کد خبر: ۶۵۸۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

ترکیه به دنبال برکناری قاضی آمریکایی تحریم‌های ایران

وکیل "هالک بانک" ترکیه از قاضی مسئول رسیدگی به پرونده های نقض تحریم‌های بانکی ایران خواست کناره گیری کند.
ترکیه به دنبال برکناری قاضی آمریکایی تحریم‌های ایران
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از رویترز، رابرت کری- وکیل هالک بانک گفته است که این بانک از ریچارد برمن- قاضی فدرال در منطقه نیویورک و مسئول رسیدگی به این پرونده خواسته است تا از خود سلب صلاحیت کند. اگرچه کری از ذکر دلیل برای این درخواست خودداری کرده اما برمان از هالک بانک خواسته است این درخواست را به طور رسمی تا تاریخ چهاردهم ژوئیه (۱۳ روز دیگر) تسلیم دادگاه فدرال کند.

پیش از این دادگاه آمریکا در روز سی و یکم مارس، هالک بانک را در خصوص مساله پولشویی و کلاهبرداری مجرم ندانسته بود. جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتاب خود مدعی شده است این رفع اتهام پس از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور آمریکا با دونالد ترامپ- همتای آمریکایی وی صورت گرفت.

مقامات آمریکایی در پرونده فوق، ۹ نفر از جمله مهمت هاکان آتیلا- معاون سابق این بانک - را متهم به نقض تحریم‌ها کرده‌اند. آتیلا سال گذشته نیز به دلیل آنچه واشنگتن "کمک به تهران برای فروش نفت" خواند، در نیویورک محاکمه و سپس در ماه ژوئیه از زندان آزاد شده بود.

این نخستین بار نیست که هالک بانک به نقض تحریم‌های ایران متهم می‌شود. پیش‌تر و در جریان رسیدگی به پرونده رضا ضراب، نام هالک بانک مطرح شده بود. ضراب در سال ۲۰۱۶ و در جریان سفرش به فلوریدا به اتهام نقض تحریم‌ها بازداشت شد. هالک بانک پیش تر با صدور بیانیه ای، اتهامات آمریکا را نادرست و تحت تاثیر انگیزه های سیاسی دانسته بود.

پرونده جدید مربوط به اتهامات این بانک در فاصله زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ است و دادستانی منهتن، هالک بانک را متهم به ایجاد شبکه‌ای در ترکیه، ایران و امارات برای دور زدن تحریم‌ها کرده است. طبق ادعای آمریکایی‌ها، طی این مدت هالک بانک ۲۰ میلیارد دلار از وجوه ایران را منتقل کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین