کد خبر: ۶۵۷۷۱۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
قیمت مسکن روزانه در حال افزایش است

رواج پدیده‌های عجیب در بازار مسکن

در همین ابتدای تابستان با پدیده‌های جدیدی رو به رو هستیم که بدون شک علت اصلی رخداد آن‌ها افزایش نرخ اجاره بها است، اجاره اتاق خواب، اجاره انباری در برج‌های مسکونی، پدیده سرایدار‌های جوان، اجاره مغازه‌ها برای شب خوابی کارگران، پشت بام خوابی و اجاره منزل به چند خانوار از جمله مواردی است که این روز‌ها با آن رو به رو هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :

هر سال با افزایش نرخ اجاره بها در تهران رو به رو هستیم که در پی آن خیلی از خانواده‌ها مجبورند به حواشی تهران پناه ببرند چرا که توان پرداخت اجاره بها در شهر تهران را ندارند، سال‌های گذشته همراه با افزایش اجاره بها با پدیده‌هایی مثل افزایش حاشیه نشینی، اجاره کانکس و ماشین خوابی رو به رو بودیم که با واکنش‌های بسیاری نیز همراه بود، اما در نهایت هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت صورت نگرفت.

امسال، اما به قدری اجاره بها افزایش یافته که پرداخت آن از توان خیلی‌ها خارج است، این در حالی است که هنوز وارد فصل جا به جایی نشده ایم، در همین ابتدای تابستان با پدیده‌های جدیدی رو به رو هستیم که بدون شک علت اصلی رخداد آن‌ها افزایش نرخ اجاره بها است، اجاره اتاق خواب، اجاره انباری در برج‌های مسکونی، پدیده سرایدار‌های جوان، اجاره مغازه‌ها برای شب خوابی کارگران، پشت بام خوابی و اجاره منزل به چند خانوار از جمله مواردی است که این روز‌ها با آن رو به رو هستیم.

رواج پدیده‌های عجیب در بازار مسکن

اجاره اتاق خواب

اجاره اتاق خواب از جمله مواردی است که این روز‌ها با افزایش نرخ اجاره بها شاهد هستیم، ماجرا ازاین قرار است که برخی افراد که خانه‌ای اجاره کرده اند به این دلیل که توانایی پرداخت اجاره بها را به صورت کامل ندارند و یا اینکه در شرایط اقتصادی فعلی به دنبال منبع درآمد جدیدی برای خودشان هستند، یکی از اتاق خواب‌های خانه استیجاری خود را به دختران دانشجو یا زوج‌های جوان اجاره می‌دهند.

شاهرخی در یک بنگاه املاک در جنت آباد کار می‌کند، او در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «بار‌ها شاهد چنین مسائلی بودیم، معمولا می‌آیند و به صورت در گوشی به یکی از کسانی که در مشاورین املاک کار می‌کنند ماجرا را در میان می‌گذارند.

زد و بند می‌کنند و در نهایت آن فرد در بنگاه کسانی که در آمد کافی برای اجاره مسکن ندارند را به سمت اجاره اتاق سوق‌ می‌دهد. واقعیت این است که اجاره خانه‌ها خیلی زیاد شده و خیلی‌ها مخصوصا زوج‌های جوان توانایی پرداخت اجاره بها را ندارند. البته در یکی از موارد من خودم شاهد بودم که به یک پیر زن و پیر مرد که توانایی اجاره خانه نداشتند اتاق اجاره داده شد. البته صاحبخانه‌ها چیزی از این موضوع نمی‌دانند، چون اگر بدانند قطعا اجازه چنین کاری نمی‌دهند.»

اجاره انباری در برج‌های مسکونی

یکی دیگر از پدیده‌های نوظهوری که این روز‌ها پدیدار شده اجاره انباری در برج‌های بزرگ مسکونی است به طوری که ساکنین برج‌های بزرگ، چه صاحبخانه و چه مستاجر، انباری شان را که معمولا در قسمت پارکینگ خودرو‌ها واقع شده اجاره می‌دهند، نگهبان یکی از این برج‌های مسکونی به آفتاب یزد گفت: «این مسئله رواج پیدا کرده و حتی در برخی از موارد مستاجر‌ها که صاحب خانه شان خارج از کشور است هم انباری خانه شان را به افرادی که سطح مالی خیلی پائینی دارند اجاره می‌دهند. حتی یک مورد داشتیم که یکی از مستاجران انباری خودش را به کارگری که آخر هفته برای تمیزی خانه اش می‌آمد اجاره داده بود. این مسئله متاسفانه در حال رواج پیدا کردن است. پارسال ما یک مورد داشتیم، اما امسال به ۴ مورد افزایش پیدا کرده است.»

پدیده سرایدار‌های جوان و تحصیل کرده

تا پیش از این سرایدار‌ها معمولا افراد مسنی بودند که یا مهاجر بودند و یا از شهرستان تازه به تهران آمده بودند، اما این روز‌ها سرایداری خانه و ویلا‌های بالای شهر رنگ و بوی دیگری به خود گرفته به طوری که جوانان تحصیل کرده حالا یکی از راغبین سرایداری در خانه‌های شمیرانات هستند. شاهین به همراه همسر و فرزندش یکی از سرایداران جوان و تحصیل کرده‌ای است که در یکی از خانه‌های ویلایی شمال شهر زندگی می‌کند. او در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «ما حدود شش ماه پیش باید خانه مان را عوض می‌کردیم، چون موعد اجاره تمام شده بود و متاسفانه به قدری اجاره بها‌ها زیاد بود که توانایی اجاره خانه نداشتیم یعنی اگر یک خانه اجاره می‌کردیم دیگر نمی‌توانستیم خرج خورد و خوراکمان را بدهیم، واقعا به حال استیصال رسیده بودیم که یک نفر به ما پیشنهاد سرایدار این خانه را داد، وقتی منطقی فکر کردم دیدم واقعا فکر بدی هم نیست و همسرم را راضی کردم که این کار را انجام بدهیم و حالا نزدیک به شش ماه است در این خانه ساکن هستیم و واقعا هم راضی هستیم. من بعد از این شنیدم سرایداری این نوع خانه‌ها خواهان زیاد دارد و الان که فکر می‌کنم ما واقعا شانس آوردیم که چنین پیشنهادی به ما شد.»

اجاره مغازه‌ها برای شب خوابی کارگران

با بسته شدن خانه‌هایی که در منطقه شوش و هرندی شب‌ها جای خواب اجاره می‌دادند روند اجاره جای خواب در مغازه‌ها رونق گرفته است. برخی از مغازه ها، رستوران‌ها و سفره خانه‌ها شب‌ها محیط داخل را برای خواب به کارگران اجاره می‌دهند، البته این موضوع دارای شرایط خاص است و مهمترین شرط آن هم این است که کارگر مد نظر معتاد نباشد، جای خواب در مغازه، بسته به محله‌ای که مغازه واقع شده از شبی ۱۵ هزار تومان تا شبی ۳۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود و فرد صاحب مغازه شب کرکره مغازه را پائین می‌کشد و قفل می‌کند و در اصل تا فردا که صاحب مغازه بر گردد هیچ یک از افرادی که جای خواب اجاره کرده اند حق خروج از مغازه را ندارند. این موضوع به ویژه در محیط‌های پر خطر مثل شوش بیشتر دیده می‌شود.

پشت بام خوابی

یکی از مواردی که این روز‌ها در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه‌ای تهران دیده می‌شود رواج پشت‌بام‌خوابی است که روز به روز هم با اقبال بیشتری از سوی کارگران مواجه می‌شود، به این صورت که برخی خانه‌ها پشت بام خود را به صورت شبانه به کارگران اجاره می‌دهند و کارگرانی که جای خواب و خانه‌ای ندارند شب هایشان راپست بام همین خانه‌ها صبح می‌کنند، این اتفاق معمولا در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر رواج دارد و با استقبال بیشتری از سوی کارگران همراه می‌شود، از طرف دیگر نوعی اشتغال کاذب برای خانه داران این منطقه نیز محسوب می‌شود.

اجاره منزل به چند خانوار

یکی دیگر از پدیده‌هایی که این روز‌ها دیده می‌شود، هم خانگی دو خانوار در یک خانه است به این صورت که یکی از خانوار‌ها با صاحب خانه قرار داد می‌بندد و بعد از پرداخت ودیعه با خانواده دیگری در خانه جدید همخانه می‌شود. پیش از این نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به موضوع هم خانگی دوخانواده در یک واحد هشدار داده بود.

حسام عقبایی این نوع اجاره نشینی را غیر شرعی دانسته و گفته بود: «قاعدتا وقتی اعضای این دو خانواده به یکدیگر محرم نیستند، نمی‌توانند زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند. وقتی که در هتل‌ها اجاره یک اتاق به دو خانواده منع قانونی دارد این موضوع به اجاره واحد مسکونی هم تسری‌ می‌یابد.

قانون و ابلاغیه‌ای در این باره به ما ابلاغ نشده است، اما اگر افراد ساکن به یکدیگر محرم نباشند براساس قوانین شرعی امکان زندگی در یک واحد مسکونی را نخواهند داشت مگر اینکه آنقدر شرعیات را رعایت کنند که این موضوع هم در یک واحد مسکونی بعید است. مشاوران املاک نسبت به تنظیم قرارداد برای این موارد اقدام نمی‌کنند و از سوی دیگر موجران هم حاضر نمی‌شوند واحد خود را به این موارد اجاره دهند. اگر اجاره کوتاه مدت یک اتاق برای افراد نامحرم منع قانونی دارد حتما این موضوع در اجاره بلندمدت هم نافذ است.»، اما واقعیت این است که چنین مواردی به دور از چشم مشاورین املاک و یا حتی صاحبخانه‌ها انجام می‌شود و تنها دو خانواده از قرارداد نا نوشته بین خود مطلع هستند.

نیاز استان تهران به سالانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار مسکن جدید

با این همه روز گذشته ابوطالب شیرکوند عضو هیات مدیره مشاوران املاک استان تهران با تشریح علل گرانی مسکن و اجاره بها گفته بود: «امروز مسکن یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، در حالی که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته مسکن کالای سرمایه‌ای نیست و افزایش قیمتی در این بخش شاهد نیستیم.»

وی ساخت و ساز و عرضه مسکن را بهترین راه برای مقابله با افزایش قیمت اجاره بها دانست و گفت: «تا زمانی که عرضه با تقاضا متناسب نباشد، گرانی‌ها طبیعی و نه مختص بازار مسکن که همه بازار‌ها است.» شیرکوند با بیان اینکه سالانه بین ۲۵۰ هزار الی ۳۰۰ هزار واحد مسکن جدید نیاز استان تهران است، گفت: «هرگاه ساخت و ساز از نیاز سالانه به مسکن کمتر باشد، شاهد افزایش‌های غیر طبیعی هستیم.»

این در حالی است که ماجرای خانه‌های خالی نیز این روز‌ها با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است، به نظر می‌رسد، کلاف سردرگم قیمت مسکن و اجاره بها، مانند کلاف‌های سردرگم قیمت خودرو، ارز، کالا‌های اساسی و… بوده و راهکاری مبتنی بر مولفه‌های اقتصادی برای کنترل قیمت‌ها را شاهد نیستیم و باز کردن گره‌های موجود هر روز سخت‌تر از روز گذشته شده و سهم مسکن در سبد هزینه‌ای خانوار در استان تهران هر سال در حال افزایش است، این موضوع آسیب‌های زیادی را به همراه داشته و هر سال نیز بر آسیب‌های آن افزوده‌ می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
10
این یعنی بدتر از حوادث در انتظار ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
12
واقعا باعث تاسفه .... اونایی که میگن مقاومت کنین آیا خودشون مقاومت می کنن یا فقط به مردم میگن مقاومت کنین ... این آقایون باید نصف اموالشون رو به خزانه واریز کنن بعدا بگن مقاومت کنید البته این انجام نخواهد شد فقط وفقط مردم باید تاوان همه چی رو بدهند .... واقعا باعث تاسفه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
10
این عین بی عدالتی است که کشور ایران سرشار از منابع خدادادی باشد ولی مردم آن باید در فقر زندگی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
11
نتیجه این همه سال مجاهدت این بود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
2
0
کی بود جشن گرفته بود برای برجام و رفع تحریمها و ،،،؟؟؟!
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
1
فکر میکردم دیگه انقدر بلا سرمون اومده سر شدیمو همه بدبختی ها عادی شدن ولی واقعا با این خبر مغزم سوت کشید
صغری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
0
2
این بود آرمان های ما ؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین