کد خبر: ۶۶۱۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰

جان لوئیس، نماد جنبش حقوق مدنی درگذشت

جان لوئیس در دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) اعلام کرد که مبتلا به سرطان پانکراس است.
آفتاب‌‌نیوز :

جان لوئیس، از رهبران جنبش حقوق مدنی و از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

آقای لوئیس یکی از "شش رهبر بزرگ" حامی حقوق بشر بود که در سازماندهی راهپیمایی تاریخی سال ۱۹۶۳ نقش داشت. مارتین لوتر کینگ یکی دیگر از رهبران این جنبش بود.

جان لوئیس، نماد جنبش حقوق مدنی درگذشت

او نماینده حزب دموکرات از ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا بود که بخش وسیعی از آتلانتا مرکز این ایالت را نمایندگی می‌کرد.

آقای لوئیس در دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) اعلام کرد که مبتلا به سرطان پانکراس است و پزشکان سرطان او را در مرحله ۴ تشخیص داده‌اند.

او در بیانیه‌ای که در آن زمان منتشر کرد گفت: "من تقریبا تمام عمرم را برای آزادی، برابری و برخورداری از حقوق اولیه انسانی جنگیدم و هرگز در جنگ با چیزی که الان با آن روبرو هستم، نبودم."

جان لوئیس در جریان جنبش حقوق مدنی، یکی از بنیانگذاران کمیته دانشجویی هماهنگی مقابله با خشونت بود و از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۶ ریاست این کمیته را برعهده داشت.

او در سازماندهی راهپیمایی مارس در واشنگتن در سال ۱۹۶۳ که برای برخورداری از آزادی و حق کار برگزار شد، همکاری داشت و یکی از سخنرانان آن بود. در این راهپیمایی بود که مارتین لوتر کینگ سخنرانی تاریخی خود را ایراد کرد.

آقای لوئیس آخرین سخنران بازمانده از آن راهپیمایی بود.

جان لوئیس، نماد جنبش حقوق مدنی درگذشت

جان لوئیس در حال سخنرانی در راهپیمایی تاریخی سال ۱۹۶۳

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مرگ جان لوئیس را با انتشار بیانیه‌ای در وبسایتش تایید کرد.

خانم پلوسی در این بیانیه درباره لوئیس گفته: "او اسطوره جنبش حقوق مدنی بود که با خوبی، ایمان و شجاعت، ملت ما را متحول کرد. هر لحظه از زندگی جان لوئیس وقف آزادی و عدالت برای همه شد."

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا هم در بیانیه‌ای از تلاش‌های آقای لوئیس قدردانی کرد.

الیزابت وارن، از نامزدهای پیشین ریاست جمهوری هم در توییتی گفت که لوئیس"یک قهرمان واقعی آمریکا و نماد اخلاقی ملت ما بود."

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین