کد خبر: ۶۵۵۸۲۷
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

نزول "آی‌کیو" ایرانی‌ها از ۱۰۴ به ۶۸! / امتناع نخبگان و تحصیلکردگان ایرانی از ازدواج و فرزندآوری

یک نماینده مجلس گفت: با ادامه روند کاهش جمعیت کشورمان در حال حاضر میانگین ضریب هوشی یا IQ ایرانی‌ها از ۱۰۴ به ۶۸ رسیده است؛ دلیل آن این است که نخبگان و تحصیلکردگان ما عمدتاً ازدوا ج نکرده‌اند یا دیر ازدواج کردند یا نهایتاً تک فرزند و دو فرزندی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

فاطمه محمدبیگی درباره طرح‌های در دست بررسی مجلس یازدهم برای حل مسئله "بحران جمعیت و فرزندآوری" اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان تذکر دادند که وضعیت جمعیتی ایران رو به وخامت است، اما متاسفانه در دولت‌های وقت این تذکرات جدی گرفته نشد! تا اینکه رهبری معظم در سال ۱۳۸۹ به مسئولان تذکری جدی در حوزه جمعیت دادند.

وی ادامه داد: آن زمان، بعد از تذکر رهبری و اطلاع از نگرانی ایشان، یک سری مطالعات جمعیتی را انجام دادم؛ نتیجه آن این شد که چند سال در دانشگا‌ه‌ها مشغول به تدریس درس "جمعیت و دانش خانواده" شدم؛ متاسفانه جریان قالب کشور، جریانی موافق با موضوع "جمعیت و تعالی خانواده" نبود دلیل آن نیز عدم دانش و شناخت از حوزه جمعیت و اثرات جمعیتی در سلامت، پیشرفت اقتصادی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پیشرفت تکنولوژی و حتی پیشرفت در "IQ" یا "ضریب هوشی" است.

نزول

نماینده قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که با علم جمعیت و نظریه‌های این رشته آشنا هستند، می‌دانند که عامل رشد و پیشرفت کشورها، ثروت اجتماعی کشورهاست و منظور از ثروت اجتماعی، جمعیت است؛ اگر این ثروت با منابع طبیعی و جغرافیایی همراه شود منجر به استخراج صنعت و تکنولوژی می‌شود و در نتیجه باعث بالا رفتن ضریب رشد کشور می‌شود و اگر با سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی عجین شود، جنبه تعالی و تکامل روحی انسان را نیز پوشش می‌دهد؛ پس نقش و اهمیت جمعیت دو چندان می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تحت تاثیر سیاست‌های بین‌المللی بانک جهانی، سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول و سازمان "WHO" که ثابت شده بازیچه سیاست‌های جمعیتی پنتاگون و صهیونیزم بین‌الملل هستند، جنگ جمعیتی پنهانی در سطح سازمان‌های بهداشت جهانی آغاز شده است! این جنگ با رنگ و لعاب تنظیم خانواده و دلسوزی برای کشورها، قصد کنترل و کاهش جمعیت برخی از کشور‌ها را دارد؛ در واقع با این کار سیطره علمی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاستی استکبار بر جهان تثبیت می‌شود.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: حتی در دهه ۱۳۶۰ صندوق جهانی پول به کشور‌هایی که سیاست‌های تنظیم خانواده را رعایت نمی‌کردند، وام نمی‌داد! به این معنی که با اجبار تمامی نظام بانکی، پولی و سیاسی کشور‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌داد! جالب است که کشور‌هایی مثل آمریکا، کنوانسیون بین‌المللی تنظیم خانواده را امضا نکردند! در زمان بوش پدر، نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد متاسفم که نماینده کشوری هستم که خود اعتقادی به امضای این کنوانسیون ندارد، اما کشور‌های آسیایی و آفریقایی باید آن را امضا کنند! در آن زمان ما درگیر جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی بودیم و خیلی متوجه این نقشه‌های پشت پرده نشدیم! متاسفانه سیاست‌های تنظیم خانواده به غلط و بیش از اندازه ادامه پیدا کرد به طوری که ایران نخستین و تنهاترین کشور دارنده جایزه جمعیت است که در رابطه با کاهش جمعیت به آن دست پیدا کرده است!

وی افزود: ایران تنها کشوری است که در قله کاهش رشد جمعیت در برنامه‌های تنظیم خانواده قرار دارد! در سال ۱۳۶۵ این برنامه‌ریزی شد که در دهه ۱۳۹۰ نرخ باروری ایران از ۶ فرزند به حدود ۴ فرزند برسد؛ به طرز عجیبی ما در سال ۱۳۷۲ به این نرخ دست پیدا کردیم به عبارت دیگر ما مسیر ۳ یا ۴ دهه‌ای را در عرض ۷ سال طی کردیم! با این حال این طرح باید در مجلس و دولت مورد بازنگری قرار می‌گرفت، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و دولت‌ها تذکر‌های جمعیتی را جدی نگرفتند؛ ارائه این روند تا سال ۱۳۹۰ نرخ باروری را به ۲ فرزند کاهش داد و در حال حاضر این نرخ به حدود ۱.۶ فرزند کاهش یافته است!

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کاهش جمعیت، خطرات اضمحلال جمعیتی، پدیده سالمندی، کاهش نیروی کار، خطر امنیت ملی، خطر بیماری‌های سرطانی، خطر افزایش بار بیماری‌ها، عدم توان نگهداری از سالمند و کاهش "IQ"را به ما هشدار می‌دهد؛ طبق تحقیقات، در حال حاضر میانگین ضریب هوشی یا "IQ" ایرانی‌ها ۶۸ است در حالی که در سال‌های اول انقلاب ضریب هوشی ایرانیان ۱۰۴ بود! و ایران جزو ۴ کشور برجسته ضریب هوشی در جهان قرار داشت؛ دلیل آن این است که نخبگان و تحصیلکردگان ما عمدتاً ازدوا ج نکرده‌اند یا دیر ازدواج کردند یا نهایتاً تک فرزند و دو فرزندی هستند لذا ذخیره ژنتیکی ایرانی‌ها در حال کاهش است! از بُعد علمی، سلامت محوری و اقتصادی این وضعیت زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست و در کل به صلاح هیچ کشوری نیست.

محمدبیگی گفت: حتی در چین و هند با جمعیتی میلیاردی و با وجود آسیب‌های جمعیتی، سیاست‌های جمعیتی از حالت تک‌فرزندی خارج شدند! زیرا این کشور‌ها متوجه شدند که با ادامه این روند، ذخیره ژنتیکی خود را از دست می‌دهند؛ اگر مشاهده می‌کنیم که در دهه ۷۰ و ۸۰ رشد تکنولوژی خوبی در سطح جهان داشتیم، علت آن بالا بودن جمعیت متولدین دهه ۵۰ و ۶۰ است؛ ما در دهه ۹۰ با کاهش المپیادی‌ها مواجه شدیم در حالی که در دهه‌های قبل در المپیاد‌های فیزیک و شیمی مقام‌آور بودیم! از طرفی حتی از لحاظ بار بیماری‌ها و سلامت و مواردی همچون افزایش سرطان‌های خانم‌ها را شاهدیم که یکی از دلایل آن کاهش باروری خانم‌هاست! تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی که بیش از یک فرزند به دنیا می‌آورند به نسبت کمتر از بقیه خانم‌ها به بیماری دچار شده و طول عمر آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: باید توجه داشت سلامت روحی، روانی و عاطفی خانواده‌های چند فرزند هم بیشتر است و این خانواده‌ها با محیط، سازگاری بیشتری دارند؛ خواهش من از دولتمردان این است که نگاهی کلی و جامع به بخش جمعیت داشته باشند؛ در کل جهان متوسط ۳ تا ۵ فرزند به عنوان یک هدف جمعیتی عنوان شده و هیچگاه نرخ زیر ۳ فرزند مورد اشاره قرار نگرفته است، اما متاسفانه در کشور ما فرهنگ غربی، مدگرایی، و رفاه‌طلبی خانواده‌ها را خالی از فرزندان کرده است؛ اصلاح نسلی که به تک یا دو فرزندی و دیر ازدواج کردن عادت کرده، سخت است؛ فرزندآوری و ازدواج در جوانی به زیرساخت‌های اقتصادی و قانونی نیاز دارد و این گره به دست مجلس و دولت باز می‌شود؛ مجلس در راس امور است و اگر در ۸ سال گذشته درست عمل می‌کرد، امروز می‌توانستیم میوه درخت اصلاح جمعیت را بچینیم! ما در حال حاضر در پنجره و فرصت جمعیتی قرار داریم و این یعنی جمعیت ۱۵ تا ۴۵ سال که در سن باروری هستند در صورت تأهل به صورت بالقوه قابلیت فرزندآوری دارند.

نماینده قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر در ۸ سال گذشته مواردی همچون سیاست‌های تشویقی جمعیتی، مرخصی‌های زایمان، مرخصی‌های بارداری، دورکاری و همین‌طور بسته‌های مشوق فرزندآوری، طرح‌های تکریم مادری و همسری، بیمه زنان خانه‌دار، بیمه ویژه فرزندان یا وام فرزندآوری به مرحله اجرا می‌رسید، قطعاً امروز به اهداف بالاتر از دو فرزند نائل می‌شدیم؛ آیندگان از ما سؤال خواهند کرد و ما باید جوابگوی نسل‌های بعد باشیم! اصلاح این روند باید به‌صورت قانون به تصویب مجلس درآید؛ خوشبختانه در مجلس یازدهم شاهد وجود یک بدنه کارشناسی و علمی قوی هستیم که با دید منطقی به موضوع جمعیت می‌نگرد؛ در این زمینه باید چشم‌انداز داشته باشیم؛ ما به قول مقام معظم رهبری به "جمعیت پویا، بالنده و متعالی" نیاز داریم تا بتواند چشم‌انداز‌های پیشرفت را میسر کند؛ ما همه‌جوره پای "جمعیت و تعالی خانواده" در مجلس می‌ایستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
27
آقای نماینده مجلس الان بیسواد هم میداند که علت اصلی کم شدن IQ در ایران فرار نخبگان از کشور و نخبه کشی مثل ( سقوط هواپیمای اکراینی و... ) می باشد پس چرا از این موارد اصلی صحبت نمی کنید نمی دانم مردم را چه حساب کرده اید وای بر روزی که پرده ها بیفتد و وای ازتاریخ که منتظر شماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
سهمیه بازی باعث شده باهوش ها در میدان نباشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
19
آقای نماینده مجلس قبل از آیندگان ما الان می پرسیم که علت این همه فرار مغزها و نخبه ها چیست علت این همه نخبه کشی چیست ..همه دنیا می دانند که ثروت اصلی هر مملکتی نخبگان می باشند پس این ثروت عظیم را دو دستی از این مملکت گرفته و تقدیم امپریالیسم شد ، ما می پرسیم و خواهند پرسید و خواهند نوشت ...
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
1
17
سرکار خانم نماینده : اگر فقط به تولید مثل فکر می کنی نگفتی خودتان چند تا بچه تولید کرده اید و بنظر شما اگر جمعیت ایران به اندازه هند و یا چین شود حضرتعالی راضی میشوید و به وظایف نمایندگی اتان عمل می کنید و مشکل ضریب هوشی مردم حل میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
16
در این حکومت بعد از غارت منابع و ثروت ایران... حالا نوبت غارت ذهن و استعداد جوانان ایرانی رسیده است.. آخه یک جوان بیچاره ایرانی با چه امیدی در این کشور زندگی کنه؟
مقداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
23
همه این ها تئوری است.در عمل ما چهل میلیون ازدیاد جمعیت داریم.ضمنا کشوری تبلیغات فرزند آوری می کند که آب و هوای خوب و مناسب، رفاه اجتماعی بالا، شغل و مسکن و ازدواج، امنیت جانی و شغلی، اعتماد به مسئولین، آینده روشن و شفاف و دزد کم داشته باشد.
الان بچه های من هیچ کدام را ندارند.پس با تولید نسل فقط به بچه ها خیانت کردیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
17
برادران و خواهران نماینده که قطعا همه نخبه اید و بهره هوشی بالای صد و چهل دارید دست کم شما و خانواده های گرامیتان جزو معدود نخبگانی هستید که درآمدتان تا آخر ماه کفاف زندگیتان را می دهد
پس خواهش می کنیم هر کدام با آوردن ده فرزند دین خود را ادا کنید تا بهره ی هوشی بقیه ایرانی ها !!!! بالا برود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
10
وقتی نمایندگان ما نتوانند یک متن را از رو بخوانند و ضریب هوشی اش در حد نرمال نیست از مردم عادی که هر لحظه اخبار منفی و نا امید کنند را میشنوند چه توقعی میتوان داشت
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
17
حالا IQ خود این نماینده چند است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
1
13
شماها طی 40 سال با حداکثر قدرت ممکن زندگی رو بر مردم زهر کردید ایشالا اگه رویه کشور بر مدار عقل افتاد ضریب هوشی دوباره درست میشه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
12
برا جمعیت نگرانی شما یا برا ضریب هوشی ؟ شما اول باید این موضوع را بیان کنی نماینده ی 20 درصدی و بعد راجع این موضوع بحث کنی .ضریب هوشی را امثال شما و همفکران شما فراری میدن وگرنه با زیاد شدن امثال همفکران شما ضریب هوشی و IQ خیلی کم میشه
عاشق خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
18
اول اينكه خانم گرامي اين رقم يعني ميانگين هوشي 68 را از كجا آوردي . اين حرف شما يك توهين به مردم ايران است . حتما ضريب هوشي خودت را در اين حد كه نمي داني . ما كه نه شنيديم و نه ديديم كه ارگاني بيايد و ضريب هوشي مردم را اندازه بگيرد اول بايد پاسخ اين توهين را بدهيد . دوم .فرزند آوري مردم يك امر دستوري و دولتي نيست و كاملا شخصي است دقيقا به دليل همان ضريب هوشي كه سر كار نمي بيني و مردم دارند نمي خواهند نسلي توليد كنند كه هيچ آينده اي براي آن متصور نيستند . سوم . همين الا نسلي را داريم كه با والدين خود در گير هستند بدليل بسياري از كمبودها و معضلات اجتماعي و والدين را در عدم برآوره سازي نيازهايشان مقصر مي دانند يعني سركار مي فرمائيد كه جمعيت را بالا ببريم به قيمت متلاشي كردن خانواده . چهارم . گفتي كه سلامت روحي رواني و عاطفي خانواده هاي چند فرزند بيشتر است البته اين يك دروغ آشكار است بدون ترديد ...... كلام آخر . بنده بعنوان يك ايراني با ضريب هوشي 68 به شما عقل كل با ضريب هوشي فوران يافته بالاي 104 مي گويم . تا زمانيكه تناسب بين درآمد و هزينه مردم وجود نداشته باشد . تا زمانيكه به هزار و يك دليل فرار نسل جوان از كشور ادامه داشته باشد و تا زمانيكه نظام سياسي كشور قايل به آزادي هاي فردي و اجتماعي در حد عرف بين الملل نباشد و در جهت اعتلاي دموكراسي گام بر ندارد ، كه نهايتا همه اينها منجر به اميد و ميل به زندگي با نشاط در اين مملكت نگردد . هر كاري كه انجام دهيد و هر بودجه اي خرج كنيد نتيجه اي نخواهيد گرفت . خدارا گواه مي گيرم كه راست مي گويم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
10
با مهاجرت نخبگان و آی کیو بالاها در دهه های بعد جمعیت اصلاح ژنتیکی خواهد شد و نخبگان در کشورهای آنها زادوولد کرده و فرزندان باآی کیو بالا خواهند داشت.این یعنی تولید علم در آن کشورها و وابستگی ماها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
1
11
فاطمه جان فعلا خودت دست بکار شو و یک ده تایی بیار مردم هم یاد می گیرند زن باید بچه بیاره چکار داره تو مجلس
پاسخ ها
ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
شما اول افکار زن ستیزانه تو بذار کنار اونوقت بیا نظر بده چون مشکلت خیلی اساسی تره من خودم با این نماینده مجلس مخالفم اما دلیل نمیشه بیام به جاش به یه قشر خاص جامعه توهین کنم، مثلا خوبه منم از یه مسئول آقا که از کارش نا راضی ام و ازاین خانم بیشتر مسئولیت داره و حسابی اقتصاد مملکتو گند کشیده طوری اعتراض کنم که توش چندتا توهین وفحش به کل آقایان باشه؟ نه قطعا این کارو نمی کنم چون حداقل مثل تو جنسیت رو اسباب برتر بودن نمیبینم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
8
این جماعت تا کی می خواهند با توهمات خودشان برای مردم نسخه بپیچند.خانم نماینده ای که ادعا می کنید در موضوع جمعیت شناسی مطالعه و تحقیق کردید و به این نتیجه رسیدید که یک توطئه از سوی نهادهای بین المللی و سازمان بهداشت جهانی برای کاهش جمعیت کشورهایی چون ایران در کار بوده و اصلٱ فکر نکردی که این تصمیم خود مردم بوده و هست که با توجه به شرایط کشور ،خانواده ها ترجیح دادند تا زمانی که شرایط به سمت مطلوب تغیبر نکند به همین رویه ادامه دهند..فرزند در دنیای جدید به امکاناتی نیاز دارد که از عهده اکثر خانواده های ایرانی خارج است.اگر بر فرض حکومت ما هم برای رفاه آنها از قبل از تولد تا اتمام تحصیلات برنامه ریزی می کرد،فرزندانی که والدین بد سرپرست دارند، را تحت حمایت خود قرار می داد،معضل اعتیاد را حل می کرد و والدین اطمینان خاطر پیدا می کردند که بیرون از خانه فرزندانشان از محیط امنی برخوردارند و خلاصه رفاه والدین و فرزندان بخوبی تأمین شود ،چرا فرزند نیاورند.شما با تصویب لوایحی که امنیت کودکان سرزمینمان و مادران آنها را تأمین و تضمین کند واصلاح طرح ازدواج کودکان در جهت جلوگیری از ازدواج کودکان،شاید بتوانید در تعدیل نرخ رشد جمعیتی کشور تأثیر گذار باشید.
ساری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
7
احسنت به تمام مردم فهیم که این نظرات رو دادید . واقعا چرا باید یک کودک بی گناه رو به دنیا بیاریم ک بخواد توی این فلاکت زندگی کنه . نه به دنیا اومدنمون به میل خودمون باشه و نه مردنمون . پس بهتره در حق نسل های اینده این خیانت رو نکنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
متاسفانه در خیلی از موارد خونواده ها فشار زیادی میارن که حداقل یک فرزند باشه ولی من که به شخصه احساس عذاب وجدان میکنم اگر فرزندی رو در این شرایط به این دنیا بیارم. ادمی دوست داره بچه داشته باشه ولی کسانی که این شرایط رو بوجود آوردن میشه بچه اورد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
3
خوب دیگه این مقوله هم که ایرانیان بهش افتخار میکردند پرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
0
3
کسیکه IQ بالایی داشته باشه میفهمه که با این وضعیت مملکت نباید ازدواج کنه تازه اگر هم ازدواج کرد نباید بچه بیاره، چون میدونه مدیون یک انسان بی گناه میشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین