کد خبر: ۶۵۹۱۰۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
ادعای جدید نیویورک تایمز درباره حادثه در سایت هسته‌ای نطنز

آتش‌سوزی در تأسیسات نطنز نتیجه یک عملیات خرابکارانه بود؟

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی پیرامون حادثه آتش سوزی در تأسیسات هسته ای نظنز مدعی شد که «علت این حادثه، انفجار یک وسیله منفجره بوده که در داخل تأسیسات [نظنز] کار گذاشته شده بود».
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه نیویورک تایمز روز پنج شنبه در گزارشی به نقل از یک مقام اطلاعاتی در خاورمیانه- که خواست نامش فاش نشود- مدعی شد که عامل انفجار و آتش سوزی در سایت نظنز یک وسیله منفجره بوده که در داخل این تأسیسات نصب شده بود.

بنا به ادعای این مقام اطلاعاتی، این انفجار بخش وسیعی از محوطه روی زمینی این تأسیسات را که محل بالانس کردن سانتریفیوژهای جدید قبل از عملیاتی شدن است، تخریب کرده است.

آتش‌سوزی در تأسیسات نظنز نتیجه یک عملیات خرابکارانه بوده است؟

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود همچنین مدعی شد که شواهد اولیه قویاً گویای آن است که این حادثه ناشی از یک عملیات خرابکارانه بوده؛ هرچند که این احتمال نیز وجود دارد که یک سانحه صنعتی عامل این آتش سوزی باشد.

«دیوید آلبرایت» رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین المللی- یک گروه غیرانتفاعی در واشنگتن برای پیگیری روند اشاعه هسته ای- در مصاحبه ای مدعی شد که تعدادی از فاکتورها نشان می دهد که این سانحه به احتمال زیاد یک اقدام خرابکارانه بوده است. آلبرایت همچنین مدعی شد که احتمال اندکی وجود دارد این کارخانه مونتاژ محل انباشت مواد قابل اشتعالی باشد که باعث بروز یک انفجار بزرگ شوند.

در همین ارتباط، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌ها درباره حادثه آتش سوزی در تأسیسات هسته‌ای نطنز باخبر است و در حال بررسی تأثیرات این حادثه بر پادمان‌های نظارتی آژانس است.

این واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از آن اعلام شد که بامداد پنج شنبه یک سوله در سایت هسته‌ای نطنز دچار حریق شد که عملیات اطفا با موفقیت در این سایت انجام شد.

همچنین «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با شبکه خبر در مورد حادثه رخ داده در تأسیسات غنی سازی نظنز اظهار داشت: «حادثه‌ای در سایت نطنز در بامداد پنج شنبه داشتیم که یکی از سوله‌های ما که در فضای باز است، دچار حادثه شد». وی ادامه داد: «این سوله فاقد مواد هسته‌ای بوده و آلودگی هم وجود ندارد».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «این نکته را نیز باید بیفزاییم که در حال حاضر در روند تولید و غنی سازی اورانیوم هیچ‌گونه خللی وارد نشده و سایت ما به مانند گذشته در حال انجام وظایف خود است».

«رمضانعلی فردوسی» فرماندار شهرستان نطنز نیز صبح پنجشنبه در جمع رسانه‌ها عنوان کرد: «یکی از سوله‌های مختص وسایل اسقاطی دچار آتش‌سوزی شده بود که به محض اطلاع از حادثه، اکیپی از نیروهای آتش‌نشانی شهرستان نطنز در محل حاضر و اقدام به خاموش کردن آن کردند؛ با اطفای حریق دیگر جای هیچ‌گونه نگرانی نیست».

بدلیل ملاحظات امنیتی علت حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرد: بررسیهای فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاههای ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه 12 مردادماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.

وی با اشاره به حضور و فعالیت کارشناسان بخشهای مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه در سایت نطنز که از اولین ساعات وقوع این رخداد انجام شد، خاطرنشان ساخت: فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده،علت اصلی حادثه مشخص شده است.  بدلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر محدود بودن خسارت وارد شده به سوله در دست احداث در مجتمع هسته‌ای نطنز اضافه کرد: در محل وقوع حادثه هیچگونه مواد هسته ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیو اکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
دکتر سید محمد حسن حسینی
|
United States of America
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
0
4
کسی رو دارید بیاد دوربین مخفی و وسایل شنودی را که در آپارتمان من کار گذاشته اند پیدا کند؟! هزینه اش رو میدم.
سالاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
1
22
این همه سرمایه های کشور رو هدر می دین ، این همه فشار اقتصادی و روانی ناشی از تحریم رو به مردم تحمیل می کنید ، آخرش چه نتیجه ای گرفتید یا خواهید گرفت ؟؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
شما اشتباه برداشت کردید. ما در حال نابود کردن غرب هستیم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
4
هرچه بود نتیجه ضعف ما بود
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
3
در هر حالت دستگاه کرونا یاب مستعان تو بازار وجود ندارد تولیدش چی شد
ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
3
همین انرژی هسته ای تو این چندسال چه دردی از ما دوا کرده واقعا؟
من نمیگم سر تعظیم فرود بیارید ولی این مسخره بازی هارو هم تورو بخدا بس کنید. همه خسته شدیم از این وضعیت اسف بار...
یه تصمیم درست بگیرید... والله به خدا جرات میخواد و شرف که بخاطر مردم قدمی بردارن.
غرب به زانو دربیاد یا نیاد چه تفاوتی داره وقتی پول خوردن نون تو جیبمون نیست... چرا یه کشور مستقل نمیشیم که به هیچ کشوری کاری نداشته باشیم؟ وابسته نباشیم ولی اینطوری بدبخت هم نباشیم. از داخل داریم میپوکیم بعد میگیم غرب به زانو درآمد!!! ما کمرمون شکست... خبری از مشکلات مردم دارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
2
اومدند زدند و رفتند....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین