کد خبر: ۶۵۵۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

افزایش ۱۰ درصدی حیات وحش اردستان

رییس اداره حفاظت محیط اردستان گفت: با توجه به مراقبت محیط بانان، کاهش شکار، آگاه سازی مردم و همکاری مردم محلی در سرشماری صورت گرفته از وحوش در نیمه دوم سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی حیات وحش در منطقه حفاظت شده کهیاز و پناهگاه خارو در این شهرستان هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :

حسین شواخی به مناسبت هفته محیط در گفتگو با آفتاب‌نیوز؛ اظهار کرد: با تصویب شورای عالی محیط زیست‌ کشور نرخ جریمه‌های صید افزایش ۳ برابری داشته که تا ۲ میلیارد ریال می‌رسد و همین موضوع باعث کاهش شکار شده است. از طرفی فرهنگ‌سازی و همکاری مردم ‌محلی مانع صید گونه‌های جانوری شده  و این مسئله افزایش حیات وحش را به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: این جریمه‌ها علاوه بر گونه‌های جانوری، خزندگان و پرندگان ‌را شامل می‌شود.

افزایش ۱۰ درصدی حیات وحش اردستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان تصریح کرد: امسال با توجه به بارندگی‌های خوب شاهد رویش گونه‌های مختلف گیاهی و آبدارشدن چشمه‌ها در مناطق حفاظت شده هستیم و پیش‌بینی می‌شود تولیدمثل وحوش افزایش داشته باشد و فعلا مشکل آذوقه و آب برای حیوانات وجود ندارد.

شواخی با بیان اینکه ‌بالغ بر ۸۰ چشمه و آبگاه در این مناطق وجود دارد، اظهار داشت: با همکاری دوست‌داران حیات وحش و اعتبارات داخلی تصمیم به لایروبی و بهسازی این چشمه‌ها و آبگاه‌ها داریم.

وی به دستگیری ۸ شکارچی متخلف در ۳ گروه در سال‌جاری در این منطقه اشاره و افزود: از دستگیرشدگان پنج لاشه شکار و دو قبضه اسلحه شکاری و مقداری ادوات شکار ودوربین ضبط و پرونده جهت تعیین تکلیف به دادگستری ارسال شده است.

پناهگاه حیات وحش خارو با مساحت ۱۰۲ هزار هکتار در شمال و شمال شرقی اردستان، هم‌مرز پارک ملی سمنان از ظرفیت بالای گونه‌های جانوری و گیاهی برخوردار است و منطقه بکر و کلیدور حیات وحش محسوب می‌شود که گونه‌های جانوری کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر، زاغ بور، هوبره، گرگ، کفتار، روباه، گربه شنی، کاراکال و پلنگ و چندین گونه گیاهی نیز در این منطقه وجود دارد.

همچنین منطقه حفاظت شده کهیاز با گستره ۹۲ هزار هکتار واقع در شرق اردستان میزبان گونه‌های جانوری مانند کل و بز، قوچ و میش، آهو، کفتار، گرگ، روباه و گربه‌شنی، کاراکال و گربه‌وحشی می‌باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان در خصوص تولید و دفن زباله گفت: روزانه ۴۰ تا ۵۰ تن زباله در شهرستان اردستان تولید می‌شود که همچنان مشکل دفن بهداشتی را به همراه دارد.

شواخی تصریح کرد: دفن زباله در شهر‌های اردستان، زواره و مهاباد در محل‌های مجوزدار صورت می‌گیرد، اما در بیشتر روستا‌ها این امر به صورت مناسب انجام نمی‌شود.  تاکنون کار اجرایی ساخت کارخانه تبدیل زباله به کمپوست آغاز نشده، ولی پیگیری‌ها برای همکاری با مسوولان شهرستان نطنز در راستای ساخت این کارخانه به صورت مشترک ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان در ادامه نیز به ۴۳ مورد پایش صنایع، ۲۱ مورد پایش معادن، ۱۰ مورد پیگیری قضایی و صدور ۷ رای در سال جاری اشاره کرد و گفت: کار‌های آموزشی، فرهنگی زیست محیطی در ارتباط با پسماند انجام گرفته، نیروگاه سیکل ترکیبی زواره بعنوان‌صنعت سبز ملی معرفی شده، همچنین در شهرستان صنعت آلاینده نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین