کد خبر: ۶۵۵۳۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

وزیر راه و شهرسازی: التهاب در بازار مسکن ریشه در تغییرات نرخ ارز دارد

وزیر راه و شهرسازی بااعلام تحویل نخستین واحدهای مسکن ملی در ماه‌های آینده، التهاب در بازار مسکن را ناشی از تغییرات نرخ ارز و بازارهای موازی دانست.
آفتاب‌‌نیوز :

محمد اسلامی امروز چهارشنبه ( ٢١ خرداد) در صحن علنی مجلس با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای خانه‌دار شدن مردم، گفت:گرانی مسکن به دلیل شرایط اقتصادی کلی و نوساناتی که بازارهای موازی بر مسکن وارد می‌کنند اتفاق افتاده است.

وی افزود: تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم و شرایط التهاب‌آوری که در بازارهای موازی وجود دارد، بازار مسکن را همواره دچار بحران کرده است.

وزیر راه و شهرسازی: التهاب در بازار مسکن ریشه در تغییرات نرخ ارز دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: با طرح اقدام ملی مسکن و اراده برای تحویل مسکن‌های مهر، سال ۹۸ و ۹۹ را به سال نهضت خانه‌سازی تبدیل کردیم.

وزیر راه افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند، در پالایشی که صورت گرفت حدود ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند که خانه‌های مورد نیاز برای آنها ساخته می‌شود و شروع تحویل واحدهای مسکونی به مردم از ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

اسلامی گفت: بخشی نیز به صورت واحد آماده خواهد بود و یا واحدهایی که در قالب ساخت گروهی عرض می‌شوند.

اسلامی تصریح کرد: با توجه به نرخ ازدواج‌هایی که ثبت می‌شود و دهک‌هایی که ما تکلیف قانونی برای تأمین منازل مسکونی آنها را داریم، برنامه‌ریزی برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکن در سال است.

وزیر راه و شهرسازی از مشکلات مربوط به آزادسازی زمین حریم شهرها گلایه کرد و ، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص این زمین‌ها تلقی خاصی داشت و این اراضی را به عنوان زمین شهری واگذار نمی‌کرد.

وی گفت: با تغییرات مدیریتی اخیری که در وزارت جهاد اتفاق افتاد، بحران پنج ساله‌ای که همه چیز را متوقف کرده بود، حل شد و توانستیم اراضی شهری وزارت راه و شهرسازی را از وزارت جهاد کشاورزی تحویل گرفته و اقدام به آزادسازی آن کنیم.

اسلامی گفت:طراحی سامانه جامع املاک و اسکان نیز از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی است، ماه گذشته از این سامانه رونمایی کردیم و سازمان امور مالیاتی با طراحی این سامانه می‌تواند از خانه های خالی مالیات اخذ کند.

وی افزود: همزمان هم فراخوان داده‌ایم افرادی که خانه‌های نیمه تمام و ساخته شده در اختیار دارند می‌توانند به طرح ملی مسکن ملحق شوند. دولت زمین مرغوب هم در اختیار آنها قرار خواهد داد تا جریان ساخت و ساز با استفاده از این ظرفیت ادامه یابد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر، گفت: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده، یک میلیون و ۹۱۳ هزار مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است و ۶۳ هزار واحد نیز تا قبل از آبان ماه تحویل خواهد شد. بخشی از این واحدها نیز دعواهای حقوقی و قضایی دارد که در حال رایزنی و پیگیری هستیم.

اسلامی درباره بافت های فرسوده، گفت: برای حاشیه نشینی در استان های بحرانی شامل خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه برنامه ریزی کردیم، زمین در اختیار افراد گذاشتیم و سرمایه‌گذار مستقر کردیم، امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۰ تمام نقاط شهری در این استان‌ها که دارای کپر و آلونک هستند، تعیین وضعیت شوند تا مردم از این وضعیت سخت خارج شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۷ هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در استان خوزستان وجود دارد،گفت: تا امروز تنها ۶۷ هزار واحد مسکن نیمه ساخته باقی مانده که تا پایان آبان ماه به اتمام می رسند و فقط مسکن مهرهایی که پرونده قضایی دارند باقی خواهند ماند.

وزیر راه در ادامه به تشریح وضعیت حمل و نقل جاده ای و ریلی پرداخت و گفت: اکنین طول آزادراه های کشور به بیش از ٢ هزار ٤٧٠ کیلومتر رسیده است.

وی گفت: این در حال است که در ابتدای انقلاب ، طول آزادراه‌های کشور ۷۶ کیلومتر بود. طول بزرگراه‌های کشور اکنون به ۱۸ هزار و ۴۸۵ کیلومتر رسیده در حالی که ابتدای انقلاب این رقم ۳۵ کیلومتر بود.

وی افزود: تصمیم داریم تا قبل از پایان دولت حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه به آزادراه‌ها و بزرگراه‌های موجود اضافه شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول راه‌های روستایی در ابتدای انقلاب ۳ هزار کیلومتر بود گفت: این میزان در حال حاضر به ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته رسیده است و تا پایان دولت، ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی دیگر با رعایت اصل توازن و عدالت منطقه ای به راه های روستایی کشور اضافه می شود تا عقب ماندگی‌ها در مناطق محروم جبران شود.

وزیر راه و شهرسازی به گسترش شبکه ریلی در کشور اشاره کرد و افزایش سرعت سیر قطارها را به عنوان خروجی ارزشمندی در بخش حمل و نقل ریلی دانست که موجب کیفیت جابجایی مسافر در شبکه حمل و نقل سبز شد.

وی گفت: طول خطوط ریلی از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ابتدای انقلاب به ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رسیده است و به همین میزان خطوط ریلی در سطح کشور در دست مطالعه است.

اسلامی گفت: امسال در بنادر کشور بوقفه ۱۶ ساله بارگیری از کشتی به قطار را را شکستیم و توانستیم بار را از کشتی مستقیم به قطار منتقل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کل بار جابه جا شده با قطار در ابتدای انقلاب ۷میلیون تن بود گفت: اکنون به ۴۷ میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: اکنون ظرفیت بنادر از ۱۹ میلیون تن به ۲۴۶ تن در سال افزایش یافته و همچنین ظرفیت کانتینری به ۶.۵ میلیون تن افزایش یافته که با بهره برداری از فاز ۳ بندر شهید رجایی این میزان به ۸.۲ میلیون تن می رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
سلام آقای وزیر مسکن،ضعف در مدیریت قیمت مسکن رابا تغییرات نرخ ارز توجیه نکن.یک مثلی هست که می گویند برای انجام یک کار درست یک دلیل کافیه، ولی برای انجام ندادنش هزار دلیل و بهانه می شه آورد. کار و حرف های شما هم شبیه این مثل می مونه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین