کد خبر: ۶۵۹۵۳۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تشریح کرد؛

کدام بخش تاسیسات هسته‌ای نطنز خسارت دید؟

قرار بود در سوله نمونه‌های بیشتری از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود / تجهیزات اندازه‌گیری و ابزار‌های دقیق در این سالن وجود داشت که در اثر این حادثه بخشی از آن‌ها از بین رفت / این حادثه هیچ وقفه‌ای در کار غنی‌سازی ایران ایجاد نمی‌کند / ممکن است در برنامه میان مدت، در توسعه و تولید ماشین‌های پیشرفته کندی‌هایی ایجاد شود
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تصمیمات لازم برای بازسازی سوله ‌آسیب دیده مجتمع شهید احمدی روشن(نطنز) اتخاذ شده و قرار است سوله بزرگتر و با تجهیزات پیشرفته‌تری در این مجتمع احداث شود.

بهروز کمالوندی با اشاره به حادثه روز پنجشنبه مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) و اقداماتی که سازمان انرژی اتمی بعد از این حادثه انجام داد، گفت: در موضوع حادثه اولین هدف این بود که اطمینان حاصل کنیم که تلفات جانی نداشته باشیم بعد از آن عامل حادثه را بدانیم و ببینیم که چه میزان خسارت دیده‌ایم و در نهایت چطور این مجموعه را بازسازی و خسارت‌های وارده را جبران کنیم. ما در مرحله اول متوجه شدیم که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته اما خسارت‌های مالی قابل توجه بود. همانطور که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد، الان مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند.

در سایت هسته‌ای نطنز چه اتفاقی رخ داد؟

کمالوندی در خصوص مشخصات سوله‌ای که این حادثه در آن رخ داده است، گفت: ساخت این سوله از سال ۹۲ شروع شده بود و نظر آقای دکتر صالحی این بود که برای کارهای نهایی ماشین‌های پیشرفته و مونتاژ این ماشین‌ها راه اندازی و تجهیز شود. در سال ۹۴ ساخت این سوله در حال تکمیل بود که به دلیل بحث برجام کاملاً تکمیل نشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآورشد: قرار بود در این سوله نمونه‌های بیشتری از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود. این سوله بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور رهبری معظم به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید ۱۹۰ هزار سو (در چارچوب برجام) دقیقا دو روز بعد از این فرمایش ایشان یعنی در روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ با حضور خبرنگاران این مجموعه افتتاح شد. البته مجموعه به دلیل محدودیت‌های برجامی با ظرفیت کامل کار نمی‌کرد در عین حال تکمیل هر چه بیشتر سالن مد نظر بود که تا روز حادثه نیز در دست اقدام بود.

وی گفت: تجهیزاتی که در این سالن وجود داشت تجهیزات اندازه‌گیری و ابزارهای دقیق بودند که در اثر این حادثه بخشی از آن از بین رفته و بخش دیگری نیز خسارت دیدند. بدلیل نوع تجهیزات حتی اگر حادثه ابعاد کوچکتری نیز می داشت دیگر نمی‌توانست قابل استفاده باشد.

کمالوندی ادامه داد: بلافاصله بعد از حادثه، نیروهای امنیتی و کارشناسان مربوطه در محل حضور یافته و نمونه برداری و بررسی‌های اولیه را آغاز کردند. در این بررسی‌های امنیتی، بخش مهمی از امور توسط شورای عالی امنیت ملی مدیریت می‌شود. آقای دکتر صالحی رئیس محترم سازمان انرژی اتمی در همان روز حادثه به کارشناسان و مدیران سازمان اعلام کردند که کار بازسازی سالن می‌بایست هرچه زودتر شروع شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تصمیمات برای بازسازی این سوله به مراجع ذیربط منعکس شده است، گفت: البته هنوز این بحث وجود دارد که ‌آیا سوله در همان نقطه فعلی ساخته شود یا با در نظر گرفتن ملاحظات پدافندی در محل مناسب دیگری انجام شود اما آنچه که تصمیم آن گرفته شده و برنامه‌های آن در طول همین دو سه روز طی چندین جلسه مشخص شده است این است که سوله در ابعادی بزرگتر ساخته می‌شود و از تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تری در آنجا استفاده خواهد شد. در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ و به مراجع ذیربط منعکس شده و این مراجع هم از موضوع حمایت می‌کنند.

کمالوندی با تاکید بر اینکه این حادثه هیچ وقفه و خللی در کار غنی‌سازی ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: ممکن است این حادثه در برنامه میان مدت در توسعه و تولید ماشین‌های پیشرفته کندی‌هایی ایجاد کند که با تلاش شبانه روزی و کار جهادی همکاران سازمان این کندی را ان‌شاءالله جبران می‌کنیم به نحوی که حتی ظرفیت‌هایی بیشتر از قبل در این سایت ایجاد شود. همکاران ما عزم جزم دارند تا در این زمینه تمام تلاش خود را بکار گیرند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: چند ساعت قبل آقای دکتر صالحی جلساتی با مسئولین سازمان برگزار و توصیه‌های لازم را داشتند و اقدامات آغازین لازم برای بازسازی در حال انجام است. در زمینه بازسازی سوله خسارت دیده باید دو فرایند ایجاد تاسیسات و تامین تجهیزات به موازات و درعرض هم در دستور کار قرار گیرد. در واقع همزمان با احداث تاسیسات باید تامین تجهیزات را هم پیگیری و ابعاد کار را گسترده‌تر کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: در میان مدت ممکن است این حادثه کندی و یا وقفه‌ای در کار سازمان ایجاد کند اما حتماً با کار شبانه‌‌روزی و حمایت بخش‌های مختلف و تخصیص بودجه و امکانات و حمایت‌های سیاسی همه تلاشمان را خواهیم کرد که این وقفه را جبران کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
4
3
جواب مسئله در خود این نوشته مستتر هست.سوله را در جایی قرار دهیم که تجهیزات پدافندی بهتری داشته باشد.این خود جواب معما است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
خدايا روزي را برسان كه هر ايراني هر مطلبي را مي خواهد بگذارد يا تاييد كند يا رد كند يا انتشار دهد قبل از آن تحقيق كند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
2
6
با هواپیما زده یا پهباد، اگر جواب مثبت است جایگاه پدافند ما کجاست
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
2
8
نخواستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
8
14
نه هسته اي خواستيم نه موشك و قدرت نظامي و .... ما آسايش مي خواهيم
در جهاني كه قانون جنگل حاكم است و هر كشوري قدرت بيشتري داشته باشد منافع بيشتري مي برد جمله فوق احمقانه ترين تفكر است.
در صورت نداشتن قدرت به زميني براي جنگ نظامي و سياسي قدرتها تبديل مي شويد.
مشكلات اقتصادي - فرهنگي - سياسي و اجتماعي ما ريشه در داخل دارد.
با همكاري همه تفكرها قابل حل مي باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
6
1
آنقدر. آژانس هسته ای را به کشور دعوت کردند
و آنان نیز آنقدر. جاسوسی. کردند. و جولان دادند. تا این اتفاق افتاد
شما فکر می کنید این آتش سوزیهای در کشور. غیر عمد است.
خیر اینگونه نیست
بلکه تمام این آتش سوزیهای. عمدی است.
و باید مسببان. آن اعدام گردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
3
7
قدرت در موشک و هسته ای نیست قدرت در باز کردن دریچه دنیا به روی مردم ایران است تا اون موقع قدرت فرهنگ ایرانی را ببینید با کشورهای دیگر چه میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
چرا پس عربستان با آن اقتصاد خوب و رو به جلو و با حمایت کامل آمریکا هر روز در حال خرید اسلحه است چرا توی فرانسه نسل جدید راکتورهای هسته ای را در حال راه اندازی هستند چرا اسراییل تا دندان اسلحه و موشک و بمب اتمی دارد اگر قوی نباشی مطمن باش زودتر از این ها ایران را چند تیکه کرده بودند اما اینکه حتما یک کشوری باید از نظر اقتصادی ثبات اقتصادی داشته و ارتباط اقتصادی مثبتی داشته باشد و این هم یکی از نمادهای اصلی قدرت است مورد قبول است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
شوروی سابق اگر بمب اتم کارایی داشت ازهمه قویتر بود چرا از هم پاشید برای اینکه فقط نظامی شدن وملت را فراموش کردن نتیجه اش فروپاشی شوروی شد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
آنها که نباید میدانند فقط این ملت استکه نباید بداند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین