کد خبر: ۶۵۸۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
نگرانی‌های وزارت بهداشت از آنفلوآنزا و کرونا در پائیز و زمستان

وزارت بهداشت: در موج سنگین کرونا به سر می‌بریم/ نمی‌دانیم در فصل سرد چه اتفاقی می‌افتد

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم، گفت: نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد و قابل پیش‌بینی نیست که کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود و چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد، این موارد از نگرانی‌های وزارت بهداشت است.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدمهدی گویا در جلسه کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا اظهار کرد: ما با یک ویروس کاملا جدید مواجه هستیم که شخصیت آن به لحاظ عملکردی با شخصیت سایر ویروس‌های هم‌خانواده خود کاملا متفاوت است. این ویروس ویژگی‌هایی از خود نشان داده که تا به حال هم‌خانواده‌های آن مشاهده نشده بود و پیچیدگی‌هایی دارد که تا به حال بشر با آن مواجه نشده بود.

وی ادامه داد: این ویروس هر آن در حال تغییر است و برخی موارد که اعلام شده بود در جلوگیری از شیوع آن موثر است، ممکن است در آینده مشخص شود که تاثیری ندارد. برای مثال روزی گفته می‌شد که این بیماری تنها دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، اما امروز مشخص شده که همه دستگاه‌های بدن را می‌تواند درگیر کند. بی‌تردید اگر بگوییم این ویروس روز به روز پیچیده‌تر می‌شود اغراق نکرده‌ایم.

وزارت بهداشت: در موج سنگین

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص راه انتقال کرونا ویروس از طریق تنفس اظهار کرد: بیماری که از راه تنفس انتقال پیدا می‌کند. درمان آن بدون واکسن در کوتاه مدت بسیار دشوار است. این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. برای مثال اگر امشب 150 نفر در مراسم عروسی شرکت می‌کنند سه روز بعد 120 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که نشان از قدرت بالای آن است. در ابتدا تصور می‌کردند قدرت و شدت بیماری‌زایی این ویروس کم است، اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند شدت بیماری‌زایی بسیار بالایی دارد.

گویا ادامه داد: در حال حاضر بیماری در بیش از 90 درصد موارد در ابتدا کم‌علامت و خفیف است و اگر بیمار به بیمارستان مراجعه نکند و دارو هم دریافت نکند، ممکن است خود به خود بهبود پیدا کند. اما اگر دستگاه تنفسی به صورت شدید در بیماری گرفتار شود بیمار باید با شرایط خاص تحت درمان قرار گیرد و شکل بدتر این‌که علاوه بر دستگاه تنفسی دستگاه‌های دیگر بدن نیز گرفتار شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: در دنیا سه سیاست برای مقابله با این بیماری در پیش گرفته شد، نخست سیاست مهار بود که در ابتدا در کشور چین به همراه سنگاپور و چند کشور دیگر به کار گرفته شد. این سیاست شاید با امکانات و تجهیزات پیشرفته در کوتاه مدت قابل اجرا باشد.

وی در تشریح سیاست دوم اظهار کرد: سیاست سرکوب یکی دیگر از سیاست‌ها بود که با برنامه‌ریزی بهتر در درازمدت دستاوردها و اطمینان بیشتری دارد. در این سیاست چهار استراتژی وجود دارد، نخست آنکه مردم کمتر مبتلا شوند و این کار از طریق اعمال محدودیت‌ها انجام می‌شود، دوم مردم کمتر پایشان به بیمارستان برسد، سوم اگر به بیمارستان مراجعه کردند کمتر به بخش‌های ویژه بروند و در نهایت این‌که مردم کمتر فوت شوند. ما در مرحله‌ اول سیاست کاملا دفاعی داشتیم، اما بعد از تعطیلات سیاست دوم یعنی سیاست سرکوب اجرایی شد.

گویا ادامه داد: در مرحله‌ی دوم به جای این‌که شناسایی بیماران با مراجعه به بیمارستان انجام شود ما به خانه‌های مردم مراجعه کردیم و افراد مبتلا را شناسایی کردیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: امروز 10 برابر بیش از آنچه که در بیمارستان‌ها شناسایی می‌کنیم، خارج از بیمارستان شناسایی می‌شوند؛ به شکلی که در برخی استان‌ها بیش از 10 برابر شناسایی بیماران به صورت سرپایی انجام می‌شود که همین موضوع یکی از رمزهای موفقیت وزارت بهداشت بوده است.

وی ادامه داد: برخی کشورها سیاست سومی در پیش گرفتند که سیاست تخفیف است که همه به بیماری مبتلا می‌شوند و به نوعی ایمنی جمعی ایجاد می‌شود. در حال حاضر در کشور ما تجربه پزشکان افزایش پیدا کرده به شکلی که ما مرگ و میرمان کمتر از کشورهای پیشرفته‌ای بود که همین سیاست ما را در پیش گرفته بودند. روزی که برنامه را آغاز کردیم سه آزمایشگاه تشخیصی داشتیم، اما امروز بیش از یکصد آزمایشگاه در سراسر کشور داریم. یکی از دلایل افزایش موارد ابتلا نیز افزایش تعداد بیشتر آزمایش‌ها و تشخیص بوده است. امکانات بیمارستانی و مراقبت‌های ویژه ما چندین برابر روزهای نخستین بیماری شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم و باید طوری مدیریت کنیم که مردم کمتر به بیمارستان‌ها، بخش‌های مراقبت ویژه بروند و تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا کند. البته این مدیریت سخت و پیچیده است. این در حالی است که هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

وی ادامه داد: نه این‌که فکر کنیم خیلی عالی هستیم، قطعا ایراد داریم،‌ اما نگرانی‌ها از این است که هنوز واکسنی برای این بیماری پیدا نشده، داروی قطعی درمان ندارد و بی‌تردید ما با موج بعدی بیماری روبه‌رو خواهیم شد. از سوی دیگر نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد. قابل پیش‌بینی نیست که کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود و چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد که همگی آنها از نگرانی‌های وزارت بهداشت است. اما از سوی دیگر امروز نیروی انسانی با تجربه‌تر و امکانات و تجهیزات خیلی بهتری داریم.

گویا تصریح کرد: مدیران استانی باید یک دست و همراه شوند تا در جهت مدیریت این بیماری گام برداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین