کد خبر: ۶۶۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۲

مرگ هشتاد تن از شورشیان طالبان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نيروهای ائتلاف تحت رهبری ناتو اعلام کرده‌اند که در جریان آخرین زدوخوردها با جنگجویان طالبان در جنوب افغانستان موفق شده‌اند بیش از هشتاد تن از آنان را به هلاکت برسانند.

به گزارش خبرگزاری رویتر اين درگيری‌ها شامگاه شنبه در ولايت هلمند و بدنبال کمين نيروهای طالبان عليه سربازان گشتی نيروهای ناتو آغاز شد که بدنبال آن مقر شورشيان کمين کرده از هوا و زمين مورد حمله قرار گرفت.
اين پنجمين درگيری سنگين ميان طرفين از اول سپتامبر تاکنون است. در درگيری‌های دو ماه اخير بيش از ۲۵۰ شورشی طالبان کشته شده‌اند.

بيانيه ناتو همچنین اعلام کرده‌است که در جريان اين درگيری که شش ساعت طول کشيد هيچ‌يک از شهروندان افغانی يا سربازان ائتلاف آسيبی نديده‌اند. به گفته «محی‌الدين غوری»، يک فرمانده ارتش افغانستان درگيری‌های روز شنبه در موقعيت‌ها و ساعات مختلف صورت گرفت و بر اساس برآوردهای انجام شده 8۳ شورشی طالبان کشته شده‌اند.

محل وقوع این درگیری‌ها منطقه موسی‌قلعه در جنوب استان هلمند گزارش شده که از بهمن‌ماه گذشته تاکنون در کنترل شورشيان طالبان قرار دارد. نيروهای بريتانيايی پس از اينکه با ريش سفيدان محلی قراردادی را برای سپردن مسئوليت اين منطقه به آنها امضاء کردند موسی‌قلعه را ترک کردند و از آن زمان جنگجویان طالبان بر اين ناحيه تسلط پيدا کرده‌اند.

کارشناسان بر اين نظرند که احتمالا نيروهای آمريکايی و بريتانيايی مستقر در افغانستان درصدد هستند تا منطقه جنوب را از وجود شورشيان پاکسازی کنند. از ماه گذشته بيش از ۲۵۰0۰ نيروی ناتو و ارتش افغانستان عملياتی را در مناطق جنوب افغانستان آغاز کرده اند.

از زمان سقوط دولت طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱، جنگ ميان شورشيان و نيروهای تاتو و ارتش ملی افغانستان هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته است.
گروه طالبان که از سوی گروه های تندرو و افراطی در داخل و خارج از افغانستان حمايت می‌شود اعلام کرده که حاضر نيست تا پیش از خروج کامل سربازان ناتو از افغانستان با دولت به مذاکره بپردازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین