کد خبر: ۶۵۶۵۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰

بدترین مربیان تاریخ بارسلونا

نسل جوان‌تر شاید این تصور را داشته باشد که ارنستو والورده که با دو بار کامبک خوردن مقابل رم و لیورپول در لیگ قهرمانان از این حیث رکورددار به حساب می‌آید جزو بدترین مربیان تاریخ بارسلونا باشد اما آمار و ارقام چیز دیگری می‌گوید.
آفتاب‌‌نیوز :

«حضور کیکه ستین در بارسلونا واکنش‌های متفاوتی را در برداشته است. انتصاب او در ژانویه قرار بود شروع یک دوره هیجان‌انگیز برای بارسا باشد ولی عملکرد نه‌چندان مقتدرانه‌اش و تساوی مقابل ناپولی در لیگ قهرمانان و شکست مقابل رئال در ال‌کلاسیکو تردیدهایی در مورد او به وجود آورده است. هنوز زمان زیادی باقی است تا او بتواند اوضاع را حل و فصل کند. ضمن این که با همه این تفاسیر او و تیمش هنوز صدرنشین لالیگا هستند. آنها در شروع مسابقات بعد از تعطیلی نیز با یک برد پر گل مقابل مایورکا نشان دادند به روزهای بهتری امیدوارند. اما آیا شایعاتی که از رختکن بارسلونا بیرون می‌آید و نشان می‌دهد اوضاع تیم نامتعادل و ناخوشایند است موجب می‌شود ستین به سرنوشت مربیان ناموفق تاریخ بارسلونا دچار شود؟

نسل جوان‌تر شاید این تصور را داشته باشد که ارنستو والورده که با دو بار کامبک خوردن مقابل رم و لیورپول در لیگ قهرمانان از این حیث رکورددار به حساب می‌آید جزو بدترین مربیان تاریخ بارسلونا باشد اما آمار و ارقام چیز دیگری می‌گوید. در ادامه عملکرد ۵ نفر از بدترین مربیان تاریخ این باشگاه را با هم مرور می‌کنیم.

بدترین مربیان تاریخ بارسلونا

هانس وایس‌وایلر مه ‌۱۹۷۵ تا آوریل ۱۹۷۶

وایس‌وایلر بلافاصله بعد از پیروزی در جام یوفا با بوروسیا مونشن‌گلادباخ وارد نوکمپ شد. این آلمانی با وجود دو بار برنده شدن در بوندسلیگا، کار سختی برای پر کردن جای رینوس میشل هلندی داشت. هنگامی که یوهان کرایف، ستاره بارسلونا با شکل تمرین‌های سرمربی جدید مواجه شد، انتقاداتی را به سرمربی وارد دانست. او چندی پس از ورود وایس‌وایلر در یک مصاحبه اظهار داشت: «وایس‌وایلر مربی انتخابی من نیست.» همین اظهار نظر یک جنگ داخلی در باشگاه به راه انداخت که برنده‌اش از پیش معین بود. مربی آلمانی بعد از یک برهه ناموفق و بی‌نتیجه بارسلونا را ترک کرد.

لاسلو کوبالا مه ‌۱۹۸۰ تا نوامبر ۱۹۸۰

کوبالا به عنوان بازیکن اسطوره بارسلونا شناخته می‌شد که ۱۰ فصل پیاپی در این تیم توپ زده بود. او حتی یک بار هم هدایت این تیم را بر عهده گرفته بود و نتایج بدی به دست نیاورده بود. با این حال دوره دومی که او به نوکمپ برگشت، کابوس‌وار رقم خورد. او که هدایت تیم ملی اسپانیا را بر عهده داشت، اعلام کرد می‌خواهد در میانه راه و در حالی که اسپانیا راهی مسابقات جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۰ شده بود به بارسلونا برود. اسپانیا در مرحله گروهی مسابقات حذف شد ولی اوضاع برای کوبالا و تیمش بدتر از این پیش رفت. این مجارستانی ۶ بازی از ۱۳ بازی را از دست داد و بعد از شکست ۴ بر صفر مقابل کلن در جام یوفا که منجر به حذف بارسلونا شد از سمتش برکنار شد.

لورنزو سرا فرر مه‌۲۰۰۰ تا آوریل ۲۰۰۱

سرمربی سابق رئال بتیس و مربی تیم جوانان بارسلونا بعد از موفقیت‌های فان‌خال در بارسلونا و در سال ۲۰۰۰ به نیوکمپ رفت. با این وجود و در تمرینات پیش‌فصل مشخص شد که بازیکنان نسبت به توانایی‌های وی تردید دارند. از بین آنها مخصوصا نام امانوئل پتی که با فرانسه فاتح جام جهانی ۹۸ شده بود، بیشتر به گوش رسید. بارسلونا که در آن برهه داشت با عواقب ناشی از انتقال فیگو به رئال مادرید کلنجار می‌رفت، سعی کرد با سرمربی جدید بهترین نتایج ممکن را بگیرد. با این حال آبی‌-اناری‌ها در لیگ قهرمانان و جام یوفا به ترتیب مقابل تیم‌های انگلیسی لیدزیونایتد و لیورپول حذف شدند. فرر بعد از شکست ۳ بر یک تیمش مقابل اوساسونا که باعث شد آنها به رده پنجم سقوط کنند راهی درهای خروجی نوکمپ شد.

لوییس فان‌خال مه ‌۲۰۰۲ تا ژانویه ۲۰۰۳

فان‌خال در نخستین دوره حضورش در نوکمپ توانست طلسم قهرمانی متوالی برای بارسلونا را بشکند و دو بار پیاپی این تیم را فاتح لالیگا کند. او همچنین یک کوپا دل‌ری نیز به دست آورد ولی در سری دومی که روی نیمکت این تیم نشست، نتوانست ترفندش را تکرار کند. بارسلونا در نبود فان‌خال دو فصل بدون جام را پشت سر گذاشته بود و ناامیدانه دنبال راه فرار می‌گشت. مدیر بارسلونا خوان گاسپار برای نجات از این وضعیت دست به دامان مرد هلندی شد.

فان‌خال اما باعث ایجاد هرج‌ومرج در تیم شد. او ریوالدو اسطوره تیم را در حالی که هنوز یک فصل از قراردادش باقی مانده بود، آزاد کرد و به جای او خوان رومان ریکلمه جوان را از بوکاجونیورز به عنوان بازی‌ساز به تیم اضافه کرد. فان‌خال ۳۰ بازی هدایت بارسلونا را بر عهده داشت و در این مدت تنها ۶ برد به دست آورد. در زمان جدایی او بارسلونا فقط ۳ امتیاز بیشتر از منطقه سقوط اندوخته بود و ۲۰ امتیاز با صدر جدول فاصله داشت.

خراردو مارتینو ژوئیه ۲۰۱۳ تا مه ‌۲۰۱۴

تغییر سنت بارسلونا برای به خدمت گرفتن مربی از جمع بازیکنان سابق با مارتینو رقم خورد که از نیوولز اولدبویز آرژانتین راهی بارسلونا شد. البته او نیز شبیه به گواردیولا پیرو مکتب بیلسا به حساب می‌آمد. با این وجود تاتا مارتینو نتوانست مانند پپ تیمی با نشاط بسازد که با یک فلسفه خاص بازی کند. او فینال کوپا را مقابل رئال مادرید از دست داد و در لیگ قهرمانان نیز مقابل اتلتیکو مادرید باخت و حذف شد. مارتینو بعدها مدت زمان حضورش در بارسلونا را یک شکست کامل توصیف کرد. او گفت: «اگر بارسلونا به سبک خودش بازی می‌کرد و نتیجه نمی‌گرفت این یک شکست محسوب نمی‌شد. اما ما پیروز نشدیم و خوب هم بازی نمی‌کردیم.» البته بارسلونا تحت هدایت مارتینو که گفته می‌شد با پیشنهاد لیونل مسی به نوکمپ آمده بود، موفق به فتح یک سوپرجام شد. آنها به لطف قانون گل زده در خانه حریف این جام را برنده شدند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین