کد خبر: ۶۵۵۷۹۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۸

مستأجران دلواپس وضعیت مسکن و اجاره‌بها/ اختلاف قیمت در مناطق بالانشین و پایین‌نشین رشت چقدر است؟

در روزهایی که تعداد خانوارهای مستأجر در استان گیلان به‌صورت تصاعدی رو به افزایش است اجاره‌بها و قیمت مسکن در گیلان به دلایل مختلفی ازجمله افزایش نرخ دلار و ارز، گران شدن مصالح ساختمانی و وضعیت نابسامان زیاد شده و بسیاری از خانوارها و زوج‌های تازه ازدواج‌کرده را با نگرانی مواجه کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی مردم تهیه مسکن و زندگی بی‌دغدغه است ولی در این روزها مردم و به‌ویژه مستأجران به‌شدت نگران افزایش قیمت مسکن در کشور هستند زیرا در این مدت بازار مسکن تحت تأثیر بازار ارز و قیمت دلار قرارگرفته و با کمترین افزایش قیمت دلاری اجاره‌بها مسکن با افزایش چشمگیری مواجه می‌شود.

عدم ثبات در بازار و افرایش لجام‌گسیخته مسکن

در این روزها به دلایل مختلف با رکود معاملات در بازار مسکن روبه‌رو هستیم که کارشناسان حوزه مسکن علت این اتفاق را عدم ثبات در بازار و افرایش بی‌دلیل و لجام‌گسیخته قیمت‌ها می‌دانند که تمامی این عوامل سبب شد تا قدرت خرید و حتی اجاره خانه مردم با کاهش جدی مواجه شود.

مستأجران دلواپس وضعیت مسکن و اجاره‌بها/ اختلاف قیمت در مناطق بالانشین و پایین‌نشین رشت چقدر است؟

ازدواج بسیاری از زوج‌ها ارتباط مستقیم با تهیه مسکن دارد ولی التهاب شدید در بازار مسکن و افزایش‌ عجیب قیمت‌ها و اجاره‌بها بسیاری از زوج‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده و حتی ازدواج آنان را به تأخیر انداخته است و وقتی با یک زوج تازه ازدواج‌کرده هم‌کلام شدیم آنان نگران افزایش قیمت بوده و با ناامیدی به شرایط موجود نگاه می‌کردند.

بر اساس آخرین آمار که در سال ۹۳ توسط مرکز آمار ایران منتشر شد بیشترین اجاره‌بها و هزینه خرید مسکن مربوط به پایتخت ایران بوده و کمترین آن به استان کهگیلویه و بویراحمد تعلق دارد و بر اساس همین اطلاعات، استان گیلان دارای رتبه ۱۱ در کشور است.

شرایط حاکم بر بازار کشور باعث شده قیمت زمین و به تبعه آن قیمت مسکن سربه فلک کشیده و در ادامه آن اجاره‌بها مسکن در کشور افزایش پیدا کند لذا استان هم گیلان شرایطش تعریف چندانی نداشته و حتی شاید بدتر از متوسط کشور باشد.

اختلاف فاحش قیمت‌ها در مناطق پنج‌گانه رشت

شهرستان رشت به پنج منطقه تقسیم می‌شود و قیمت هر متر زمین و‌ یا خانه در شهر رشت بسته به قرارگیری در مناطق مختلف دارد به‌طوری‌که یکی از بنگاه‌داران رشتی می‌گوید رهن و خرید در منطقه یک رشت به‌مانند تهران بوده و با ۵۰۰ میلیون تومان رهن در منطقه یک رشت می‌توان در منطقه پایین رشت خانه خرید.

در اکثر مناطق رشت بسیاری از ویلاها و ساختمان‌های مسکونی اطراف این شهر در سال‌های اخیر موردتوجه خریداران و ساخت‌وساز کاران قرارگرفته و همین موضوع باعث افزایش قیمت زمین در حومه‌های شهر و روستاهایی شده که تا چند سال قبل کمتر مورد استقبال قرار می‌گرفتند.

حداکثر ۳۰ حداقل ۶ میلیون قیمت زمین در رشت

به گفته اکثر بنگاه‌داران شهرستان رشت قیمت هر متر خانه در منطقه گلسار رشت متری ۳۰ میلیون تومان بوده و برای خرید یک‌خانه ۲۰۰ متری باید ۶ میلیارد تومان هزینه شود و این در حالی است که در رشت زمینی کمتر از متری ۶ میلیون تومان معامله نمی‌شود.

بانک مرکزی اعلام کرده صدور پروانه‌های ساخت‌وساز ساختمان با کاهش مواجه شده که این امر نشان می‌دهد که مردم دیگر اعتقادی به ساخت‌وساز ندارند زیرا گرانی‌های مصالح، سیمان، میله‌گرد و بتن باعث نابسامان شدن وضعیت مسکن شده است.

افزایش قیمت‌ها در پی افزایش مصالح ساحتمانی

یکی از ساخت‌وساز کاران رشتی در رشت درباره افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: با افزایش قیمت دلار قطعاً قیمت میله‌گرد، سیمان، بلوک، آهن، شن، کاشی سه برابر می‌شود و در این شرایط ساخت‌وساز هیچ‌ سودی ندارد و در صورت ساخت ساختمان هم کسی توان خرید آن را ندارد و با توجه به شرایط گیلان و میزان درآمد مردم مسکن در گیلان در سال‌های اخیر شاید به نسبت استان‌های دیگر از شرایط رکود حاکم بر بازار مسکن بیشترین ضربه خورده است.

نکته‌ای که بسیاری از بنگاه‌داران به آن اشاره کردند افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بها توسط برخی از صاحبان خانه است و وقتی از مشاوران بنگاه دلیل انجام این کار را پرسیدم گفتند بسیاری از آنان از راه دریافت اجاره خانه و حقوق بازنشستگی برای خانواده خود امرار و معاش می‌کنند.

سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی توسط ساخت‌وساز کاران ساخته می‌شود که قطعاً این آمار در استان گیلان هم قابل‌توجه است زیرا ساخت‌وسازان علاقه بسیار زیادی به ساخت خانه در رشت و اطراف آن دارند که با توجه به گرانی منازل و کاهش قدرت خرید مردم بسیاری از آنان خالی از خانوار است و به گفته کارشناسان حوزه مسکن اگر دولت مالیاتی را برای این منازل در نظر بگیرد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

به همین دلیل بود که دولت سازوکاری را برای دریافت مالیات از صاحبان منازل خالی و بی سکنه اتخاذ کرد و به گفته وزیر راه و شهرسازی از تاریخی که قانون مالیات‌های مستقیم تصویب‌شده مالیات بر خانه‌های خالی قابل وصول است و در همین تابستان سازمان امور مالیاتی باید صدور برگه‌های مالیاتی را آغاز کنند.

 

 

مسکن مهر هم کمکی به بهبود وضعیت نداشت

عده‌ای از مردم و‌ کارشناسان نقش مسکن مهر را در این حوزه بسیار مهم می‌دانند به همین دلیل به سراغ یکی از کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی رفته و درباره نقش مسکن مهر در کاهش قیمت منزل با او هم‌کلام شدیم، وی معتقد است مسکن مهر می‌تواند به بهبود وضعیت اجاره‌بها و قیمت خرید خانه کمک کند ولی به گفته این کارشناس حتی ایجاد مسکن مهر هم کمکی به بهبود وضعیت نداشته و کمبود زمین در گیلان و افزایش قیمت آن، دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن در گیلان است.

کمبود زمین در گیلان و افزایش قیمت آن، گرانی میله‌گرد، سیمان دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن در این استان می‌تواند باشد و برای کنترل این وضعیت باید کنترل‌ها و نظارت همه‌جانبه‌ای به روی مؤلفه‌های مختلف و تأثیرگذار اعمال شود.

در گیلان اکثر خانواده‌ها یا اجاره‌نشین بوده و‌ یا منزلی را برای اجاره دادن در اختیاردارند و این گرانی و بی‌ثباتی بازار باعث شده بسیاری از گیلانیان نگران فرزندان خود برای تهیه یک‌خانه باشند زیرا هرروز تعداد مستأجران در گیلان در حال افزایش بوده و این وضعیت لجام‌گسیخته بازار سبب شد تا تعدادی از خانوارها به اطراف شهر رشت مهاجرت کنند.

یکی از ساکنین رشت که در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کند در خصوص وضعیت اجاره‌بها در کلان‌شهر رشت می‌گوید بسیاری از مالکین منازل اجاره‌بها را به دلیل افزایش قیمت دلار بعضاً ۵۰ درصد زیاد می‌کند و این در حالی است که بسیاری از مردم قدرت پرداخت این میزان از اجاره‌بها را ندارند زیرا درآمد خانوارها با افزایش دلار تغییری نکرده است.

وضعیت مسکن و اجاره‌بها در استان گیلان وضعیت خوبی ندارد و قیمت‌ها به‌صورت نجومی به دلیل تأثیر افزایش قیمت ارز و دلار افزایش پیداکرده است لذا دولت باید با کنترل بازار ارز و‌ یا اعطا تسهیلات ویژه مستأجران را از نگرانی خارج کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
3
به امید خدا ان شالله که همه مشکلات حل بشه
مهلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
1
والا رشت ک از لحاظ بافتی تو ی سطح بالاشهر پایین شهر نداره. هرکس پنجاه متر داره ی خونه زده.
گلسار ک زده متری 30 چه فرقی داره با حمیدیان. بالاترین تعداد واحد ساختمان تو رشت 7 هست. درحالی ک تو استانی دیگ 20طبقه زده میشه قیمت میره بالا.
رشت پر از حریم رودخانه هست. ..
مسیحا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
2
آقا ماهم مستاجربم و صاحبخانه خونه رو میخواد پارسال با ده میلیون پیش و ماهی هفتصد خونه گرفتیم الان همین خونه رو دارن 50تومن باماهی یک و نیم میلیون اجاره میدن‌.خدا شاهده باید بیام تو باغها چادر بزنم از کجا بیارم
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
2
1
حالا فکرشو بکنید که مسکن مهر نبودچه فاجعه ای رخ میداد.خداوند به احمدی نژاد اسطوره ی تاریخ ایران عمر بدهد دوباره بیاد مشکلات مردم رابرطرف کند
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
2
چه داستان خنده داری بالا نشر کردید تو رشت بخاطر زد و بند با واحد خلاف شهرداری دیگه تو زمین سند دار ساخت نمیشه میرند تو زمین بدون سند هر چند طبقه میخواهند درست میکنند کوچه و متراژ هم مهم نیست این معاملات جای ثبت نمیشه چون بنگاه بجای اطلاع نمیده هر چقدر بالاتر بفروشند پشت دست بهتری میگیرند بازار مسکن داغ وداع هست البته آپارتمانهای غیر قانونی قبل از ساخت بفروش می‌ره اگه فکر میکنید دروغ هستش یک گروه بازرسی تحقیق بکنه
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
1
والا فقط مونده بریم تو جنگل بیابون چادر بزنیم خودمون میگیم خودمون میشنویم ،آقایان که عین خیالشون نیست چون توپشون پره خودشون که زندگی میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
1
گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله ماست آنکه البته به جایی نرسید فریاد است
Soheila
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
با سلام.البته مشکل مستاجران رو درک میکنم ولی صاحبخونه ها هم تقصیری ندارند،با توجه به تورم خونه ها رو اجاره میدهند.خب صاحب خونه هم باید زندگی کنه وامرار معاش با همین اجاره خونه ای که میگیرند.همه مشکلات بخاطر تورمه.مالیاتم که دارند برای صاحبخونه ها میبندند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین