کد خبر: ۶۶۲۴۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸

گزارش امنیتی انگلیس درباره تهدید روسیه

کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه پس از ۱۸ ماه کش و قوس‌های اداری، گزارش جنجالی و ادعایی تهدید روسیه برای فرآیندهای سیاسی انگلیس را منتشر کرد و مدعی شد که دولت مسائل امنیتی را نادیده گرفته است.
گزارش امنیتی انگلیس درباره تهدید روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

در این گزارش ادعا شده که شواهد معتبر و معقولی وجود دارد نشان می‌دهد روسیه در کارزارهای تبلیغاتی پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس در سال ۲۰۱۴ رخنه کرده است. اما برخلاف آنچه پیشتر در رسانه‌ها ادعا شده بود، گفته شده که مدرکی درباره دخالت مسکو در همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ موجود نیست.

قانون‌گذاران انگلیسی با این حال عنوان کرده‌اند که دولت برای پیگیری دخالت مسکو در جریان همه‌پرسی برگزیت (سال ۲۰۱۶) اهمال کرده و خواستار تصویب قانون جدیدی برای مقابله با این تهدیدات شدند.

«استورات هوزی از اعضای کمیته پارلمانی اطلاعات و امنیت در این باره به خبرنگاران گفت: متاسفانه هیچ‌گونه ارزیابی از احتمال دخالت روسیه در همه‌پرسی برگزیت وجود ندارد و گویا کسی نمی‌خواست از ۱۰ قدمی این موضوع عبور کند. وی افزود که دولت با این رفتار به افکار عمومی توهین کرده است.

در بخشی از این گزارش ادعایی آمده است که الیگارش‌های (ثروتمند) روس و نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با غول‌های تجاری انگلیس و عناصر حزب حاکم محافظه کار روابط نزدیکی داشته و ادعا شده که به همین دلیل پاسخ دولت لندن به اقدامات مسکو همواره محدود و ناکارآمد است.

در همین حال، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گزارش پارلمان انگلیس را سندی بی خاصیت و در راستای ترویج روسیه هراسی خواند. رییس کمیته روابط خارجی شورای فدرال روسیه نیز اتهام های جدید انگلیس را بی اساس و غیر قابل اثبات عنوان کرد.

این گزارش، یک سال و نیم پیش در جلسه‌ای محرمانه‌ با حضور اعضای کمیته پارلمانی اطلاعات و امنیت انگلیس و آژانس‌های اطلاعاتی این کشور ارائه شد و شرکت‌کنندگان نسبت به آنچه تلاش‌های روسیه برای تاثیر در فرآیندهای سیاسی این کشور خوانده، ابراز نگرانی کردند.

متعاقبا سایر نمایندگان مجلس انگلیس از ماهیت این گزارش با خبر اصرار کردند تا گزارش یادشده هرچه سریع‌تر منتشر شود اما دولت این درخواست را به بعد از انتخابات سراسری ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) موکول کرد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مقابل افزایش فشارها برای انتشار این گزارش تصریح کرد: هیچ مدرکی دال بر دخالت روسیه در فرآیندهای سیاسی این کشور وجود ندارد. وی افزود که از میزان کمک‌های مالی هنگفتی که از سوی اتباع روسی به حزب محافظه کار صورت می‌گیرد اطلاعی ندارد، اما نباید به افراد به دلیل ملیت‌ آن‌ها توهین شود.

این در حالیست که سلف او «ترزا می» سال ۲۰۱۷ – زمانی که جانسون وزیر امور خارجه بود – گفته بود روسیه تلاش می کند تا در فرآیندهای سیاسی انگلیس دخالت کند.

جالب اینجاست که این گزارش به فاصله کمی پس از آن منتشر شد که لندن ادعا کرده عوامل روسیه از طریق انتشار اسناد محرمانه دولت در جریان انتخابات آذرماه پارسال دخالت کرده‌اند.

وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که این اطلاعات مربوط به مذاکرات تجاری انگلیس و آمریکا است که در شبکه‌های اجتماعی از جمله «ردیت» لو رفته است. جرمی کوربین رهبر سابق حزب مخالف دولت آذر گذشته با استناد به همین اسناد، برنامه‌های پنهان دولت برای واگذاری سیستم درمانی انگلیس به شرکت‌های خصوصی آمریکا را برملا کرد.

روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و دو طرف یکدیگر را در مسائل مختلف متهم می‌کنند.

لندن دو سال پیش مسکو را به دست داشتن در مسمومیت یک افسر امنیتی پیشین روس به اسم سرگئی اسکریپال و دخترش که به انگلیس پناهنده شده‌اند متهم کرد و با این اتهام توانست کشورهای اروپایی و آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه متقاعد و ۱۵۰ دیپلمات‌ روس را از این کشورها اخراج کند.

لندن در خصوص تنش‌های بوجود آمده میان اوکراین و روسیه نیز همواره طرف کی‌یف را گرفته است و روسیه را متجاوز می‌خواند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین