کد خبر: ۶۵۵۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
سیستم گوارش در فصل تابستان ضعیف می‌شود به همین دلیل باید از مصرف غذاهای سنگین در این فصل خودداری کنیم. مصرف کاهو، آب‌دوغ‌خیار، فالوده سیب و شربت سکنجبین با اشکال مختلف بسیار خوب است و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

نعمت‌الله مسعودی متخصص طب سنتی درباره اظهار کرد: در طب ایرانی فصول با تقویم جلو نمی‌آید و به اقلیم و آب‌وهوا گفته می‌شود و تابستان یعنی زمانی که بدن نیاز داشته باشد خود را با تدبیری خنک‌تر کند.

وی ادامه داد: اکنون برای خنک شدن بیشتر از کولر و سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شود‏، اما در قدیم مردم به جای دستگاه‌های خنک‌کننده با استفاده از مواد غذایی و دارویی تحمل بدن را در مقابل گرما بالا می‌بردند.

روش‌های رهایی از گرمازدگی در تابستان

این متخصص طب سنتی افزود: در فصول گرم و تابستان منافذ بدن بازتر می‌شود و حرارت غریزی تحلیل می‌رود. این موضوع باعث می‌شود در برخی افراد به ویژه کسانی که تخلخل زیاد و مزاج گرم دارند تحلیل قوا دست بدهد و اگر این افراد گرسنه بوده و همچنین فعالیت داشته باشند طبیعی است تحلیل قوا داشته باشند.

مسعودی گفت: در تابستان گوارش ضعیف خواهد بود و باید تا جایی که مقدور است در هوای گرم تردد نکنیم و ورزش کردن در اوج گرما خوب نیست و باعث ایجاد گرمازدگی و ضعف قوای بدنی می‌شود.

وی یادآور شد: بهتر است در زمان‌های خنک ورزش کنیم و توصیه به استراحت و خواب قیلوله شده است. باید مواظب باشیم غذاهای سنگین مانند کله و پاچه، حلیم، ماکارونی و آش رشته مصرف نکنیم و بهتر است غذاهای سهم‌الهضم مصرف شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: خیلی مهم است در تابستان ناهار از صبحانه و شام سبک‌تر باشد و در ناهار کمتر غذا بخوریم. می‌توانیم از سالاد به عنوان یک وعده غذایی در ناهار استفاده کنیم ضمن این‌که مصرف آب‌دوغ‌خیار یا خوردن خورشت ماست هم بسیار خوب است.

مسعودی توضیح داد: استفاده از ماست همراه کشمش، گردو با ماست و ماست همراه با نعنا یا سبزی‌های دیگر بسیار خوب است ضمن این‌که باید حرارت خون را کمتر کنیم. مصرف کاهو سکنجبین، فالوده سیب، فالوده خیار، آب هندوانه با سکنجبین، خیار با سکنجبین و شربت سکنجبین با فرمول‌های مختلف بسیار خوب است.

وی با بیان این‌که باید در تابستان از مصرف فست‌فودها به دلیل ایجاد خشکی در بدن پرهیز کنیم، گفت: ترکیب کاهو سکنجبین بسیار خوب است، اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که حتی در مواد غذایی مفید هم باید تعادل را رعایت کنیم.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین