کد خبر: ۶۶۳۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵

بحران مالی عربستان به علت کاهش درآمد نفتی و توقف برگزاری حج

در حالی که بیماری کرونا همه‌روزه شمار بیشتری را به کام مرگ می‌کشد و نگرانی‌های ناشی از این بیماری، آینده اقتصاد جهانی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است،‌ اعمال محدودیت در برگزاری مراسم حج و نیز کاهش شدید قیمت نفت، ریاض را با بحران‌های مالی جدید و سیاست ریاضت اقتصادی روبرو کرده است.
بحران مالی عربستان به علت کاهش درآمد نفتی و توقف برگزاری حج
آفتاب‌‌نیوز :

برگزاری مناسک حج که یکی از بزرگترین مراسم مذهبی مسلمانان به شمار می‌آید و شرکت سالانه میلیون‌ها مسلمان از سراسر جهان، درآمد فراوانی را نصیب عربستان می کرد که ‌امسال به سبب شیوع بیماری کرونا دیگر از آن خبری نیست.

به نوشته الجزیره،‌ عربستان در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد به سبب شیوع این بیماری مرگبار فقط حدود یک هزار تن از افرادی که در عربستان ساکن هستند، می توانند در مراسم حج امسال شرکت کنند.

گفتنی است عدم حضور مسلمانان خارجی در مراسم حج از ۹۰ سال پیش تاکنون بی سابقه بوده است. این مراسم قرار است ۲۹ ژوئیه (۸ مرداد) آغاز شود.

این در حالیست که در سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مناسک حج حضور داشتند که این مساله درآمد ۱۲ میلیارد دلاری برای عربستان سعودی به همراه داشت.

گفتنی است مشکلات مالی عربستان فقط مربوط به عدم برگزاری مراسم حج نیست. عربستان در حال حاضر با ده‌ها مشکل اقتصادی دیگر از جمله ریزش بهای نفت در حال دست و پنجه نرم کردن است.

کاهش ۶۵ درصدی درآمد نفت

داده های رسمی در عربستان حاکی است که ارزش صادرات نفت این کشور در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی بالغ بر ۶۵ درصد به ارزش ۱۲ میلیارد دلار افت داشته است.

براساس گزارش رویترز، به دنبال افت شدید بهای نفت در بازارهای جهانی، ارزش صادرات نفت عربستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است که این رقم ۲۱.۹ درصد (معادل ۱۱ میلیارد دلار) کمتر از ارزش آن در مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از اداره کل آمار عربستان همچنین اعلام کرده است که در مقایسه با ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند / فروردین) نیز، ارزش مجموع صادرات این کشور در ماه آوریل از جمله صادرات کالاهای غیر نفتی از قبیل مواد شیمیایی و پلاستیک، به میزان ۲۳.۵ درصد یعنی نزدیک به سه میلیارد دلار کاهش یافته است.

صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده است که عربستان به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان، ممکن است در سال جاری میلادی شاهد کاهش ۶.۸ درصدی رشد اقتصاد خود باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین