کد خبر: ۶۵۵۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

وزرای احمدی نژاد و روحانی در مجلس بهم رسیدند/گلایه تکراری قالیباف از بی نظمی نمایندگان /ردپای ویلاهای لاکچری در پارلمان /حواشی صحن مجلس

حواشی امروز مجلس کم نبود و از تذکرات تکراری درباره شلوغی صحن گرفته تا رویارویی وزرای دو دولت در جریان بود.
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین جلسه هفته سوم مجلس یازدهم درحالی به پایان رسید که حواشی‌اش کم نبود؛ بروبیا و همهمه درمیان نمایندگان به اوج رسیده بود؛ «خواهش میکنم بفرمایید در صندلی‌های خود بنشینید» این تذکری بود که از تریبون هیات رئیسه دائما به گوش می‌رسید، ولی انگار کسی گوشش بدهکار نبود؛ البته دلیل این هیاهوها هم مشخص بود وزیر نیرو و راه به مجلس آمده بودند تا در ادامه گزارشات دولتی‌ها توضیحاتی را درباره اقدامات این دو وزارتخانه در صحن قرائت کنند.

گزارش اردکانیان وزیر نیرو که تمام شد نوبت به نمایندگان رسید که چند دقیقه‌ای درباره آنچه گفته شده بود اظهار نظر کنند. علیپور نماینده قائمشهر قبل از آنکه تذکرش را بیان کند در اعتراض به این بی‌نظمی‌ها خطاب به قالیباف گفت: اگر قرار باشد مجلس به این شیوه اداره شود راه به جایی نخواهیم برد. او ادامه داد: ما می خواهیم به وزیر تذکر بدهیم و وزیر صحبت‌های ما را بشنود با این وضعیت اگر قرار است تنها برای همکاران صحبت کنیم چه لزومی دارد وزرا را به مجلس دعوت کنیم.

وزرای احمدی نژاد و روحانی در مجلس بهم رسیدند/گلایه تکراری قالیباف از بی نظمی نمایندگان /ردپای ویلاهای لاکچری در پارلمان /حواشی صحن مجلس

در این زمان قالیباف از نمایندگانی که اطراف صندلی وزرا تجمع کرده بودند خواست تا به صندلی‌های خودشان برگردند و این درخواست را چندین بار تکرار کرد در نهایت با غرولندی زیر لب و گفتن این جمله که بعضی ها گوش نمی‌دهند و بی‌نظمی می‌کنند از علیپور خواست تا تذکرش را بیان کند.

سوال قالیباف درباره انشعاب آب ویلاها

محمد باقر قالیباف که ریاست مجلس را به عهده داشت در جریان گزارش وزیر نیرو به مجلس اظهار داشت: برخی از نمایندگان محترم در این زمینه سوالات کتبی داشتند که امیدواریم به آنها توجه داشته باشید.

او ادامه داد: نمایندگان در حوزه گرمسیری، کرمانشاه و در بحث نظارتی بحث داشتند؛ عزیزان در حوزه انشعابات غیرمجاز که به ساختمان‌های مجلل غیر مجاز در نقاط مختلف به عبارتی به ویلاها در حاشیه رودخانه‌ها سؤال داشتند که چرا به آنها انشعاب داده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان محترم در حوزه آب ریزه و تقسیم آن سؤال داشتند که در حقیقت باید نگاه ملی محلی داشته باشد و در نمونه آن الان دیدیم که نمایندگان به آن اعتراض داشتند. این بحث در حوزه سیستان و بلوچستان و بخش‌های مختلف وجود دارد.

او گفت: نمایندگان در خصوص اخذ بهای پلکانی سؤال داشتند که یک بحث مشخص و روشنی بوده و ظاهرا متوقف شده و تأثیر منفی بر روی خود مجموعه وزارتخانه داشته است که خواستند توضیح داده شود و نکته دیگر هم در رابطه با سیاست‌های جزیره‌ای و دوگانه بین وزارت نیرو و وزارت جهاد در نوع الگوی کشت و میزان آب که باعث ضرر و زیان جدی به کشاورزان شده و دو سیاست متفاوت از دو وزارتخانه برای کشاورزان است که از موضوعات جدی است و به صورت عمومی مطرح است.

قالیباف گفت: یک سؤال متعدد نیز نمایندگان داشتند و آن هم کندی پیشرفت پروژه‌ها بود که خیلی از پروژه‌ها حتی بودجه نگهداری هم برای ساخت نداشتند که اینها عموم سوالات کتبی نمایندگان بود و شما (اردکانیان وزیر نیرو) در توضیحات خود آنها مدنظر قرار دهید.

رویارویی وزیر راه احمدی‌نژاد و وزیر روحانی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی امروز میهمان بهارستانی‌ها بود تا از آنچه در این وزارتخانه رقم خورده است اطلاعاتی در اختیار نمایندگان قرار دهد. در میان تذکرات و انتقاداتی که مطرح می‌شد یکی از میکروفن‌هایی که برای بیان نقد باز شد میکروفن علی نیکزاد نماینده اردبیل بود که سالها پیش درست در جای اسلامی در ردای وزارت راه و شهرسازی ایفای نقش می‌کرد. او که پیش از این بارها در جلسات دولت در سایه سعید جلیلی نقدهایش را به وزارت راه دولت روحانی مطرح کرده بود این بار از تریبون مجلس گف:« تعدادی از سؤالات ملی نمایندگان به اسلامی وزیر راه و شهرسازی دراختیار من است که باید آقای وزیر نسبت به آنها پاسخ دهد.

او بخشی از این سؤالات را قرائت کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی باید برای اجرای سیاست‌های کلی شهرسازی و جلوگیری از حاشیه‌نشینی در شهرها و رفع بافت فرسوده اقدامات اساسی کند.

نیکزاد خواستار تعیین تکلیف عوارض خانه‌های خالی و اتمام مسکن مهر شد، ضمن اینکه از وزیر راه هم خواست درباره طرح ا قدام ملی مسکن توضیح دهد.

او ادامه داد : علت توقف و اجرای مسکن مهر از سوی وزارت راه و شهرسازی و زمان پایان این پروژه باید مشخص شود.

نیکزاد با انتقاد از گرانی مسکن و اجاره‌بهای آن، خواستار دخالت وزارت راه در این قضیه شد و گفت: عدم نظارت بر بهای خدمات حمل و نقل از سوی وزارت راه توانسته مشکلاتی را ایجاد کند.

اوهمچنین از وزارت راه خواست درباره قیر رایگان و استفاده از آن در پروژه‌های راهسازی توضیح دهد.

بیانیه تشکر از رئیسی برای حساب‌های قوه قضائیه

ماجرای حساب های قوه قضائیه که در مجلس دهم و از سوی محمود صادقی مطرح شد نزدیک به چهار سال بدون پاسخ مانده بود که در نهایت چندی پیش رئیس قوه قضائیه در گزارشی به شرح جزئیات آن پرداخت. به دنبال این اقدام امروز ۲۲۵ نماینده در تقدیر و تشکر از رئیس قوه قضاییه به علت انتشار گزارش مالی حساب‌های قوه قضاییه در سال ۹۸ بیانیه‌ای را امضا کردند.

علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم در تقدیر و تشکر از ریاست قوه قضاییه را به شرح زیر قرائت کرد:

«انتشار گزارش مالی سال ۱۳۹۸ حساب‌های قوه قضاییه که جزء وعده های رئیس قوه قضاییه بود یکی دیگر از گام‌های ارزشمند و تحولی در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی است.

شفافیت و کارآمدی دو بال اساسی حرکت رو به جلو در دستگاه‌ها و عامل قطعی جلب اعتماد عمومی است. در ۱۵ ماهی که از ریاست رئیس محترم قوه قضاییه می‌گذرد، با تقویت دو عنصر شفافیت و کارآمدی، اعتماد عمومی به دستگاه قضایی و فراتر از آن سرمایه اجتماعی نظام ارتقا یافته است.

این الگوی فعال و تحولی خنثی کننده مغزافزار توطئه‌های دشمنان و بی‌اعتماد کردن مردم به نظام اسلامی است و باید در بخش‌های دیگر نظام اسلامی نیز همین رویکرد در پیش گرفته شود. ضمن تشکر از رئیس قوه قضاییه، امضا کننده این نامه به نمایندگی از مردم انتظار دارند که به وظیفه شفافیت عمل کنند. از جمله سوال‌های مردم نحوه هزینه کرد در بودجه عظیم و غیرشفاف شرکت‌های دولتی است که در مجلس جدید به صورت جدی پیگیر این موارد خواهیم بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین