سوران احمدیزاد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجایی که صنعت گردشگری به خودی خود سبب ارتباطات و افزایش تساهل و تسامح بین ملل مختلف میشود سبب نگرش و دید مثبت به صنعت گردشگری در جهان شده است، اما در بحرانهایی همانند کرونا، سارس یا این قبیل ویروسها دیدگاهها و پیامدهای منفی بسیاری برای صنعت گردشگری جهان به دنبال خواهد داشت.
وی در خصوص آینده گردشگری در دوران پسا کرونا عنوان کرد: اگر با دیده خوشبینانه به قضیه کرونا نگاه کنیم اگر تا کریسمس سال آینده واکسنی برای درمان کرونا تولید شود حتی در خوشبینانهترین حالت و در سریعترین زمان ممکن تا سال 2023 اقتصاد جهانی به حالت عادی خود باز نخواهد گشت.
احمدیزاد ادامه داد: نکته جالب توجه اینکه هرچند بعضی از صنایع و مشاغل و کسبوکارها در دوران کرونا متضرر شدند اما صنعت گردشگری جزء اولین صنایعی بود که در جریان بحران کرونا متحمل آسیب و ضرر جدی شد؛ برای مثال اگر صنعتی همچون صنعت الکترونیک متحمل 50 درصد ضرر و آسیب ناشی از کرونا شده است اما صنعت گردشگری 100 درصد دستخوش ضرر و آسیبهای ناشی از کرونا شد.
وی با اشاره به تغییرات گردشگری در دوران پسا کرونا اضافه کرد: ما در گردشگری پسا کرونا حداقل در کوتاه مدت شاهد تورهای گردشگری انبوه نخواهیم بود و به ناچار مجبورمی شویم که دستههای گردشگری انبوه را به گروههای خُردتر و هستههای کوچکتری تبدیل کنیم تا به لحاظ بهداشتی کنترل آنها راحتتر صورت پذیرد.
به گفته این استاد گردشگری، همین موضوع به خودی خود سبب کاهش میزان فعالیتهای گردشگری و نابرابری میزان عرضه و تقاضا در حوزه گردشگری خواهد شد به این معنی که نمی توان به میزان تقاضا، عرضه گردشگری داشته باشیم؛ لذا همین امر سبب کاهش درآمد حوزه گردشگری در دوران پسا کرونا خواهد شد.
سوران احمدیزاد تصریح کرد: یکی از مشکلات رایج در حوزه گردشگری این است که اکثر کارشناسهای حوزه گردشگری به جای توجه به ذینفعان بازار عرضه و تقاضای گردشگری در دوران پسا کرونا توجه خود را بیشتر به گردشگران معطوف میسازند زیرا بر این باورند که گردشگران در دروان پسا کرونا باید بیش از پیش بهداشت و موازین بهداشتی را رعایت کنند.
وی تاکید کرد: در دوران کرونا ما با گردشگری و وسایل نقلیه پاکتری نسبت به گذشته روبهرو میشویم و شرکتهای تولید خودرو ناچار خواهند بود که ایزو و استانداردهای بیشتری را رعایت و با شرکتهای حوزه سلامت و بهداشت تعامل و همکاری بیشتر و بهتری داشته باشند و در کنار همه اینها اقامتگاههای گردشگری نیز مجبور خواهند بود از تجهیزات سلامت بیشتری بهره ببرند و همچنین وسایل حملونقل همانند قطار، هواپیما، کشتی و خودروهای سواری مختلف کم کم به سمت خودروهای پاک حرکت خواهند کرد.
احمدیزاد ضمن اشاره به اینکه گردشگری پساکرونا گردشگری سالمتر و پاکتری خواهد بود، عنوان کرد: در گذشته زمانیکه بحث از خودروهای پاک در میان میآمد، منظور خودروهایی با کمترین آلودگی هوا بود اما در حال حاضر منظور از خودروهای پاک میزان ارتباط بین وسایل نقلیه و اماکن گردشگری با انسان است که تا چه میزان از بهداشت و پاکی را به گردشگران و مسافران خود ارائه خواهد کرد.
وی یادآور شد: نکته قابل توجه اینکه کرونا خواسته یا ناخواسته ضربه بزرگی به صنعت گردشگری جهان وارد کرد و در دوران پسا کرونا بسیاری از گونههای گردشگری جهان که در علم گردشگری گونههای آن سوی گردشگری خوانده میشوند؛ دچار آسیبهای جدی ناشی از کرونا خواهند شد.
به گفته این کارشناس حوزه گردشگری، گردشگری فقر یکی از گونههای گردشگری که سفری است به مناطق فقیر و زاغهنشین کشورها به این منظور که برای ایجاد درآمد برای اینگونه مناطق بیشتر از این مناطق خرید کرده یا بیشتر از وسایل نقلیه این مناطق بهره گرفته میشد، اما به نظر میرسد که در دوران پساکرونا این گونه گردشگری به دلیل اینکه در اینگونه جوامع از امکانات بهداشتی و سلامتی کمتری برخوردار هستند به شدت متحمل آسیب و ضرر جدی خواهند شد.
سوران احمدیزاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: یکی دیگر از گونههای گردشگری جهان، گردشگری داوطلبانه نامیده میشود به این معنی که در این گونه گردشگری گردشگران داوطلب بسیاری به مناطق فقیر کشور مانند آفریقا سفر میکردند و سعی میکردند در مدت زمان سفر خود به آنها در ساخت امکانات بهداشتی و جادهها کمک کنند اما متاسفانه در دوران پساکرونا به دلیل اینکه اینگونه مناطق فاقد امکانات بهداشتی و سلامتی لازم هستند ممکن است این نوع گردشگری منتفی و از تعداد گردشگران داوطلب به این مناطق نیز کاسته شود.
وی ادامه داد: همچنین این امکان وجود دارد که در جوامع محلی و توسعهنیافته مناطقی که بکر خوانده میشوند به دلیل فقدان امکانات بهداشتی در اینگونه مناطق بخشی از گردشگران و مسافران خود را از دست بدهند.
احمدیزاد اضافه کرد: از آنجا که صنعت گردشگری برپایه روابط مستقیم و ارتباطات انسانی موثر شکل گرفته است، صنعت گردشگری از اولین صنایع متضرر در دوران کرونا محسوب میشود.
به گفته وی هرچند که کرونا ضربه محکمی بر گردشگری و انواع گونههای آن وارد کرد اما در کنار اینها نوع دیگری از گردشگری تحتعنوان گردشگری مجازی رشد پیدا کرد.
این استاد و کارشناس حوزه گردشگری در پایان یادآور شد: هرچند گردشگری مجازی در عصر کرونا رشد یافت اما این نکته را بخاطر بسپارید که چه در بحث گردشگری و چه در بحث تجاری هیچگاه دنیای مجازی نمیتواند جانشین دنیای واقعی باشد همانگونه که هیچگاه ارتباطات مجازی جایگزین ارتباطات واقعی نخواهد شد، دنیای مجازی تنها میتواند به عنوان مکملی برای دنیای واقعی عمل کرده اما در حقیقت نمیتواند جایگزینی برای دنیای واقعی باشد.