کد خبر: ۶۵۳۴۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

آتش و آشوب در آمریکا بر سر قتل جورج فلوید

تظاهرات خشونت‌آمیزی در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض به قتل یک مرد سیاهپوست غیرمسلح به دست پلیس برگزار شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

معترضان در نیویورک، آتلانتا، لس‌آنجلس و واشنگتن با پلیس درگیر شده‌اند. آنها خواهان اجرای عدالت هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در واشنگتن، صدها نفر در برابر کاخ سفید تجمع کردند و به همین خاطر، برای مدتی راه‌های ورودی به کاخ سفید، مقر ریاست‌جمهوری آمریکا مسدود شد.

آتش و آشوب در آمریکا بر سر قتل جورج فلوید

در شهر مینیاپولیس، جایی که جورج فلوید به دست پلیس کشته شد، تظاهرکنندگان مقررات منع آمد و رفت را نادیده گرفتند و نیروهای پلیس نیز تلاشی برای اعمال محدودیت‌ها نکردند.

قتل جورج فلوید به خشم طولانی‌مدتی دامن زده که بر سر کشتن آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به دست ماموران پلیس آمریکا وجود دارد.

چندین ساختمان در شهر مینیاپولیس به آتش کشیده شده‌اند.

در دالاس، به سوی ماموران پلیس سنگ پرتاب شد و در مقابل این نیروها به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

جورج فلوید که ۴۶ سال داشت روز دوشنبه جان باخت. در فیلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، او در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به درک شووین، پلیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: "نمی‌توانم نفس بکشم."

این مامور سابق پلیس اکنون به اتهام قتل بازداشت شده اما سه مامور همراه او هنوز آزاد هستند اگرچه همه آنها از کار اخراج شده‌اند.

دونالد ترامپ گفته است با خانواده آقای فلوید صحبت کرده است. او پیشتر گفته بود "عدالت، اجرا خواهد شد."

خانواده آقای فلوید از بازداشت مامور پلیس استقبال کرده اما گفته‌اند اتهام‌های اساسی‌تری باید متوجه این فرد شود و سایر ماموران همراه او نیز باید بازداشت شوند.

آنها همچنین خواهان آن شده‌اند تا پلیس نحوه رفتار خود و عملکردش را تغییر دهد.

هر سال بیش از هزار نفر به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند و بیشتر کسانی که کشته می‌شوند، سیاه‌پوست هستند.

همکاری جورج فلوید و درک شووین

مجله نیوزویک در مصاحبه با مدیر یک دیسکوتک بزرگ در مینیاپولیس اعلام کرده است که درک شووین و جورج فلوید در بخش حفظ امنیت این دیسکوتک همکار بوده اند.

به گفته این شخص درک شووین در هفده سال و جورج فلوید در یکسال اخیر در این دیسکوتک کارکرده اند. البته به گفته مدیر این دیسکوتک احتمال اینکه دو نفر همدیگر را از قبل می شناختند زیاد نیست چرا که جورج فلوید سیاهپوست تنها در شب های شلوغ با دیسکوتک همکاری می کرده است و در این شب ها کارمندان بسیاری برای حفظ امنیت دیسکوتک انجام وظیفه می کردند.

کشیش جکسون خطاب به فرماندار مینه‌سوتا: آدمکشی را آدمکشی بنامید

جسی جکسون، یکی از نمادهای مبارزه سیاسی و اجتماعی دهه‌های اخیر در ایالات متحده آمریکا در واکنش به کشته شدن جوان سیاهپوست به دست نیروهای پلیس آمریکا گفت: «به فرماندار [مینه‌سوتا] گفتیم که باید آدمکشی را آدمکشی بنامید. هیچ دلیلی برای سازش در این مورد وجود ندارد. وقتی پایتان را بیخ گلوی آدمیان آنقدر فشار می‌دهید که نفسشان در نمی‌آید، شما آنها را به قتل رسانده‌اید.»

این کشیش آمریکایی به باور برخی الگوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده بوده است. آقای جکسون از نزدیکان مارتین لوترکینگ، رهبر حقوق مدنی آمریکا به شمار می‌آید. او در دهه هشتاد میلادی دوبار برای ورود به کاخ سفید وارد کارزار انتخاباتی درون حزبی دمکراتها شد، هر چند در این راه توفیقی به‌دست نیاورد اما دست از فعالیت و مبارزه برنداشت.

درخواست سازمان ملل از ایالات متحده

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا درخواست کرد تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی دلیل آمریکایی های آفریقایی تبار نباشند. سازمان ملل نحوه مرگ جورج فلوید را فاجعه بار خواند.

بازداشت خبرنگار سیاهپوست سی ان ان در جریان پخش زنده در مینیاپولیس

عمر خیمنز، خبرنگار اعزامی شبکه سی ان ان که برای پوشش ناآرامی‌ها در مینیاپولیس است، در اتفاقی بی سابقه در جریان پخش زنده توسط نیروهای ضدشورش بازداشت شد.

وی به همراه خبرنگارش که دوربین را روشن گذاشته بود تا سراسر جهان صحنه بازداشت را ببینند، ساعتی بعد با وساطت فرماندار مینه سوتا، تیم والتز، آزاد شدند.

تیم والتز اعلام کرد که عمیقا از این بازداشت ناراحت است و اعلام کرد کاری که نیروهای ضدشورش کردند «غیرقابل پذیرش»‌ است و اضافه کرد که حق تمام رسانه ها از جمله شبکه سی ان ان است که در این شهر حاضر باشد و اتفاقات را پوشش بدهد.

معترضی که نزدیک بود زیر خودرو برود

منبع: بی بی سی و یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
1
در این آشوب ها پلیس به پای چند آشوبگر شلیک با گلوله حقیقی کرده؟ حالا به سر هاشون دیگه کاری ندارم!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین