کد خبر: ۶۵۶۵۸۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
آژانس انرژی اتمی خواستار نشست حضوری درباره ایران شد

هشدار ظریف به آژانس انرژی اتمی و اروپا

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست اجازه ندهد دشمنان برجام منافع عالی ایران را به خطر اندازند و سه کشور اروپایی شریک جرم آنان نشوند.
آفتاب‌‌نیوز :

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه‌شب در پیامی توییتری نوشت: شورای حکام [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] نباید به دشمنان برجام اجازه دهد منافع عالی ایران را به خطر اندازند. سه کشور اروپایی [آلمان، انگلیس و فرانسه] پس از آنکه در عمل به وظایف خود ذیل برجام شکست خوردند، نباید شریک جرم شوند.

ظریف ادامه داد: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. بازرسی‌های انجام شده در ایران ظرف پنج سال گذشته بیش از [همه بازرسی‌های] تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. راه حل قابل توافق ممکن است، اما قطعنامه [ضدایرانی در شورای حکام] آن را از بین خواهد برد.

هشدار ظریف به آژانس و اروپا

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان برجام هستند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به شورای حکام آژانس آماده کرده‌ و در آن خواهان «همکاری کامل» ایران با آژانس شده‌اند.

ایران به شدت از این اقدام اروپایی‌ها انتقاد و تصریح کرده، درخواست آژانس براساس ادعاهای رژیم صهیونیستی و فشارهای آمریکا مطرح شده است که با وجود خروج از برجام، به دنبال آن است که تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی بعد از سر آمدن مهلت آن در توافق هسته‌ای را تمدید کند.

ساعاتی پیش نماینده فرانسه از تحویل سند قطعنامه ضد ایرانی به دبیرخانه شورا خبر داد.

در همین حال خبرنگار وال‌استریت ژورنال در وین،با انتشار پیامی در توییتر از تلطیف ادبیات پیش‌نویس قطعنامه یادشده خبر داد و آن را نشانه عقب نشینی طرف‌های اروپایی خواند. لارنس نورمن همچنین با اشاره به دستپاچگی طرف‌های اروپایی عنوان کرد که شماره گزارش آژانس در سند قبلی اشتباه نوشته شده بود.

چهارمین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز پس از یک وقفه کوتاه ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی از سر گرفته شد.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در سخنانی عدم توافق ایران و آژانس برای دسترسی بازرسان به دو مرکز در ایران را ناامیدکننده خواند و در عین حال تصریح کرد که نباید در این زمینه به بزرگ‌نمایی پرداخت.

میخاییل اولیانوف اظهار داشت: تهران و دبیرخانه آژانس نتوانستند در مساله دسترسی به دو مرکز مورد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق برسند که ناامیدی و نگرانی عمیق برمی‌انگیزد اما دلیلی برای بزرگنمایی بیش از حد این مساله وجود دارد.

کاظم غریب آبادی سفیر کشورمان نیز با ایراد سخنانی در نشست امروز یاداور شد که تعهدهای کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. وی تصریح کرد که ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد، هرگونه فشار یا دخالت در فعالیت‌های آژانس، بویژه فرایند راستی‌آزمایی با هدف پیگیری دستور کار سیاسی، کارآمدی و اعتبار آژانس را به مخاطره می‌اندازد، کاملا غیرسازنده بوده، و باید تقبیح شده و رد شود.

ظریف پیشتر نیز در واکنش به طرح قطعنامه‌ علیه کشورمان، هشدار داد که ایران اجازه نخواهد داد آژانس "ابزار دست دولت ترامپ برای نابودی برجام شود."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
France
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
2
جناب کجا بودی داره وزیر کشور زحمت شما رامیکشه
الحمدلله حرفی زدی ،..
افخمی
|
Germany
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
3
دست ما را در حنا گذاشتید وحالا معترض هم هستید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
1
1
هنوز شک دارید و هشدار می‌دهید خیلی وقته که برام نابود شده یا رومی روم و یا زنگی زنگ
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
3
1
ظریف باید خودکار به طرقشان پرت کند!!!! وچنان فشار ایمیلی برایشان وارد کند که شیر مادرشان از دماعشان بیاید
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
0
1
جالبه که هم پنهان کاری کردن هم خط و نشان می کشن!! ‌تازه با چه قدرتی اخه !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
1
3
تو مگه نمی گفتی پی ام دی بسته شده؟!!! یعنی اینقدر ساده لوحی در سیاست خارجه... بغیر از انگلیسی حرف زدن با لهجه غلیظ فارسی، از سیاست چی می دونی ؟! ریش پرفسوری گذاشتن؟!
آنارشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
3
گوربابای هسته ای
حق اول حق حیاته
برو کیت تشخیص چونه بزن که بیاری
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین