کد خبر: ۶۶۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۳

نان سبوس‌دار بخوریم؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نان سبوس دار نسبت به نان سفید، به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری بیشتری دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر امام بخش قائدی افزود: فیبر موجود در نان سبوس دار برای رفع گرفتگی روده و یبوست مفید است، به علاوه این مواد جزء مواد غذایی مطلوب باکتری‌های روده هستند که علیه امراض میکروبی روده عمل کرده، سیستم ایمنی بدن را فعال می کنند، همچنین می توانند کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کند.

وی اظهارکرد: پژوهش‌ها نشان داده که مردم کشورهایی که رژیم غذایی غنی از فیبر دارند مقاومت بیشتری نسبت به انواع سرطان‌ها، بیماری های قلبی عروقی و بیماری ‌های دستگاه گوارش از خود نشان می ‌دهند و بر عکس کشورهایی که مصرف غلات تصفیه شده و نان ‌های سفید، انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌ های صنعتی در آنها زیاد بوده یا به عبارت ساده ‌تر مصرف فیبر مواد غذایی آنها کم است، بیشتر به بیماری‌هایی چون انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و عفونت‌های روده‌ای دچار می ‌شوند.

نان سبوس‌دار بخوریم؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ایجاد یبوست به ویژه در مناطق صنعتی و شهری، عدم دریافت کافی از مواد غذایی حاوی فیبر نظیر میوه ‌ها، سبزی‌ ها، دانه ‌های کامل، غلات و حبوبات است، این افراد کمتر از ۱۰ گرم فیبر در روز دریافت کرده و همین امر باعث یبوست در آنها می ‌شود.

قائدی تصریح کرد: اضافه کردن ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه می‌ تواند به رفع مشکل یبوست کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: فیبر در دستگاه گوارش هضم و جذب نمی ‌شود، مدفوع مخلوط با فیبر مقدار زیادی آب جذب می ‌کند و بر خلاف مدفوع بدون فیبر، خیلی سریع ‌تر در روده حرکت کرده و زودتر خارج می ‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: در گذشته محققان تصور می‌ کردند که تنها فیبر نامحلول در آب که بیشتر در دانه ‌های کامل گندم وجود دارد برای رفع یبوست موثر است، اما امروزه عقیده بر این است که هر دو نوع فیبر هم محلول و هم نامحلول، برای رفع یبوست و کمک به سهولت دفع موثر است، پس استفاده بیشتر از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات به ویژه نان سبوس دار که حاوی فیبر زیادی هستند، بهترین درمان یبوست است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین