کد خبر: ۶۵۶۷۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

نکات مهم درباره گرمازدگی در کوهنوردی

باتوجه به گرم شدن هوا و اشتیاق کوهنوردان برای صعود، گرما زدگی یکی از عواملی است که در فصل تابستان مشکلاتی را برای کوهنوردان ایجاد خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

باتوجه به گرم شدن هوا و فعالیت های کوهنوردی بهتر است چند نکته در باره گرما زدگی در کوهنوردی بدانیم. گرمازدگی در کوهستان جزو حوادث اورژانسی به شمار می آید. این بدان معناست زمانی که شما به عنوان یک کوهنورد دچار گرما زدگی می شوید باید سریعا به آن رسیدگی کنید. در صورتی که این مشکل را جدی نگیرید ممکن است برای شما مشکلات جدیدی به وجود آید که قطعا باعث زمین گیر شدن کوهنورد خواهد شد.
همچنین در صورت بروز گرمازدگی در کوهستان احتمال مرگ در مراحل حاد بسیار زیاد است پس اگر پیشگیری های لازم را انجام ندهید باید حداقل اصول رفتار امدادی را دانسته تا از بحران جلوگیری کنید.
مراحل گرما زدگی در کوهنوردی:

گرفتگی عضلات
به دلیل گرمای زیاد در بیرون و درون بدن تعرق زیاد شده و بدن آب و املاح فراوانی از دست می دهد. غالب کوهنوردان بدون جایگزین کردن املاح فقط آب معمولی مصرف می کنند. برهم خوردن توازن املاح درون بدنی باعث گرفتگی و دردهای عضلانی شده و این اولین مرحله از گرمازدگی در کوهستان است.

خستگی
با کاهش املاح درون خونی، گرمای بدن افزایش یافته و آب بیشتری از بدن دفع می شود. در این شرایط سردرد و سرگیجه شروع می شود و بدن رفلکس های تازه ای داده و اعلام هشدار می‌کند. بی‌اختیاری در دفع مدفوع و ادرار، کمی اختلال ذهنی که حتی ممکن است بر روی تکلم هم تاثیر بگذارد، ممکن است اتفاق بیفتد.

حمله گرمایی
با افزایش حالت اول و دوم، دفع آب بدن و کمبود شدید آب و املاح درون خونی، قسمت هایی از بدن از کار افتاده و فرد دچار شوک گرمایی، اختلال در دستگاه های مهم بدن مانند کلیه و کبد می‌شود که در نهایت مرگ را به همراه دارد.

اگر در هنگام کوهنوردی در کوهستان آن هم در فصل تابستان برای شما این علائم ظاهر شد به احتمال زیاد شما دچار گرما زدگی شده اید و باید اقدامات لازم را انجام داده تا مشکلات جدید تر و جدی برای شما ایجاد نشود.

درمان و کمک های اولیه
اولین کاری که به عنوان یک همراه از دست شما بر می آید این است که مصدوم را به محل سایه و خنک منتقل کنید. در مرحله بعد مصدوم را بر روی زمین صاف درازکش کرده و کوله را زیر پاهای او بگذارید تا پاها بالاتر از سر قرار گیرد و خون رسانی به مغز راحت تر انجام شود. در مرحله آخر دور مصدوم را خلوت کنید و از رسیدن هوای تازه به مصدوم مطمئن شوید.

باتوجه به تمایل زیاد به کوهنوردی در فصل تابستان بهتر است نکات مربوط را فراگرفته و تا حد ممکن بدون دانش اقدام به صعود نکنید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین