کد خبر: ۶۶۲۱۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
اینترنت در زندگی امروزی به یک کالای ضروری تبدیل شده است. از تماس تصویری و خرید آنلاین گرفته تا آموزش آنلاین و دورکاری دیگر جزئی از برنامه روزمره خانوارها شده است. حتی با خبر شدن از اطلاعیه‌ها و دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، تست سلامت، خرید سیم‌کارت، اعطای وام، سهام عدالت، کمک هزینه معیشتی، دریافت کد بورسی، ثبت‌نام در سجام، کارهای بانکی و اغلب روزمرگی‌های زندگی مردم کل دنیا به بستری گره خورده است به نام اینترنت.
آفتاب‌‌نیوز :

در ابتدای راه، زمانی که تب کرونا داغ بود و قرنطینه خانگی و در خانه ماندن‌ها خیلی شدیدتر از امروز بود، اپراتورها و کسب‎وکارهای اینترنتی برنامه‎های مختلفی برای نگه داشتن شهروندان در خانه داشتند. اما با آغاز موج دوم شیوع دوم کرونا دیگر خبری از این برنامه‎ها نیست و در این میان اما اپراتورها کار عجیبی انجام دادند. شبانه، بسته‌های بلندمدت خود را حذف کردند و با تعریف بسته‌های گران قیمت کوتاه‌مدت، عملا قشر متوسط و ضعیف جامعه را نشانه رفتند؛ قشری که این روزها همه چیزش به اینترنت وابسته است و اتفاقا کسب و کارش هم رونقی ندارد که برای دریافت ۲ گیگ اینترنت یک ماهه که چند روز بیشتر دوام نمی‌آورد، مبلغ ۱۷ هزار تومان پرداخت کند. گرانی یک‌شبه اینترنت، بدون اعلام قبلی، بدون برگزاری جلسه و بدون دریافت تاییدیه از رگولاتوری جزو عجیب‌ترین کارهایی بود که از اپراتورها سر زد.

به نظر می‎رسد، سود اپراتورها از بسته‌های اینترنت آنقدر دلچسب و قابل توجه است که تهدید جریمه دو میلیارد تومانی هم نتوانست مانع از اجرای سیاست‎های آنها برای تغییرات بسته‎های اینترنتی شود. به هر حال، این روزها که به لطف کرونا مصرف اینترنت در بین شهروندان بیش از گذشته شده، فرصت خوبی برای اپراتورها شده تا کاربران را مجبور به پذیرش هرگونه تغییراتی کنند.

در همین مدت که انواع کمپین‎های همدلی برای حمایت از کسب‎وکارها و شهروندان برای گذراندن دوران سخت کرونا راه‎اندازی شده، ایرانسل و همراه اول در کنار گران کردن بسته‎های اینترنتی، اقدام به تغییراتی در برخی از بسته‎ها کرده‎اند. طوری که بسته‎های پرکاربرد و محبوب در بین کاربران مانند بعضی بسته‌های بلندمدت، به شکل کامل حذف شده‎اند.

به عبارتی، بسته‌های بلندمدت مانند شش ماهه و یک‌ساله که عمدتا از حجم اینترنت بالایی برخوردار بودند حذف شده یا مقدار حجم ارائه شده در آنها کاهش نسبی داشته است. به نظر می‎رسد این دو اپراتور از هرگونه ابزار اعم از نوع بسته، دوره استفاده بسته، حجم آن و در نهایت قیمت آن استفاده کرده‎اند تا بتوانند درآمدشان را افزایش دهند.

در این راستا، پیمان قره‌داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، اواسط تیر ماه در گفت‎وگو با «ایسنا»، اعلام کرد: بعضی از بسته‌های پرمصرف از برخی درگاه‌ها حذف شده است. البته این اقدام که از سوی اپراتورهای غالب و بدون کسب تاییدیه سازمان انجام شده، تخلف است و به همین خاطر به اپراتورها اخطار دادیم که بسته‌ها دوباره هم در پرتال و هم اپلیکیشن‌ اپراتورها قرار گیرد.

اپراتورها برای ارائه تعرفه‌های قبلی از رگولاتوری تاییدیه گرفته بودند و نباید تعرفه‌های مورد تایید سازمان را حذف می‌کردند. به اعتقاد وی، اپراتورها می‌توانستند این تعرفه‌ها را از ابتدا تعریف نکنند، اما اگر تعریف کردند، باید سرویس‌شان را ادامه می‌دادند. اگر قرار باشد بسته‌های جدیدی تعریف شود یا بعضی از بسته‌ها از مدار خارج شود و اپراتورهای غالب حتی اگر بخواهند کمتر از سقف، تعرفه بدهند هم باید از سازمان تاییدیه بگیرند که دراین مورد رگولاتوری تاییدیه‌ای برای حذف بسته‌ها نداشتیم. سقف تعرفه اپراتورها هم تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت‌های دائمی و 63 هزار تومان برای سیم‌کارت‌های اعتباری است و اگر بخواهند بالاتر از سقف تعرفه بدهند هم برخورد می‌شود.

به هر حال، تهدید سازمان رگولاتوری هم تاثیرگذار نبود تا اپراتورها از این تخلف دست بکشند یا از موضع خود عقب‌نشینی کنند. به گفته معاون وزیر ارتباطات، در گفت‌وگو با «ایرنا»، به دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتورها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است، صبح روز شنبه جریمه دو میلیارد تومانی به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ شد.

جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته است و در صورت استمرار این مساله، قطعا روال‌های دیگر را در پیش خواهیم گرفت. تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، مصوبه‌های قانونی است که می‌توان با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کرد. وی افزود: از جزئیات اقدامات صورت گرفته در دادگستری با خبر نیستم، اما روال‌های قانونی پیگیری خواهد شد.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
فکرشو بکن چقدر دیگه خرتوخری شده که هرکی هزجا خودش احساس کرد پول بیشتری لازم داره بدون تعارف صاف دست میکنه توی جیب مردم بدبخت و ازهمه جا بیخبرو هرچقدر که دلشون میخواد برمیدارن...
و بدتر ازهمه ببین دیگه چقدر بی قانونی و حساب نبردن ازش برای سازمانها و ادارات اسون شده که بعد از تهدیدو تذکزو نهایتا جریمه شدن هم باز انگار نه انگار!!
واقعا جای بسی تامل دارد اینگونه سربازدن از قوانین که متاسفانه تمام عواقب و کاسه کوزه هاش سر مردم میشکنه
حالا بجز گرانفروشی و عدم ارایه خدمات درخوری که با اینهمه هزینه روی دست مردم میزارن م، شاید بشه باهاش کنار اومد اما حقیقتا که نمیشه با اینهمه پرویی و بی نزاکتی اپراتور ها مخصوصا همراه اول کنار اومد
بی ادبی و توهینی که بطور معناداری میشه گفت از عمد و از روی غرض هست
برای نمونه همین امشب یعنی در اول مرداد99 حدودای ساعت 12 شب بدون هیچ اعلام قبلی ناگهان اتنن فورجی و تریجی همراه اول قطع شد و فقط 2جی وجود داشت که صرفا برای تماس تلفنی کارایی داشت این مسله تا حدودای ساعت 2 شب طول کشید تا اینکه بنده با 9990 تماس گرفتم پیگیر مسله بشم اپراتور اعلام کرد که نفر 48 در صف انتظار هستم!! باخودم گفتم بله خب احتمالا افراد زیادی این مشکلو داشتن منتظر ماندم و حدودا 20 دقیقه همینطور علاف شنیدن اون اهنگ بی کیفیتی که همگی اشراف حضور دارین باهاش شدم..و هربار اپراتور اعلام میکرد یه نفر کم شده شما نفر 46،45،و الا اخر هستین تا اینکه شدم نفرراول یهو صدا کامل قطع شد! چند لحظه مکس و دوباره نقطه سرخط شما نفر 50 در صف انتظار هستین!!
واقعا یه نظرتون چقدر میشه پرو بود که از عمد یساعت مشتری رو معطل کرد که چی بشه مشخصا هدفشون هیچی بجز دهن کجی کردن به مردم نیست اونهم مردمی که به هرسازشون رقصیدنو صداشونم درنیومده

و فقط میتونم بگم متاسفم
هم برای خودم که همراه اول استفاده میکردم
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
همیشه گفتن کدخدا روببین ده روبچاپپ
وقتی دست اپراتوربا..... تویه کاسه هست همینه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرطرفدار ترین عناوین