کد خبر: ۶۵۷۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
افزایش تصاعدی و روزانه اجاره بها در بی‌توجهی مسئولان

رواج هم‌خانگی دو خانوار در یک واحد/ اتحادیه مشاوران املاک: اعضای دو خانواده محرم نیستند، نمی‌توانند زیر یک سقف زندگی کنند

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به موضوع هم خانگی دوخانواده در یک واحد گفت: قاعدتا وقتی اعضای این دو خانواده به یکدیگر محرم نیستند نمی‌توانند زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند. وقتی که در هتل‌ها اجاره یک اتاق به دو خانواده منع قانونی دارد این موضوع به اجاره واحد مسکونی هم تسری می‌یابد.
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت مسکن، نرخ ارز، میزان سود بانکی و عرضه و تقاضا چهار عامل تعیین کننده نرخ اجاره مسکن محسوب می‌شوند که تمام این مولفه‌ها سگینال افزایش قیمت اجاره را می‌دهند.

افزایش قیمت مسکن با افزایش قیمت اجاره رابطه مستقیم دارد. هر چه نرخ سود بانکی کاهش یابد نرخ اجاره رو به افزایش خواهد بود، تمام شواهد هم حاکی از احتمال کاهش نرخ سود بانکی به دنبال کاهش نرخ سود بین بانکی است. با افزایش نرخ ارز هم تمام بازارها دچار افزایش قیمت می‌شوند و همچنین در بازار مسکن همواره عرضه کمتر از تقاضا است که منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

بحران مسکن/ رواج درخواست هم‌خانگی دو خانوار در یک واحد

افزایش تصاعدی و روزانه اجاره بها در شرایطی در بازار رخ می‌دهد که هیچ نهادی مسئولیت نظارت را بر عهده نمی‌گیرد و دستگاه‌های عریض و طویل حاکمیتی در این حوزه مدعی هستند که نمی‌توان در نرخ گذاری ورود کرد چراکه اجازه دخالت در معاملاتی بین دو نفر انجام می‌شود را ندارد و همواره می‌گویند این بازار متاثر از سایر بازارها است و تا زمانی که سایر بازارها در این بخش التهاب سازی می‌کنند، امکان کنترل وجود ندارد.

در این وضعیت، شاهد افزایش درخواست اجاره مسکن به صورت هم‌خانگی هستیم. شاید تا سال‌های قبل این هم‌خانگی بین مجردها افزایش یافته بود اما امروز گزارش‌هایی حاکی از اجاره نشینی دو خانواده در یک واحد به گوش می‌رسد که نشانه عمق درماندگی مستاجران و کاهش قدرت این قشر در پرداخت اجاره است.

حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در این باره اظهار داشت: این موضوعات را در بازار مسکن تایید نمی‌کنم چراکه هم موجران از اجاره دادن واحد خود به دو خانواده مجزا معمولا امتناع می‌کنند و هم اینکه این موضوعات در معاملات فراگیر نیست و برای اولین بار است که در جریان آن قرار گرفته‌ام.

وی با بیان اینکه اخیرا بحث کانکس نشینی در پشت بام‌ها را مطرح کردند که پس از بررسی‌ها دیدیم که این موضوع هم واقعی نبود، گفت: به نظرم هر چند که مستاجران در فشار و تنگنا قرار دارند و رشد اجاره بها متناسب با درآمدها نیست اما در وضعیت بازار اجاره بها شاهد بزرگنمایی هستیم.

عقبایی افزود: در حال حاضر حتی موضوع محل سکونت جدا از خانواده همسر، یکی از شروط ازدواج است و در این شرایط پذیرش اینکه دو خانواده غریبه در یک منزل زندگی کنند، سخت است.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر قانونی آیا اجاره یک واحد به دو خانواده اشکالی ندارد، گفت: قاعدتا وقتی اعضای این دو خانواده به یکدیگر محرم نیستند، نمی‌توانند زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند. وقتی که در هتل‌ها اجاره یک اتاق به دو خانواده منع قانونی دارد این موضوع به اجاره واحد مسکونی هم تسری می‌یابد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: قانون و ابلاغیه‌ای در این باره به ما ابلاغ نشده است اما اگر افراد ساکن به یکدیگر محرم نباشند براساس قوانین شرعی امکان زندگی در یک واحد مسکونی را نخواهند داشت مگر اینکه آنقدر شرعیات را رعایت کنند که این موضوع هم در یک واحد مسکونی بعید است.

عقبایی گفت: مشاوران املاک نسبت به تنظیم قرارداد برای این موارد اقدام نمی‌کنند و از سوی دیگر موجران هم حاضر نمی‌شوند واحد خود را به این موارد اجاره دهند. اگر اجاره کوتاه مدت یک اتاق برای کوتاه مدت برای افراد نامحرم منع قانونی دارد حتما این موضوع در اجاره بلندمدت هم نافذ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
18
کلاه مسئولین بالاتر
الف
|
Netherlands
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
18
سر ساقی سلامت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
عجب گفتي.....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
3
بااین وضع پیش آمده این هرچیزی امکان داره جای تعجب هم نداره املاک براش فرقی نداره اون قراردادتنظیم میکنه پولشومیگیره صاحب خونه هم ازخداشه چراقبول نکنه مگرکورازخداچی میخواد ودیعه ازدومستآجرکرایه خونه از دو.....برای من که مستآجرم بهترازاینه که منو ناموسم توی پارک بخوابیم یادربدرباشم ممنونیم ازآقای روحانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
2
1
حتما با هم خواهر و برادرند
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
7
دم همه بخورها گرم...یعنی مملکت داری اگر این بود به بچه 5 ساله هم بدی همین طوری میگردونه...ماشین..خونه...کار....قیمتها...
ناشناس
|
France
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
6
1- كارخانجات توليد مصالح ساختماني شامل توليد كننده گان آهن. سيمان . آجر و سفال و .....مرتبا دارن قيمت محصولاتشونو مي برن بالا . طي يكسال چندين و چند بار اين افزايش قيمت صورت مي گيره . بهانه شون هم نوسان قيمت ارزه . چرا انتظار داشته باشيم قيمت مسكن بالا نره 2- ساختمونا بعد از ساخت ، نياز به تعمير و نگهداري دارن كه اون هزينه ها هم به طبع بالاست . خوب حالا مي گن چرا صاحب خونه ها اجاره ها رو مي برن بالا . واقعا نميشه متوجه شد چرا اجاره ها مي كشه بالا . آيا مقصر صاحبخونه ها هستن يا تورم لجام گسيخته مملكت . آقايان دولتي ها بهتره برن جلوي بي ارزش شدن ساعتي پول ملي رو بگيرن كه همه بدبختي ها سرچشمه شون همينه . خودتونو خسته نكنيد ريال يعني كاغذ باطله و به درد سطل زباله مي خوره
رصا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
2
0
هنوز ایرانیها که همچین کاری نمیکنن دیگه حرف کم بود دنبال اینو گرفتین. افغان جمعی اجاره میکنن.
ناشناس
|
Austria
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
1
حسام عقبایی این نوع اجاره نشینی را غیر شرعی دانسته. آقا حسام چارۀ بهتری دارند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین