کد خبر: ۶۶۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۷
در نامه‌ 160 نماینده به رییس‌جمهور مطرح شد

عواقب وخیم بی‌توجهی دولت به محصولات تراریخته کشاورزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 160 نماینده مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهور، رسیدگی به وضعیت و تولید برنج تراریخته را خواستار شدند. 

نمایندگان مجلس در بخشی از این نامه با اشاره به زمینه های مختلف کاربرد علم بیوتكنولوژی در محصولات كشاورزی تاکید کرده‌اند: متاسفانه این بخش بسیار مهم، ‌ضروری و حیاتی برای حال و آینده كشاورزی كشور مورد بی‌مهری و كم‌توجهی برخی از دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تحقیقاتی و اجرایی شده است. ادامه این روند تاثیر منفی در توسعه این رشته از علوم حیاتی گذاشته و باعث دلسردی محققان و دانشمندان این حوزه خواهد شد.

به گزارش آفتاب در این نامه آمده است:

« احتراما پیرو نامه قبلی جمعی از نمایندگان مجلس درباره گیاهان و برنج تراریخته هم‌چنان كه مستحضرید استفاده از بیوتكنولوژی در توسعه كمی و كیفی محصولات كشاورزی نه تنها دارای اهمیت فراوانی است، بلكه ضروری است؛ تحقیقا نمی‌توان با افزایش جمعیت كنونی و تهدیدهای همه جانبه زیست محیطی و توسعه شهرنشینی و مراكز صنعتی پرورش متداول سنتی نیاز جامعه را در زمینه محصولات كشاورزی تامین كرد و بیوتكنولوژی مدرن دارای جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های كلان برنامه توسعه است و كشت محصولات تراریخته تا میزان قریب به دویست هزار هكتار (نیم درصد سطح زیر كشت جهانی) مصوب هیات وزیران (سند ملی زیست فناوری) است.

با این وصف و باگذشت یك سال از نامه قبلی و با وجود اعلام شبهه ایمنی نداشتن برنج تراریخته ایرانی از سوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پرشكی در نامه مورخ 27/9/85 متاسفانه اقدام لازم از طرف وزارت جهاد كشاورزی صورت نگرفته و كار تولید برنج تراریخته كاملا متوقف شده است.

خوشبختانه درسال‌های اخیر دستاوردهای بسیار ذی‌قیمتی در زمینه‌های مختلف كاربرد بیوتكنولوژی در محصولات كشاورزی خاصه در زمینه انتقال ژن و گیاهان تراریخته از جمله برنج تراریخته توسط پژوهشگران و دانشمندان ایرانی نصیب ملت بزرگ ایران شده است، ‌و تولید برنج تراریخته اولین‌بار توسط ایران، بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته و از آن به عنوان یكی از مصادیق توسعه علمی كشور یاد می‌شود.

متاسفانه این بخش بسیار مهم، ‌ضروری و حیاتی برای حال و آینده كشاورزی كشور مورد بی‌مهری و كم‌توجهی برخی از دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تحقیقاتی و اجرایی شده است. ادامه این روند تاثیر منفی در توسعه این رشته از علوم حیاتی گذاشته و باعث دلسردی محققان و دانشمندان این حوزه خواهد شد، بنابراین لازم است به نحو مقتضی نسبت به رفع موانع و فعال كردن بیوتكنولوژی و بهره‌جویی از این دانش در برنامه‌های خودكفایی محصولات تراریخته ازجمله برنج تراریخته و تقدیر از پژوهشگران موفق این رشته، دستور صادر فرمایید.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین