کد خبر: ۶۵۴۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴

توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام امتحانات

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان برای شب بیداری از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه استفاده می‌کنند، گفت: مصرف شبانه قهوه توصیه نمی‌شود زیرا باعث بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

مهنوش صاحبدل درخصوص توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام امتحانات، اظهار کرد: مصرف همه وعده‌های اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده‌ میان صبحانه و ناهار و میان ناهار و شام اهمیت دارد. صبحانه همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما اهمیت آن اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، برای دانش‌آموزان بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلی مدارس، بیشتر دانش‌آموزان ممکن است صبح دیر بیدار شوند و صبحانه را حذف کرده باشند اما اکنون لازم است که حتما صبحانه را مصرف کنند و خانواده نیز در این زمینه کمک کنند. بهتر است دانش‌آموزان و دانشجویان خواب کافی شبانه را داشته باشند. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای شب بیداری از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه استفاده می‌کنند؛ مصرف شبانه قهوه توصیه نمی‌شود زیرا باعث بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود و بهتر است صبح‌ها از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده کنند. همچنین برای وعده صبحانه از منابع پروتئینی مانند تخم‌مرغ، حبوبات، پنیر همراه با گردو و لبنیات استفاده شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، بیان کرد: استفاده از میوه‌ها و سبزیجات در پیشگیری از کرونا اهمیت بسیاری دارد، زیرا باعث تامین ویتامین‌های مورد نیاز و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

صاحبدل با اشاره به اهمیت استفاده از حبوبات و گوشت، گفت: استفاده از گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز باعث تامین آهن، روی و پروتئین می‌شود اما می‌توان حبوبات را جایگزین گوشت کرد زیرا حبوبات حاوی روی است که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و درصورتی که با یک منبع ویتامین C مانند گوجه خام و یا آبلیمو طبیعی مصرف شود، آهن خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان باید از تنقلاتی مانند بستنی، کیک، کلوچه و... به ویژه در وعده صبحانه کمتر استفاده کنند. برخی عادت دارند کیک و آبمیوه صنعتی را به عنوان صبحانه سرو کنند درحالی‌که اشتباه بزرگی است، چون این دو ماده ارزش غذایی خوبی ندارند و باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند که به دنبال آن انسولین زیادی در بدن ترشح می‌شود و باعث افت قند خون می‌شود که در یادگیری تاثیر منفی می‌گذارد. به این دلیل توصیه می‌شود که دانش آموزان حتما یک صبحانه کامل و خوب مصرف کنند و از میوه و سبزیجات به عنوان میان وعده استفاده کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: برای تامین پروتئین مورد نیاز می‌توان از انواع گوشت‌ها، حبوبات، تخم مرغ و انواع لبنیات استفاده کرد. میوه‌ها و سبزیجات نیز منابع بسیار خوبی از ویتامین‌ها هستند. همچنین بهتر است دانش‌آموزان از قند و شکر کمتری استفاده کنند زیرا باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. توصیه می‌شود نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی را حذف کنیم و استفاده از غذاهای سرخ شده را در ایام امتحانات به کمترین میزان ممکن رساند.

صاحبدل در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از مکمل‌ها در ایام امتحانات توصیه می‌شود؟ گفت: به جای استفاده از مکمل‌ها بهتر است از مواد غذایی استفاده شود. به عنوان مثال به جای استفاده از ویتامین c می‌توان از میوه‌هایی مانند طالبی، آب هویج، آب پرتقال و میوه‌های طبیعی استفاده کنند زیرا استفاده نامناسب از مکمل‌ها ممکن است فرد را دچار مشکل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین