کد خبر: ۶۵۵۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲

فاز سوم کرونا در ایران

بررسی میزان مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را با شماری از کشورهای منتخب نشان می‌دهد آمار ایران بیش از میانگین این کشورهاست.
آفتاب‌‌نیوز :

 حسن روحانی از ورود به مرحله سوم کرونا خبر داد. روحانی این مرحله را مرحله «سازگاری با کرونا با رعایت دستور‌العمل‌ها» توصیف کرد که پس از مرحله «محدودیت‌های وسیع» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. روحانی در عین حال تاکید کرد که فعلا هیچ زمانی برای پایان کرونا متصور نیست. همزمان بررسی میزان مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را با شماری از کشورهای منتخب نشان می‌دهد آمار ایران بیش از میانگین این کشورهاست.

رئیس‌جمهوری از ورود به مرحله سوم مقابله با کرونا در کشور با عنوان «سازگاری با کرونا» با رعایت کامل دستورالعمل‌ها خبر داد. حسن روحانی روز پنج‌شنبه با بیان اینکه امروز در برخی از مناطق کشور وارد مرحله سوم مدیریت مقابله با کرونا شده‌ایم، گفت: ‌مرحله اول با ایجاد محدودیت‌های وسیع در تعطیلی بسیاری از کسب‌و‌کارها اجرا شده و مرحله دوم نیز با فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی که منجر به بازگشایی کسب‌و‌کارها و تقسیم‌بندی شهرها به سه سطح قرمز، زرد و سفید همراه بود.

فاز سوم کرونا در ایران

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با بیان اینکه مرحله سوم مدیریت مقابله با کرونا سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل‌ها است، افزود: این مرحله در حالی شروع می‌شود که هم متخصصان داخلی و هم سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند فعلا هیچ پایانی را نمی‌توان برای کرونا مشخص کرد و باید با استفاده از تجربه فاصله‌گذاری هوشمند وارد مرحله تامین سلامت مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روال فعالیت‌های لازم اقتصادی-اجتماعی بشویم. وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای مرحله سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل‌ها ضروری است که این سازگاری براساس تعریف متخصصان تغییر در شیوه‌ها و سبک زندگی و نحوه فعالیت است.

رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت تاکید کرد: همه باید بدانند که اجرای مرحله «سازگاری با کرونا» هرگز به معنای کمرنگ شدن مقابله با این بیماری و عدم‌رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه نیست و باید همچنان نسبت به رعایت آنها اهتمام داشته باشیم. روحانی با اشاره به افزایش نسبی آمار ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها و شهرها، خاطرنشان کرد: باید با همکاری کمیته تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا سیاست‌های آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی تقویت شده و صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی مانند روزهای اولیه شیوع این بیماری در راستای رعایت دستورالعمل‌ها فعالیت کنند.

هشدار در مورد احتمال بازنگری در بازگشایی‌ها

در همین حال همزمان با اعلام روند رشد ۵/ ۳ درصدی میزان مراجعه به مراکز درمانی تهران، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نسبت به احتمال بازنگری در بازگشایی‌ها هشدار داد و گفت: اگر تحلیل‌های آماری حاکی از آغاز موج‌های جدید کرونا باشد، بازنگری در بازگشایی‌ها را لحاظ می‌کنیم. زالی با اشاره به لزوم رعایت جدی‌تر مسائل بهداشتی توسط مردم و صنوف گفت: هرگونه ایجاد محدودیت‌های جدید اجتماعی در سطح شهر تهران می‌تواند آثار اقتصادی متفاوتی را به‌خصوص برای کسب‌وکارها ایجاد کند بنابراین مردم و صاحبان مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به ما کمک کنند تا با رعایت دقیق دستورالعمل‌های ابلاغ شده، این توفیق را داشته باشیم که در زمینه استمرار ارائه خدمات در تهران، با چالشی روبه‌رو نشویم.

طی دو روز گذشته علاوه‌بر زالی، استاندار تهران نیز در مورد افزایش آمار مراجعه به بیمارستان‌های تهران هشدار داده و اعلام کرد در صورتی که پروتکل‌ها رعایت نشوند و همچنان شاهد افزایش آمارها باشیم به‌ناچار پروتکل‌های سخت‌گیرانه از نو وضع خواهیم کرد. انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه متاسفانه رعایت ملاحظه‌های بهداشتی در سطح این استان، مردم و اصناف خیلی کمرنگ شده و وضعیت به شرایط قبل از شیوع ویروس بازگشته است، گفت: گزارش‌های مستند رسیده از وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موید رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و حمل‌ونقل شهری است.

وی افزود: براساس گزارش‌ها، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و حمل‌و‌نقل شهری کمتر از ۳۵ درصد و استفاده از ماسک زیر ۵۰ درصد رعایت می‌شود. البته در کنار این ابراز نگرانی‌ها آن‌طور که زالی می‌گوید خوشبختانه میزان مرگ و میر استان تهران از مجموعه کشور به مراتب پایین‌تر است. به گزارش فارس، او روز پنج‌شنبه با بیان اینکه این عدد از نرم جهانی پایین‌تر است و از نرم متوسط در کشور برخوردار است، گفت: اگر همه افراد حتی افراد سالخورده نیز فوت کنند، برای جامعه پزشکی اندوهناک است، اما معدل سن مرگ و میر در تهران نسبت به معدل ملی ۱۰ سال پیرتر است.

۵ استان در وضعیت قرمز
در این میان به گزارش وزارت بهداشت، پنج استان هرمزگان، کردستان، آذربایجان شرقی، لرستان و خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه از کرمانشاه و کرمان نیز به عنوان مناطقی با وضعیت قرمز یاد کرده بود. در همین راستا، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان چهارمحال و بختیاری نیز روز گذشته اعلام کرد که ۶ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز قرار دارد. به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری صداوسیما، وی گفت: به جز شهرستان‌های کیار، بروجن، لردگان و خان‌میرزا، بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارند و مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند. شیرانی، برگزاری آیین‌های عروسی و ترحیم را عامل اصلی شیوع ویروس کرونا در استان در هفته‌های اخیر اعلام کرد.

جان‌باختگان کرونا به ۸۶۵۹ نفر رسید

در همین حال به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته دو هزار و ۳۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۶۸۷ مورد بستری شده‌اند.

این رقم روز پنج‌شنبه ۲۲۳۸ بیمار بود که از بین آنها ۶۸۸ مورد نیاز به بستری شدن داشتند. به گزارش «ایرنا» سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته همچنین اعلام کرد: تاکنون ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان‌باختگان کرونا در کشور به ۸۶۵۹ نفر رسید. تعداد فوت شدگان بیماری کرونا روز پنج‌شنبه درکشور ۷۸ نفر بود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: خوشبختانه تا کنون ۱۴۴ هزار و ۶۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری افزود: همچنین ۲۷۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۹۴۷ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور را ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر اعلام کرد.

ادامه تعطیلی تالارها

در کنار این هشدارها و تاکید رئیس‌جمهوری مبنی‌بر ورود به مرحله سوم مدیریت مقابله با بیماری کووید-۱۹ یا اجرای مرحله «سازگاری با کرونا»، قرار است از امروز مهدهای کودک بازگشایی شوند. ازسوی دیگر در مورد بازگشایی تالارهای پذیرایی نیز تصمیم‌گیری خواهد شد. این تصمیم هفته آینده در ستاد ملی مبارزه با کرونا بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد. با این حال انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، تالارهای عروسی و پذیرایی در استان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین