کد خبر: ۶۵۶۳۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

۳۴ هزار هکتار زمین‌خواری در ایران طی ۱۰ سال

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه به 34 هزار هکتار اراضی ملی کشور طی 10 سال گذشته به صورت غیرمجاز دست‌درازی شده است، گفت: 8.5 میلیون هکتار زمین هم مورد دعوای بین دولت و مردم است.
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا اورنگی رئیس سازمان امور اراضی کشور در نشست خبری اعلام کرد: طی 10 سال گذشته به 34 هزار هکتار از اراضی کشور به صورت غیرمجاز دست‌درازی شده است، گفت: این میزان طی 192 هزار و 900 مورد در سطح کشور اتفاق افتاده است.

اورنگی همچنین گفت: طی این مدت 29 هزار هکتار هم به صورت‌های مجاز و قانونی از اراضی کشور تغییر کاربری یافته‌اند.

۳۴ هزار هکتار زمین‌خواری در ایران طی ۱۰ سال

تغییر کاربری‌ها در سال‌های گذشته به جهت اینکه ارزش افزوده بیشتری نسبت به زمین کشاورزی دارد به یک امر رایج و مرسوم تبدیل شده و خیلی از زمین‌ها به ویژه در مناطق شمال به بهانه‌های مختلف و دور زدن قانون تغییر کاربری یافته و ساختمان‌های بلند بنا شده‌اند.

*8.5 میلیون هکتار زمین مورد دعوای ملت و دولت

وی در پاسخ به سوالی که پس از اجرای برنامه کاداستر در سال 94، بسیاری از کارمندان شما اراضی موروثی و آبا و اجدادی کشاورزان را به نام دولت زده‌اند و اصولا چرا باید این کار را بکنند و این حقوق از دست رفته را چگونه می‌توان برگرداند؟ گفت: این مسأله که زمین آبا و اجدادی کشاورزان به نفع دولت ثبت و ضبط گردد از قدیم پس از اصلاحات اراضی بوده و در حال حاضر 8.5 میلیون هکتار زمین مورد دعوی بین دولت و مردم برای رسیدگی وجود دارد اما از سال 94 وزارت جهاد تصمیم گرفت که رأساً اقدام به کاداستر و نقشه‌کشی کند و زمین‌های دولتی و مردمی را از هم تفکیک دهد.

خبرنگار پرسید برخی ا اختلاف پس از اجرای برنامه کاداستر شما در سال 94 رخ داده است یعنی مأموران دولتی هر زمین مشکوکی را ابتدا بر فرض دولتی بودن گذاشته‌اند و پس از آن کشاورز باید دنبال اثبات حقانیت خودش باشد، وی پاسخ داد: کمیسیونی تشکیل شده و کسانی که زمین‌های آنها مورد اختلاف است می‌توانند ابتدا به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه و پس از تشکیل پرونده در کمیسیون استانی رأی نهایی داده خواهد شد.

اورنگی در پاسخ به سوالی که مدت زمان رسیدگی به این پرونده‌ها چقدر خواهد بود گفت: از 6 ماه تا یکسال زمان رسیدگی به این پرونده‌ها است.

خبرنگار واکنش داد: این روش که فرض را ابتدا بر دولتی بودن زمین‌ها بگذارند و پس از آن یکسال کشاورز به دنبال حق خود بدود منطقی و درست نیست و حداقل برای کاهش این پرونده‌ها باید مأمورانی که برای تعیین نقشه و کاداستر می‌فرستید توجیه باشند تا از تشکیل چنین پرونده‌هایی جلوگیری شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در برنامه ششم توسعه تکلیف شده 20 میلیون هکتار از زمین‌های اراضی کشور کاداستر و نقشه تهیه شود تا کنون 2.2 هکتار برای جانمایی و ثبت ارسال شده است.

اورنگی در خصوص مقابله با زمین‌خواری‌ها و دست‌درازی به اراضی ملی گفت: فرمانده یگان حفاظت در 29 استان کشور تشکیل و فرماندهان آن منصوب شده‌اند. همچنین سامانه 131 نیز به طور ملی راه‌اندازی شده و آماده دریافت اخبار تخریب‌ها و اطلاعات اجرای قانون است.

وی تأکید کرد: برنامه ما برای جلوگیری از تخریب اراضی بیشتر پیشگیرانه است و با راه‌اندازی این سامانه امیدوار هستیم تا 90 درصد جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیریم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور حفاظت از اراضی، واگذاری زمین برای طرح‌های ملی،‌اجرای رفع تداخلات در اراضی ملی و انجام حدنگاری و کاداستر برای صدور اسناد تک‌برگی را 4 وظیفه اصلی این سازمان خواند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
0
0
خدایا آنهایی را که خودشان را به خواب زده اند با قهر و جبر قدرت خودت بیدار کن
خواب ده ساله خیلی جالبه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین