کد خبر: ۶۵۵۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲

حساب بانکی عمر البشیر مسدود شد

کمیته مبارزه با فساد مالی در سودان از مسدود کردن حساب بانکی عمر البشیر رئیس جمهوری سابق و برکنار شده این کشور خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رویترز، این کمیته ضمن اعلام خبر مسدود کردن حساب بانکی رسمی عمر البشیر که پس از عزل شدن در حبس خانگی و در انتظار جلسات محاکمه خود استT افزود که پنج صرافی که مسئول تامین مالی مسئولان دولت عمر البشیر بودند نیز بسته شدند.

براساس این گزارش عمر البشیر میلیون ها دلار در این حساب سپرده داشته است. همچنین این کمیته دهها نفر از کارکنان دولت سابق را نیز برکنار کرد.

حساب بانکی عمر البشیر مسدود شد

کمیته مبارزه با مفاسد مالی سودان تحقیقاتی را درباره فساد مالی رییس جمهوری سابق و افراد خانواده و مسئولان دولت وی آغاز کرده است.

دادگاه سودان در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ اولین حکم خود درباره عمر البشیر مبنی بر دو سال حبس به اتهام فساد مالی را صادر کرد.

وی همچنین جلسات محاکمه ای به اتهام کشتار معترضین و نقش وی در کودتای سال ۱۹۸۹ که با آن به قدرت رسید، پیش رو دارد.

دادگاه بین المللی لاهه نیز پیش‌تر البشیر را به نسل کشی، کشتار سودانی‌های غیر عرب در دارفور (واقع در جنوب این کشور) و جنایت علیه بشریت متهم و در سال ۲۰۰۹ حکم بازداشت وی را صادر کرده بود.

طبق گزارش سازمان ملل در پرونده نسل کشی دارفور، از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۰۳ بین نیروهای دولت سودان و نیروهای شبه نظامی متحد آنها در یک سو و نیروهای شورشی در سوی دیگر بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشته و دست کم ۲ میلیون نفر دیگر بی خانمان شدند.

ادامه مذاکرات سودان، مصر و اتیوپی درباره سد النهضه

"یاسر عباس" وزیر آبیاری سودان از نشست سه کشور سودان، مصر و اتیوبی برای ادامه گفت و گوها در زمینه سد النهضه و دستیابی به توافق هایی در این زمینه خبر داد.

وی افزود که در جلسه مجازی روز سه شنبه توافق شد که جلسات روزانه مجازی میان سه کشور ادامه داشته باشد تا نقاط اختلاف حل شده و آنها بر پروژه نظارت داشته باشند.

در مارس ۲۰۱۵ سه کشور مصر، سودان و اتیوپی توافقی را برای بهره برداری عادلانه از آب نیل به امضا رساندند.

این درحالی است که مصر دیگر کشور مدعی در سد النهضه پافشاری اتیوپی برای آغاز آبگیری سد در تابستان ۲۰۲۰ را بدون حصول توافق با مصر و سودان نوعی باجگیری در مذاکرات آتی توصیف کرد.

از دیدگاه مصر روش به کار گرفته شده توسط اتیوپی نشان دهنده تصمیم این کشور برای تصرف رود نیل است و اینکه اتیوپی فقط از منابع آبی این سد بهره ببرد.

مصر بشدت به آب نیل نیاز دارد. حدود ۹۰ درصد از منابع آبی مصر از رود نیل تامین می شود. همین مساله اهمیت نیل را برای زندگی و اقتصاد مصر نشان می دهد. حدود ۸۶ درصد از آبی که به سد آسوان می رسد از ارتفاعات اتیوپی سرچشمه می گیرد.

رودخانه نیل با سطح حوزه ۳ میلیون کیلومتر مربع، طولانی‌ترین رودخانه جهان است. نیمی از آن در مناطق پر بارش بالای خط استوا در کشورهای تانزانیا و کنیا و نیمی دیگر در مناطق کاملاً خشک مصر واقع شده است. مصر در طول تاریخ خود با کسب بیشترین منافع از این رودخانه و داشتن یک تمدن رودخانه‌ای، رابطه‌ای ناگسستنی با رود نیل داشته است. منافع استراتژیک، ژئوپلیتیک و اقتصادی مصر به دلیل نیاز به آب برای کشاورزی، صنعت و تأمین آب شرب ۹۰ میلیون نفر ، همواره اهمیت نیل به عنوان شاخص امنیت ملی این کشور را به روشنی نمایان کرده است .

از سوی دیگر ، اتیوپی از اینکه طی دهه‌ها و سده‌های گذشته نتوانسته از موقعیت ژئواستراتژیک خود به عنوان یک کشور بالادستی به لحاظ در اختیار داشتن منابع آبی فراوان بهره گیرد بسیار ناراضی و حتی خشمگین است.

در گذشته دولت آدیس‌آبابا به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی لازم و نیز وضعیت سیاسی ناپایدار نتوانسته بود زیر ساختهای مربوط به مدیریت منابع آبی خود را ایجاد کند . اکنون که اتیوپی در زمینه ایجاد زیر ساختهای لازم به توانمندی نسبی رسیده است به هیچ وجه حاضر نیست از حق خود در مدیریت آبی رود نیل صرفنظر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین