کد خبر: ۶۶۳۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

وزیر خارجه چین: آمریکا به دنبال هژمونی است/به اقدامات گستاخانه آمریکا پاسخ قاطع می دهیم

وزیر امور خارجه و مشاور دولت چین گفت، از آنجا که آمریکا به شدت گستاخ و غیرمنطقی شده، پکن پاسخی قاطع و منطقی به اقدامات آمریکا خواهد داد.
وزیر خارجه چین: آمریکا به دنبال هژمونی است/به اقدامات گستاخانه آمریکا پاسخ قاطع می دهیم
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر خارجه و مشاور دولت چین دیدگاه‌هایش درباره روابط آمریکا – چین را در جریان گفت‌وگوی تلفنی با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به اشتراک گذاشت.

وانگ یی با بیان اینکه مناسبات کنونی چین-آمریکا به منبع نگرانی برای بسیاری در جامعه بین‌الملل تبدیل شده است، تاکید کرد: دلیل اساسی این است که یک جناح سیاسی خاص در ایالات متحده، تحریک شده از نیاز برای بالا بردن چشم‌انداز انتخاباتی و حفظ هژمونی تک‌قطبی، در راستای نفی تاریخ روابط دو کشور، سرکوب چین در هر جناح، تحریک چین روی منافع اصلی‌اش، حمله به سیستم اجتماعی مورد انتخاب مردم چین و بدنام کردن حزب حاکمی که پیوندهای جدانشدنی با مردم چین دارد، اقدام کرده‌ است.

وانگ یی با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا ابتدایی‌ترین حس نزاکت را در تعامل بین کشورها از بین برده و اصلی‌ترین هنجارهای بین‌المللی را نقض کرده است، افزود چنین رفتاری سیاست قدرت کامل است که می‌تواند با یک کلمه توصیف شود: هژمونی.

وزیر خارجه چین با اشاره به سخنان اخیر مایک پامپئو، همتای آمریکایی خود گفت، اینها تحریک دوباره رویارویی ایدئولوژیک است و جهان را به سمت یک جنگ سرد جدید سوق می‌دهد و اوضاع به گونه‌ای است که مردم اکنون می‌توانند روح مک‌کارتیسم را که از خاکسترها برمیخیزد، ببینند.

وانگ یی گفت، چنانچه چنین تئوری توطئه‌هایی مجال جولان پیدا کنند، نه تنها روابط چین و آمریکا به پرتگاه تقابل می‌کشد، بلکه کل جهان با بحران اختلاف مواجه می‌شود و کل آینده بشریت در معرض خطر قرار می‌گیرد.

این سیاستمدار چینی با بیان اینکه ایالات متحده با ترویج سیاست "اول آمریکا" در چند سال اخیر بیشتر در مسیر یک‌جانبه‌گرایی قرار گرفته است، به جدایی آن از تعهدات و وظایف بین‌المللی و تضعیف جدی نظم و قانون بین‌المللی اشاره کرده و گفت تعداد پیمان‌های بین‌المللی‌ای که دولت کنونی آمریکا از آن خارج شده، بیش از موارد در دولت‌های پیشین آمریکاست.

وانگ یی همچنین اشاره کرد، بدتر اینکه در زمان حساس کنونی که وحدت جامعه بین‌المللی برای مبارزه با کووید-۱۹ لازم است، واشنگتن خروج از سازمان بهداشت جهانی را اعلام می‌کند و بر خلاف نظر اکثر کشورهای جهان، از زیر بار مسوولیت‌هایش به عنوان یک کشور مهم شانه خالی می‌کند.

او افزود: ایالات متحده بزرگترین عامل در ویرانی نظم بین‌المللی کنونی شده است و آن را به کشوری تبدیل کرده که مخالف با رویه تاریخی و جامعه بین‌المللی ایستاده است. وانگ یی گفت: چین تدابیر متقابل قاطع علیه رفتارهایی که حقوق و منافع مشروع چین را تضعیف کند، اتخاد خواهد کرد. چین مشکل‌آفرینی نمی‌کند و همواره نهایت خویشتنداری را نشان می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین گفت، چندی پیش طرف آمریکایی با زور خواستار تعطیلی کنسولگری چین در هوستون تگزاس شد که این تحریکی علیه حاکمیت و عزت چین بود و قطعا با واکنش مشروع و ضروری چین مواجه می‌شود. این با رفتارهای دیپلماتیک مرسوم و حق همه کشورهای مستقل سازگار است.

وانگ یی با درخواست ارتباط منطقی میان چین و آمریکا گفت، پکن هرگز به چند عنصر ضد چینی اجازه نخواهد داد تا چندین دهه تبادلات و همکاری‌های موفقیت‌آمیز میان این دو کشور را دگرگون کنند و همچنین اجازه نخواهد داد پیش داوری ایدئولوژیکی آینده تحولات این روابط را تضعیف کند.

وزیر خارجه چین افزود: تحریک بی‌محابای آمریکا برای رویارویی و تفرقه با این واقعیت که منافع چین و ایالات متحده عمیقا در هم تنیده است و با تمایلات مشترک مردم تمام کشورها مرتبط است، تطبیق ندارد. از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم با به طور مشترک از همبستگی و همکاری حمایت کنند.

وانگ یی همچنین سه‌شنبه در ادامه صحبت‌هایش با وزیر خارجه فرانسه گفت، چین و فرانسه باید ارتباط و هماهنگی استراتژیک خودشان در مواجه با بی‌ثباتی روزافزون و تردید جهانی را تقویت کنند. او گفت: آنها باید برای حفاظت از چندجانبه‌گرایی و علیه قلدری تک‌جانبه‌گرایی به نفع صلح و ثبات جهانی دست در دست هم دهند.

این مقام همچنین به نتایج پرثمری که طرفین در بیستمین گفت‌گوی استراتژیک و هفتمین گفت‌وگوی اقتصادی و مالی عالی‌رتبه چین و فرانسه به دست آوردند، اشاره کرد که راه را برای تبادلات و تعاملات سران دو کشور در امسال را هموار می‌کند.

به گفته وانگ یی، چین و اروپا دو عامل قدرتمند در جهان به سمت چند قطبیتی هستند و باید نقشی به عنوان تثبیت‌کننده جهانی را ایفا کنند. وزیر خارجه چین گفت: چین مایل به تقویت هماهنگی با فرانسه درباره روابط چین – اتحادیه اروپاست و همچنین تسریع مذاکرات توافق سرمایه‌گذاری با اتحادیه اروپا و همکاری در مقابله با تغییرات جوی و دیگر زمینه‌ها.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین