کد خبر: ۶۶۰۳۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

ترکیه: لیبی را از تجزیه نجات دادیم

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد این کشور به موجب توافق نظامی بین آنکارا و طرابلس به حمایت از دولت وفاق ملی لیبی ادامه می‌دهد.
ترکیه: لیبی را از تجزیه نجات دادیم
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت: ما دسامبر به درخواست دولت وفاق ملی لیبی یک توافق‌نامه همکاری و امنیتی را امضا کردیم. حمایت ما از این دولت به موجب این توافق‌نامه ادامه دارد. مداخله ترکیه در لیبی روند حوادث و درگیری‌ها در این کشور را تغییر داد و توازنی را در نزاع برقرار کرد. اگر دیدگاه درست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نبود درگیری‌ها در لیبی افزایش می‌یافت و مردم بیشتری جان خود را از دست می دادند و چه بسا تجزیه این کشور یک امر حتمی بود. حل بحران لیبی نظامی نیست بلکه سیاسی است. از جمله اولویت‌های ترکیه تحقق حل سیاسی بحران براساس اصول کنفرانس برلین است.

وی گفت: دولت فائز السراج مواضع مثبتی در قبال روند سیاسی دارد اما خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی همچنان به نقض تمام توافق‌نامه‌ها ادامه می‌دهد. طبیعی است که دولت السراج به وعده‌های حفتر اعتماد نکند. نیروهای حفتر باید از سرت و الجفره عقب‌نشینی کنند. دولت السراج نمی‌خواهد حفتر از این دو شهر به عنوان پایگاهی برای انجام عملیات نظامی خود استفاده کند. مسئله مهمی که بسیاری آن را فراموش کرده‌اند محاصره منابع نفت و گاز لیبی توسط نیروهای حفتر است که خسارت پنج میلیارد دلاری به لیبی زده است.

وی درباره دلیل حضور ترکیه در لیبی گفت: در عصر جدید مفهوم امنیت جهانی شده است و شما نمی‌توانید امنیت ملی‌تان را تنها از طریق مرزهای خودتان تأمین کنید. امنیت ترکیه امنیت عراق، ایران و تمام همسایگانش است. لیبی همسایه ما است. کسانی که می‌خواهند ترکیه را در داخل مرزهایش محصور کنند درباره حضور ما در لیبی، سوریه، عراق و فلسطین سؤال می‌کنند.

کالین گفت: تا چند وقت پیش برخی کشورها از جمله آمریکا تمایلی به برقراری روابط با دولت السراج نداشتند اما به لطف مداخله ترکیه و حمایتش از دولت وفاق ملی لیبی اوضاع تغییر کرده است. ما تمایلی نداریم لیبی به عرصه جنگ تبدیل شود. اگر بحران از طریق روند سیاسی حل می‌شود راهکار نظامی باید کنار گذاشته شود.

وی افزود: اما زمانی که به اقدامات طرف‌های بین المللی در سوریه نگاه می‌کنیم می‌بینیم همان صحنه در لیبی کم کم درحال وقوع است. همانطور که می‌دانید جنگ سوریه وارد سال یازدهم شده و بدترین جنگ در عصر جدید بوده است. به دلیل بحران تعداد زیادی آواره شده و جامعه جهانی مردم را به بهانه‌هایی مثل مبارزه با داعش در آوارگی رها کرده است و مشخص است که تمام طرف‌های بین المللی برای منافع خود و نه به نفع مردم سوریه و وحدت سیاسی آن تلاش می‌کنند و بحران هر روز بدتر می‌شود. در نتیجه اگر جامعه جهانی به مردم لیبی برای زندگی در صلح و امنیت و ثبات حق بدهد اختلافات ممکن است حل شود.

وی توافق دریایی با لیبی را گامی تاریخی خواند و گفت: ما همواره از یونان، مصر، لیبی و بقیه همسایگان خود می‌خواستیم برای مشخص کردن مرزهای دریایی توافق امضا کنیم اما توافق با لیبی در نوع خود نخستین توافق بود. این توافق شامل طرف سومی نیست و حقوق بقیه طرف‌ها در آن نقض نمی‌شود.

کالین گفت: کشورهایی مثل فرانسه بر سر راه ما مانع‌تراشی می‌کنند. اما این مسئله باعث نمی‌شود ما روابطمان را دچار تنش کنیم. اختلافاتی داریم. ما هرگز حمایت فرانسه از کردهای سوریه را قبول نمی‌کنیم. فرانسه از ابتدا در لیبی نیز اشتباه کرد و با حمایت از حفتر در ثبات این کشور و تحقق صلح نقشی ایفا نکرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
0
یکی از عوامل تنش در منطقه همین ترکیه فاشیست هست حالا ژست صلح طلبی به خودش گرفته.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین