کد خبر: ۶۵۷۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷

کاهش قیمت نفت بازار سرمایه ایران را با بحران مواجه می سازد؟

بازار سرمایه ایران در شرایطی رشد چشمگیر خود را آغاز کرده است که بورس های جهانی یکی پس از دیگری سقوط می کنند و این امر شک همگان را به سمت وجود حباب در بورس برده است.
آفتاب‌‌نیوز :

در شرایطی که بورس های جهانی یکی پس از دیگری سقوط می کنند بازار سرمایه ایران رشد بی سابقه ای را تجربه می کند؛ علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادر تهران معتقد است که بورس به هیچ وجه حباب ندارد چراکه بازار سرمایه در معرض قضاوت قیمت‌گذاری نیست و به عقیده این کارشناس مسائل بورس آنچه موجب رشد چشمگیر شاخص کل بورس طی چند ماه اخیر شده است منابع نقدینگی است که در بازار سرمایه می‌آید در حالی که بازارهای رقیب مثل طلا، خودرو و ملک از این منابع محروم اند.

علی صحرایی دلایل جذابیت بورس را نتیجه تلاش مدیران سابق شرکت بورس اوراق بهادر تهران می داند و بر این عقیده است که ویژگی هایی از قبیل عرضه اولیه به همه کدهای بورسی، شفافیت معاملات بورسی، امکان معاملات آنلاین و تنوع سهام و عرضه‌های اولیه است که موجب جذاب تر شدن این بازار برای سرمایه گذاران شده است.

مهمترین کارکرد بورس برای کشور چیست؟

از نظر مدیرعامل فعلی بورس تهران یکی از مهمترین کارکردهای بازار سرمایه تامین مالی و افزایش سرمایه است به گونه ای که در سال گذشته از بستر بازار سرمایه ۲/ ۱هزار میلیارد تومان عرضه اولیه، ۳/ ۱هزار میلیارد تومان اوراق تبعی، ۳هزار میلیارد تومان اوراق بدهی و ۷/ ۲۱هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه صورت گرفته است که نسبت به سال ۹۶ رشد ۷۷ درصدی داشته است.

ورود استارتاپ ها به بورس

در این میان اما یکی از داغ ترین موضوعات روز بورس ورود شرکت های استارتاپی به این بازار است همان طور که مدیرعامل بورس تهران بر این عقیده است که ورود استارتاپ ها به بازار فرابورس در بهترین زمان رخ داده است و این مجموعه‌ها بعد از اینکه به رشد کافی رسیدند می‌توانند وارد بورس تهران هم بشوند اما از نظر مدیرعامل بورس تهران سرمایه گذاری در استارتاپ ها برای همگان مناسب نیست و سرمایه گذاری در این بازارها بسیار ریسکی است.

علی صحرایی علت نامناسب بودن بازارهای سرمایه ای استارتاپ ها برای همگان را طولانی مدت بودن بازدهی این بازارها اعلام می کند و بر این عقیده است که این بازارها مناسب افرادی است که منابع مالی کافی در اختیار دارند.

ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران

یکی از پرتکرارترین سوال هایی که در چند روز اخیر در خصوص بازار سرمایه در ذهن مردم ایجاد شده است امکان پذیر بودن حضور سرمایه گذار خارجی در این بازار است که علی صحرایی علاوه بر تایید امکان پذیر بودن این موضوع در ادامه افزود:" سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به راحتی در بورس سرمایه گذاری کنند و در حال حاضر نیز صندوق‌هایی هستند که در بورس سرمایه گذاری می‌کنند، معمولاً صندوق‌های بین المللی بازارهای بکری همچون بازار کشور ما را با محاسبات خود به عنوان گزینه‌های پر ریسک و پر بازده به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند. سرمایه گذار خارجی با یک سرمایه گذار ایرانی تفاوتی ندارد، در ضمن سرمایه گذاران خارجی که به قصد سرمایه گذاری استراتژیک وارد شرکت‌های ایرانی می‌شوند می‌توانند از حمایت‌های قانون سرمایه گذاری خارجی نیز برخوردار شوند."

به عقیده علی صحرایی یکی از مهمترین برنامه ها برای بازار سرمایه که در سال گذشته نیز اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است همکاری با بازارهای بین المللی است به گونه ای که به گفته وی در سال گذشته تعداد ۱۲ تفاهم‌نامه با سایر بورس‌ها منعقد شده است و در حال حاضر تبادل متن تفاهم‌نامه با بورس شانگهای انجام و نهایی شده است.

کاهش قیمت نفت بازار سرمایه ایران را با بحران مواجه می سازد؟

علی صحرایی در پاسخ به این پرسش بر این عقیده است که سقوط قیمت نفت باعث شده است که بورس نفت کاهش قیمت داشته باشد ولی شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند تولید کننده نفت نیستند، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی تولید می‌کنند و بخشی از محصولات خود را در داخل و بخش دیگر را صادر و به فروش می‌رسانند. این شرکت‌ها عمدتاً در حوزه صنایع پتروشیمی هستند و محصولات خود را به بازارهای بین المللی صادر کرده که در نتیجه سودآوری آنها تحت تأثیر کاهش قیمت نفت به صورت کلان نمی‌باشد، البته ممکن است در یک شرکت خاص محدودیت‌هایی ایجاد شده باشد که این محدودیت نیز در کوتاه مدت است و در حال حاضر تأثیر محسوسی از رکود اقتصاد جهانی در بورس ایران مشاهده نمی‌شود.

مدیرعامل فعلی شرکت بورس و اوراق بهادر تهران در خصوص جایگاه فعلی بازار سرمایه ایران در جهان بر این عقیده است که بورس تهران عضو فدراسیون‌های FEAS و WFE است و در سال میلادی گذشته مطابق با گزارش‌های این دو فدراسیون به لحاظ افزایش ارزش بازار و شاخص رتبه اول را به خود اختصاص داد. در مقایسه با بورس‌های منطقه، بورس‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس مبتنی بر بانک یا نفت است ولی در بورس ایران بیش از ۴۰ صنعت حضور دارند و تنوع محصولات و شرکت‌هایی که در صنایع مختلف هستند بسیار بیشتر است. از سوی دیگر جمعیت قابل ملاحظه ۸۲ میلیون نفری، پتانسیل بالقوه زیادی برای افزایش سمت تقاضا را دارد.

در انتها توصیه مدیرعامل فعلی بورس تهران به مردم این است که مردم با منابع مازاد خود وارد بازار شوند. افرادی که اقدام به فروش دارایی‌های روزمره مانند آپارتمان و خودروی می‌کنند، کار بسیار خطرناکی انجام می دهند زیرا سرمایه‌گذاری در بورس هم خطرات خود را دارد و سرمایه‌گذاران بهتر است با اتکا به منابع پس‌اندازی وارد بازار سرمایه شوند؛ افرادی باید وارد بازار سرمایه شوند که دانش کافی دارند، زیرا این سرمایه‌گذاری مانند هر موضوعی دیگری کار تخصصی بوده و پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های لازم خود را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین