آفتابنیوز : آفتاب- مدیركل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیك سازمان شهرداریها مدعی شد: «علیرغم افزایش ناوگان اتوبوسرانی، سرانه جابجایی مسافر با اتوبوسها در تهران كاهش پیدا كرده و این نشان دهنده نبود مدیریت بهینه در ناوگان حمل و نقل شهری است».
به گزارش آفتاب و به نقل از ایسنا، «مجتبی شفیعی» این ادعا را در حالی مطرح كرد كه به گزارش مقایسهای عملكرد تبصره 13 در سال 85 در شهر تهران و كل كشور استناد و تصریح كرد: «این گزارش نشان از سهم قابل توجه شهر تهران در كل اعتبارات این تبصره دارد».
وی افزود: «در حالی كه جمعیت شهر تهران نسبت به كل كشور 5/18 درصد است، اما 25 درصد كل سهم تاكسیها، 42 درصد كل سهم اتوبوسها و 67 درصد كل سهم ونهای تعهد شده تبصره 13 در سال 85 به تهران اختصاص یافته است».
شفیعی با بیان اینكه «افزایش سهم شهر تهران از محل تبصره 13 نشاندهنده توجه ویژه دولت به مساله حمل و نقل و ترافیك شهر تهران است»، اظهار كرد: «در مقایسه عملكرد دولت در تامین هزینههای خرید و یارانه اتوبوسرانی در سال 85 نسبت به سال 83 مشخص شد كه این هزینه ها 5/6 برابر و در بخش تامین ناوگان و یارانه بلیت مترو نیز این هزینهها در سال 85 نسبت به سال 83، 2/3 برابر شده است».
وی در ادامه، گزارشی از آخرین تعداد تاكسیها، اتوبوسها و ونهای تعهد شده در تبصره 13 سال 85 را نیز اعلام كرد و گفت: «از سهم 30 هزار دستگاه تاكسی در كل كشور 21 هزار دستگاه و از سهم شش هزار و 500 دستگاه اتوبوس نیز پنج هزار و 500 دستگاه تا كنون تحویل داده یا آماده تحویل شده است».
وی افزود: «از سهم 15 هزار ون كل كشور تا كنون برای حدود 10 هزار دستگاه ون ثبتنام و حدود 4500 دستگاه تحویل شده است».
شفیعی در مورد سهم شهر تهران از این ناوگان گفت: «سهم تاكسی در تهران هفت هزار و 500 دستگاه بوده كه 3500 دستگاه آن تحویل داده شده است. همچنین از دو هزار و 750 دستگاه اتوبوس سهم شهر تهران تاكنون حدود 1800 دستگاه آن تحویل داده شده و 500 دستگاه دیگر نیز آماده تحویل است و به این ترتیب تا پایان مهرماه كلیه تعهدات اتوبوسهای تبصره 13 در شهر تهران در سال 85 تكمیل میشود».
وی ادامه داد: «10 هزار ون سهم شهر تهران بوده است كه برای پنج هزار و 700 دستگاه ثبتنام و بالغ بر 1800 دستگاه هم تحویل شده است».
مدیركل دفتر هماهنگی حمل و نقل و ترافیك سازمان شهرداریها تصریح كرد: «دولت پس از ایجاد زمینههای بسیار برای حل مشكل حمل و نقل توقع دارد، تا مسوولان ترافیكی، ناوگان را به شكل بهینه مدیریت كنند».
وی ادامه داد: «یك بررسی ترافیكی در سطح شهر تهران نشان میدهد كه در سالهای اخیر علیرغم افزایش حجم ناوگان اتوبوسرانی سرانه جابجایی مسافر با اتوبوس كاهش پیدا كرده است و مدیریت بهینه در مورد آنها صورت نمیگیرد».
وی با بیان اینكه «بر اساس این بررسی تعداد كل مسافران نسبت به اتوبوسها افزایش چندانی نداشته است»، گفت: «تعداد جابجایی مسافران هر اتوبوس باید بین 800 تا یكهزار نفر باشد، اما طبق اعلام شهرداری تهران این میزان برای هر اتوبوس به طور متوسط حدود 550 نفر است».
شفیعی در پایان خاطرنشان كرد: «اعتقاد داریم كه امكانات تبلیغاتی كلان شهر تهران و نیازهای آن نباید ما را از وظیفه خودمان در مورد سایر شهرها دور كند، چرا كه این توجه به سایر شهرها میتواند در كم كردن مشكلات پایتخت و مهاجرت معكوس نیز موثر واقع شود».