کد خبر: ۶۵۳۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹

ماجرای پلمب خانه زنِ سالمند نابینا در تربت‌جام

دو سه خانه پس از جایی که آسفالت تمام می‌شود، خانه زن سالمندی است که روز گذشته تصویرش در فضای مجازی خبرساز شد؛ در مطالب منتشر شده آمده بود که شهرداری تربت‌جام منزل این زن نابینا را که یک فرزند معلول نیز دارد، با بلوکه بتنی پلمب کرده است؛ مطلبی که خواندنش در همان لحظه اول احساسات را جریحه‌دار می‌کند.
ماجرای پلمب خانه زنِ سالمند نابینا در تربت‌جام
آفتاب‌‌نیوز :

برای گفت‌وگو با این زن سالمند به خانه او رفتیم؛ دیوارهای آجری و تک درخت سبز جلوی خانه با درب زرد رنگ؛ از همین بیرون بنای نصفه و نیمه طبقه دوم که شهرداری به علت ساخت آن ملک را پلمب کرده بود، کاملا مشخص است.

پس از سلام و گفت‌وگوهای اولیه با دختر این زن، وارد خانه شدیم، مادر جلو آمد؛ سر صحبت با این مادر نابینا باز شد؛ صدیقه خانم درباره این ماجرا به ایسنا گفت: سه چهار روزی می‌شود که بلوکه را جلوی خانه‌ ما گذاشته‌اند، چند بار بیرون رفتم و در هر بار زانو، پا و یا سرم به بلوکه برخورد کرد.

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: خودم و پسرم که سی‌واندی ‌سال دارد و معلول است در این خانه زندگی می‌کنیم و گاهی دخترم برای مسائل بهداشتی برادر معلول و کارهای منزل به خانه می‌آید. درآمد خانواده هم از مستمری همسری که حدود پانزده سال پیش فوت شده تامین می‌شود.

از بلوکه‌ای که با آن در خانه را بسته بودند، می‌پرسیم، صدیقه خانم پاسخ داد: آن بلوکه بتنی مشکی رنگ را همین چند لحظه پیش آمدند و بردند.

غلام‌حضرت داماد صدیقه خانم نیز درباره ماجرای بلوکه گفت: تصمیم گرفتیم طبقه دوم این خانه را به دلیل این که مادرخانمم تنها هستند و کسی را برای سرپرستی و کارهای روزمره ندارند برای نوه ایشان بسازیم؛ چند سری برای کارهای شهرداری مراجعه کردیم و گفتند که به 200 متر کمتر پروانه نمی‌دهند ولی اینجا 117 متر است؛ سقف طبقه دوم را زده‌ایم و حالا دست نگه داشته‌ایم تا کارهای شهرداری انجام شود. مادرخانم تحت پوشش بهزیستی هستند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، بهزیستی ارائه معرفی نامه به شهرداری را به زمان دیگری موکول کرده و برای همین کار معطل مانده است. از مسئولان شهرداری خواهشمندیم ایشان را مثل مادر خود بدانند و مراقبت کنند، دو روز من مشهد بودم و در اینجا حضور نداشتم، پای مادر خانم به این بلوکه برخورد کرده و خیلی درد گرفته بود.

اما در ادامه با رییس اداره معماری و شهرسازی شهرداری تربت‌جام درباره این اتفاق گفت‌وگو کردیم، او به ایسنا گفت: ماموران جلوگیری از تخلفات شهرداری مطابق وظیفه خود در تاریخ 27 مهرماه 98 به محل مراجعه نمودند و مشاهده شد که مالک در حال ایجاد یک طبقه مازاد بر بنای موجود است، پس از بررسی مشخص گردید که طبقه پایین هم بدون مجوز، فاقد پروانه و استحکام بنا ساخته شده و حتی طبق طرح تفصیلی شهر، در مسیر خیابان نیز می‌باشد و ملک عقب‌نشینی دارد.

محمد احمدی افزود: هیچکدام از مقررات ملی ساختمان در طبقه دوم رعایت نشده و این برای خود مالک در آینده مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد؛ رعایت این مقررات و نظارت‌های شهرداری‌ها برای حفظ جان خود مالکان از خطرات احتمالی است.

وی بیان کرد: موارد تخلف به مالک ابلاغ گردید تا برای اخذ مجوز و رفع موارد تخلفی به شهرداری مراجعه نمایند؛ علی‌رغم بازدیدها و اخطارهای مکرر که در پنج نوبت به مالک ابلاغ شد، متاسفانه هیچ مراجعه‌ای به شهرداری صورت نگرفت تا در نهایت این مسئله منجر به مراجعه آخر ماموران و پلمب گردید. همچنین در این بازدیدها مالکان هیچ‌گونه همکاری با ماموران را انجام نمی‌دادند و مانع ورود به منزل می‌شدند.

احمدی خاطرنشان کرد: مالک در هیچ‌کدام از این مراجعات اعلام نکرد که وضعیت ساکنان منزل چگونه است و فرزند معلول دارند؛ فقط مشکل مالی را مطرح کردند که همکاران هم مالک را راهنمایی نمودند که برای مشکل مالی باید از بهزیستی یا کمیته امداد نامه بیاورند تا پروانه رایگان صادر شود؛ اما مالک مراجعه نکرد.

وی گفت: بنابراین همکاران ما پلمب نیوجرسی را در تاریخ 7 خردادماه 99 جلوی در گذاشتند، این نیوجرسی به طریقی گذاشته شد تا مانع از رفت و آمد اهالی منزل نشود و تنها مانع از تردد مصالح ساختمانی گردد و پس از اینکه مشخص شد وضعیت ساکنان به صورتی است که نابینا و معلول هستند، ماموران دوباره در تاریخ 10 خردادماه مراجعه کردند و نیوجرسی را برداشتند و مجدد مالک راهنمایی شد.

هنوز یک هفته از ماجرای فوت آسیه پناهی، نگذشته است که ماجرای این زن سالمند نابینا نیز در تربت‌جام خبرساز شد. یک سو قوانین و مبحث استحکام خانه‌ها و... قرار دارد و سوی دیگر شهروندانی که با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند؛ یک سو مجری قانون و سوی دیگر شهروندی که شرایط به هر دلیلی برایش دشوار است...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین