کد خبر: ۶۶۱۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷

موج‌سواری رسانه‌ای بر روی افکار عمومی

یک کارشناس رسانه گفت: متأسفانه رسانه های معاند بر روی موضوعاتی که در جامعه پیش می آید با استفاده از تکنیک های غیراخلاقی و ناجوانمردانه و ایجاد جنگ روانی بر روی افکار عمومی مانور می دهند و موج سواری می کنند.
موج‌سواری رسانه‌ای بر روی افکار عمومی
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود ویژه با بیان اینکه هر چیزی که پیامی را منتقل کند به آن رسانه می گویند، مطرح کرد: در کشور ما به علت بافت جغرافیایی، شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی مختلف و متنوع موجود شیوه استفاده از رسانه ها نیز متفاوت است به طوریکه در برخی نقاط اصلاً زیرساخت استفاده از رسانه های دیجیتال در بستر فضای مجازی را نداریم.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر به علت از بین رفتن اعتماد به رسانه های داخلی، مردم به شبکه های اجتماعی و سرویس های خبری غربی گرایش پیدا کرده اند، ادامه داد: فاصله ای که بین مردم، مسئولیان کشوری و مسئولان رسانه ای اتفاق افتاده باعث بی اعتمادی مردم به رسانه های داخلی و گرایش آنها به سمت رسانه های غربی شده است.

ویژه افزود: وقتی مردم می بینند مسئولان نسبت به موضوعاتی که با منافع آنها سروکار دارد رویه صحیحی را اتخاذ نمی کنند و به نوعی کم کاری می کنند، اعتماد خود را به اخبار، اطلاع رسانی ها و پروژه های آنها در رسانه های داخلی از دست می دهند و از کانال رسانه های معاند استفاده می کنند.

وی در رابطه با عوامل شکل دهنده افکار عمومی توضیح داد: افکار عمومی زمانی شکل می گیرد که سه عامل در آن دخیل باشد؛ یکی از آنها منافع مردم است، دومین عامل رهبران فکری و سومین عامل رسانه ها هستند. در واقع منافع عمومی در مورد موضوعاتی است که نفع عمومی جامعه در آن دخیل است و با رفاه مردم سروکار دارد، مانند موضوعاتی در رابطه با گرانی اجناس، طلا و ارز.

ویژه با بیان اینکه رهبران فکری افراد تأثیرگذار در لایه های فکری جامعه هستند، اظهار کرد: رهبران فکری کسانی هستند که بر اذهان عمومی تاأثیر می گذارند و به دو دسته رسمی و غیررسمی تبدیل می شوند؛ رهبران فکری رسمی افراد صاحب مقام در کشور مانند وزیران یا نمایندگان مجلس هستند و رهبران غیررسمی شامل افرادی مانند سلبریتی ها، اینفلوئنسر ها یا یک شخص بازاری که مورد اعتماد کسبه آن محل است، می شوند.

وی با اشاره به اینکه رسانه برای تأثیرگذاری بر روی افکار عمومی نیازمند تأمین منافع عمومی مردم و همراهی با رهبران فکری است، خاطرنشان کرد: هشتگ گذاری یکی از همان تکنیک های رسانه ای است که موج بزرگی ایجاد می کند اما هشتگ گذاری به تنهایی بدون همراهی افکار عمومی و رهبران فکری نمی تواند اثرگذار باشد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: تکنیک های رسانه ای باید پیشینه داشته باشند، وقتی که افراد می بینند گرانی در این ایام اتفاق می افتد و برخوردی با مفسدان اقتصادی نمی شود هنگامی که هشتگی با این موضاعات می آید سریع آن را قبول و تأیید می کنند و این هشتگ ترند می شود.

وی ادامه داد: وقتی این هشتگ ها از زبان چند رهبر فکری مطرح شود به راحتی می شود از این تکنیک رسانه ای استفاده کرد و متأسفانه رسانه های معاند روی این کدهایی که در جامعه پیش می آید مانور می دهند و روی آن موج سواری می کنند، در واقع آنها از تکنیک های غیراخلاقی و ناجوانمردانه استفاده و جنگ روانی ایجاد می کنند.

ویژه در پایان گفت: ما از نظر تکنیک های خبری مقداری از غربی ها عقب هستیم و باید خبرنگارهای ما بیشتر آموزش ببینند و با تکنیک های خبری جدید آشنا شوند به طوریکه بسیاری از خبرنگاران پایبندی هایی به ارزش های اسلامی و انقلابی دارند که یکسری خط قرمزها برایشان به وجود می آورد و نمی توانند از روش های غیرمتعارف و غیراخلاقی استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین