کد خبر: ۶۶۰۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹

کرونا اثر خود را بر بازار کار گذاشت/ حذف ۱.۵ میلیون نفری شاغلان

گزارش‌های رسمی از این حکایت دارد در بهار امسال و در زمان شیوع ویروس کرونا که کسب و کارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت شاغلان کاهش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :

از اسفند سال گذشته و با شدت گرفتن ویروس کرونا همراه بود و در سال جدید نیز ادامه داشته است، کسب و کار در بخش های مختلف دچار آسیب شدند؛ به ویژه در یکی دوماه ابتدایی امسال که با تعطیلی برخی اصناف همراه بود اشتغال تعداد زیادی تخت تاثیر قرار گرفته و با توقف فعالیت مواجه شد.

این در حالی است که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت اشتغال و بیکاری در فصل بهار نشان از مشهود بودن اثر کرونا بر بازار کار کشور در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل دارد و طبق اعلام آن جمعیت غیرفعال افزایش و جمعیت شاغل و بیکار (جمعیت فعال) با کاهش همراه بوده است؛ به طوری که بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر از این حکایت دارد که ۹.۸ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند و نرخ بیکاری نسبت به بهار سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش دارد.

کرونا اثر خود را بر بازار کار گذاشت/ حذف ۱.۵ میلیون نفری شاغلان

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٢ میلیون و ٩٦٣ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کاهش داشته است.

همچنین در بهار امسال ۴۱ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از لحاظ اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفته‌اند و نرخ مشارکت اقتصادی آن کاهش ۳.۷ درصدی دارد.

این در حالی است که چندی پیش پژوهشکده آمار ایران نیز در گزارشی اعلام کرد که در دوران ابتدایی شیوع ویروس کرونا که با کاهش فعالیت‌ کسب و کار و افزایش هزینه‌ها همراه بود، ۳۰ درصد مشاغل در اسفند و فروردین‌ حداقل یک نفر را اخراج کرده اند.

اما بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می ‌دهد که در بهار ١٣٩٩، بخش خدمات با ۴۹.۷ درصد بیش­ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ۳۱.۸ درصد و کشاورزی با ١٨.٦ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین