ها کرد.

زمستان سال 95 استاندار خوزستان به منظور بررسی وضعیت شرب روستاهای بخش غیزانیه از این منطقه بازدید کرد و در این بازدید طی دو مصوبه مقرر شد ظرف 3 ماه مشکل آب این روستاها حل شود. یک بخش مصوبه شامل 25 کیلومتر لوله گذاری از تاسیسات شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات بود و سازمان آب و برق موظف شد لوله های مورد نیاز را خریداری و به شرکت آبفار تحویل دهد؛ مصوبه دوم نیز شامل 55 کیلومتر لوله گذاری است که یک بخش آن از شیبان تا صفیره بر عهده شرکت آبفار بوده و بخش دیگر از صفیره تا تاسیسات نزهه به عهده آبفار و شرکت نفت بود.

خبرگزاری تسنیم نیز در همین‌باره نوشته است: وجود 300 چاه نفت در بخش غیزانیه اهواز این منطقه را به یکی از مناطق نفت‌خیز خوزستان و کشور مبدل کرده است. وجود هزاران لوله انتقال نفت در کنار خانه و کاشانه اهالی غیزانیه شکلی از همزیستی صنعتی و سنتی را به نمایش گذاشته است.

ساکنان سرزمین نفت، آب شرب ندارند؛ ماجرای تجمع اعتراضی مردم غیزانیه خوزستان چیست؟

عبور لوله‌های طلای سیاه از وسط زندگی این منطقه وجود ابتدایی‌ترین مشکلات را غیرقابل باور و تابلوی از بی تدبیری را به نمایش می گذارد. این بخش محروم که در تقسیم و سهم از این طلای سیاه نادیده انگاشته شده است جز مناطق کم برخودار استان با وجود این سرمایه های زیرزمینی است. سرمایه های که جلوی چشم آنها روزانه دلنوازی می کنند.

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابع و بزرگترین بخش شهرستان اهواز است که در بخش شرقی در مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل واقع شده است. ٨٣ روستا در این بخش واقع شده و بیش از 25 هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دامپروری است.

مشکل بی آبی مردم منطقه سبب شده در سالهای گذشته همواره شاهد اعتراض های به حق مردم این ناحیه باشیم. در روزهای اخیر نیز مردم منطقه با بستن جاده مهم اهواز – امیدیه، تردد در این جاده ترانزیتی را متوقف کردند.

شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز خوزستان مشکل کم آبی را در این منطقه تشدید بخشیده و فشار را بر مردم بیش از پیش کرده است. این مشکلات و عدم رسیدگی کافی مسئولان را می توان دلیل اصلی این اعتراض مردم غیزانیه دانست.

مشکلات آب منطقه غیزانیه را درسالهای 83 و پس از طرح آبرسانی به منطقه جستجو کرد. طرحی که به 6 ماه نکشیده با شکستگی لوله ها شرایط سخت را برای مردم منطقه ایجاد کرد. انجام طرح نامناسب لوله کشی منطقه در آن سالها سبب شد که مردم منطقه روزانه و چه بسا ماهانه از آب شرب محروم باشند.

مشکل آب منطقه به گفته مسئولان محلی منطقه دوازه سال نشنیده شد. تا اینکه در سال 1395 در پی بازدید استاندار از منطقه غیزانیه مقرر شد طرح جدید آبرسانی در دو فاز از شیبان تا صفیره و از صفیره تا پایان سال 95 مورد افتتاح قرار گیرد. وعده ای که تا 1399 آبی از آن برای مردم منطقه گرم نشد!

ساکنان سرزمین نفت، آب شرب ندارند؛ ماجرای تجمع اعتراضی مردم غیزانیه خوزستان چیست؟

حمل آب با تانکرها و خرید آب اشامیدنی راهکاری است که مردم منطقه برای فائق شدن بر مشکل بی آبی و سیراب کردن احشام خود در پی گرفته اند. این در حالی است که دستگاه های مانند جهاد کشاورزی به گفته مسئولان محلی از وظیفه خود در تامین آب مورد نیاز دام‌ها شانه خالی کرده است. منطقه‌ای که استعدادهای بالای در پرورش دام دارد.

این مشکل در روستاهای که این لوله های فرسوده را هم ندارند، حادتر است. تعداد این روستاهای فاقد لوله کشی 40 تا است که با تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند. چهار تانکری که از سوی برخی ادارت تامین شده است. تانکرهای که سهم آبفای خوزستان در تامین آنها صفر است. 4 تانکری که همیشه و مستمر هم قادر به آبرسانی نیستند.

مردم منطقه علت تاخیر در اجرای پروژه های آبرسانی را ضعف پیمانکار و نبود مدیریت مناسب می‌دانند. مردم از عدم جلب رضایت پیمانکار از مردمی که لوله ها از زمین ها عبور می‌کند، گلایه اساسی دارند.

وعده‌ای که محقق نشد/ استاندار خوزستان: ظرف 45 روز آینده آب پایدار به غیزانیه می رسد

غلامرضا شریعتی در بازدیدی که اواسط اردیبهشت ماه امسال از این بخش داشت به طور قطع وعده حل این مشکل در ظرف 45 روز آینده را داد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تأمین آب پایدار برای کل بخش غیزانیه در دو مسیر غرب و شرق به‌صورت اساسی انجام شده، گفت: این کار با هزینه بیش از 70 میلیارد تومان صورت گرفته و مردم منطقه ظرف 45 روز آینده برای همیشه از مشکل بی آبی خلاص می‌شوند.

ساکنان سرزمین نفت، آب شرب ندارند؛ ماجرای تجمع اعتراضی مردم غیزانیه خوزستان چیست؟

شریعتی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح آب‌رسانی به بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی مردم غیزانیه آب شرب است که در این راستا کار آبرسانی پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سرعت کار به نسبت انتظاری که مردم از ما داشتند و قولی که به آنها داده بودیم بسیار کند بوده است، افزود: مشکلاتی از جمله افزایش قیمت، مسائل ارزی و معارضان طرح هم سبب ممانعت از پیشرفت کار شدند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه متأسفانه بعضی از افرادی که در روستاهای قبل هستند و یا زمین‌های آنها در آن کنار لوله‌هاست از اینکه آب و فاضلاب روستایی لوله‌گذاری شود مانع رسیدن آب به غیزانیه شدند، اضافه کرد: با وجود این مشکلات اما کار به خوبی پیش رفت و امیدواریم حداکثر ظرف 45 روز آینده آب غیزانیه وصل شود، اگرچه زمان آنچه به من قول دادند زودتر از این‌ها بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
1
14
به دولت فخیمه روحانی اعتراض بکنید بد نیست دوستان آفتابی ...
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
12
اب ندارن، نداشته باشن. مگه مهمه؟؟؟؟
ناشناس
|
France
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
10
كارشناسان پاسخ دهند . يك كارخانه آب شيرين كن چقدرسرمايه لازم داره . و با توجه به ميزان جمعيت در مناطق كم آب ، به چند تا از اين كارخانه ها نياز داريم . حالا كه بيت المال قرار نيست براي اين كارها خرج بشه . خيرين و معتمدين دور هم جمع بشن و فراخوان بدن و از مردم كمك بگيرن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
9
واقعا مایه تاسف و گریه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
5
خوب به جمله فرمانده انتظامی توجه کنید!.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
5
من به جای استاندار بودم، خود و عیال را به غیرانیه میفرستادم، تا زیردستیها مجبور به تسریع در حل قضیه شوند ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
1
6
مردم عراق، لبنان، یمن و ... سلامت باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
چه ربطی داره آخه؟! ۴.۸ میلیارد دلار خیلی از مشکلات رو حل می‌کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
2
دولت باید این مشکلات رو رفع کنه !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین