کد خبر: ۶۵۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۸
لاریجانی به آمریکا هشدار داد:

حمله به ایران مساوی است با نشستن اسراییل روی ویلچر!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ‌فایننشیال تایمز به نقل از علی لاریجانی گزارش داد: اگر واشنگتن یك جدول زمانی برای خروج نیروهایش از عراق ارایه كند ایران حاضر می‌شود به آمریكا در برقراری ثبات در عراق كمك كند.

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با روزنامه فایینشیال تایمز اتهامات واشنگتن را مبنی بر اینكه ایران در حال تامین سلاح برای شورشیان عراق است رد و تاكید كرد كه دلیل به وجود آمدن مشكل عراق این است كه دولت آمریكا همچنان یك "استراتژی بی‌آینده" را دنبال می‌كند.

در ادامه این گزارش آمده است: لاریجانی تاكید كرد كه زمان آن فرا رسیده است كه قدرت‌های جهانی درك كنند كه نمی‌توانند برنامه هسته‌یی ایران را به عقب برگرداند و اینكه آن‌ها باید بدون پیش شرط وارد مذاكرات با تهران شوند.

وی در عین حال كه متعهد به همكاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد با صراحت گفت كه تهران برنامه هسته‌یی خود را متوقف نخواهد كرد، اما پذیرای هر ایده‌ای كه در گفت‌وگوهای آینده‌اش با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حل بن بست هسته‌یی ایران روز میز گذاشته شود، خواهد بود.

این روزنامه در ادامه نوشت: لاریجانی گفت كه انگلیس و حزب دموكرات آمریكا كار درستی را در زمینه عراق در پیش گرفته‌اند.

به گفته لاریجانی درخواست‌ دموكرات‌ها برای تعیین یك جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریكا منطقی به نظر می‌رسد و انگلیس نیز كه "سازگاری‌های لازم" را انجام داده و نیروهای خود را از فرودگاه بصره عقب كشیده‌اند "باهوش‌تر از آمریكایی‌ها" هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: اگر آنها (آمریكایی‌ها) تعریف درستی از یك جدول زمانی داشته باشند ما به تحقق آن كمك می‌كنیم. اما اگر آمریكا بر اشتباهات خود پافشاری كند نباید از ما درخواست كمك داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته تحلیل‌گران سیاسی استراتژی ایران این است كه نه تنها از دولت عراق حمایت كند، بلكه علاوه بر آن اطمینان حاصل كند كه آمریكا هنگام خروج از عراق آنچنان گستاخ نباشد كه به یك اقدام نظامی دیگر دست بزند. تاكنون سه دوره مذاكرات بین ایران و آمریكا درباره امنیت عراق صورت گرفته است كه هیچ كدام نتایج ملموسی به دنبال نداشتند.

این روزنامه در ادامه نوشت: آمریكا بارها ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در عراق و تامین بمب‌های جاده‌ای پیشرفته برای شبه نظامیان این كشور متهم كرده است. سنای آمریكا هفته گذشته خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی شد.

لاریجانی با رد اتهامات آمریكا آن ها را "دروغ" دانست و گفت كه ایران از آمریكا خواسته است فهرست اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را كه آمریكا می‌گوید در كمك به شبه نظامیان عراق دخالت دارند به تهران ارایه كند، اما تاكنون پاسخی دریافت نكرده است.

وی تاكید كرد كه ایران تنها كشور منطقه است كه از دولت عراق و روند دموكراتیك حمایت كرده است، در حالی كه متحدان آمریكا هیچ گونه كمكی به این كشور ارایه نكرده و علیه واشنگتن فعالیت می‌كنند.

دبیر شواری عالی امنیت ملی ایران علاوه بر آن گفت كه تهران اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر اینكه مقامات آمریكایی با عزت الدوری یكی از مقامات آرشد رژیم سابق بعثی كه ظاهرا رهبری برخی از شورشیان سنی را بر عهده دارد گفت‌وگو كرده‌اند.

وی افزود: این برای مردم عراق یك فاجعه است.

به گزارش ایسنا در ادامه این گزارش می‌خوانیم، در حالی كه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدامی نظامی آمریكا یا رژیم صهیونیستی علیه ایران شدت گرفته است لاریجانی گفت كه شكست واشنگتن در عراق باید هشداری علیه آغاز یك "ماجراجویی" جدید باشد. 

وی بدون اینكه مشخص كند انتقام جویی تهران به چه شكلی خواهد بود هشدار داد كه اگر آمریكا قصد دارد رژیم صهیونیستی را روی یك "ویلچر" ببیند می‌تواند به ایران حمله كند، و تاكید كرد كه آمریكا با این كار "دست خود را در لانه زنبور خواهد كرد".

این روزنامه در ادامه نوشت: لاریجانی گفت كه برنامه هسته‌یی ایران به مرحله پیشرفته ای رسیده است و ایران اكنون صاحب كنترل كامل فناوری لازم است و هیچ كس نمی تواند آن را از ایران بگیرد.

وی گفت: نمی‌توان چنین موقعیتی را نادیده گرفت. من تعجب می‌كنم هنوز درباره تعلیق (غنی سازی اورانیوم) صحبت می‌كنند.

در ادامه این گزارش آمده است: قدرت‌های 1+5 روز جمعه نتوانستد در زمینه قطعنامه تحریماتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به توافق برسند، اما به ایران دو ماه وقت دادند تا برنامه هسته‌یی‌اش را متوقف كند و اكنون منتظر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سولانا هستند. ایران و آژانس در اواخر ماه اوت در زمینه یك طرح اقدام به توافق رسیدند كه به موجب آن ایران باید همه مسایل گذشته را كه موجب شك و تردیدها در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش شده است برطرف كند.

این توافقنامه كه مورد انتقاد آمریكا و متحدان اروپایی‌اش قرار گرفت موجب شد روسیه و چین جلوی اعمال فوری دور جدیدی از تحریم ها را بگیرند.

لاریجانی گفت كه توافقنامه ایران و آژانس تاكتیكی برای تاخیر در اعمال تحریم‌ها نیست.

وی افزود كه این كه همه مسایل بتوانند تا ماه آینده حل شود بستگی به سرعت عمل آژانس دارد.

لاریجانی گفت: آژانس هرچه سریعتر عمل كند كارش سریع‌تر به پایان می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین