کد خبر: ۶۶۳۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴

کنگره آمریکا به دلیل لیبی قصد تحریم روسیه و ترکیه را دارد

تعدادی از نمایندگان آمریکایی تلاش می‌کنند پیش‌نویس قانونی را ارائه دهند که از دولت دونالد ترامپ می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ترکیه و روسیه به دلیل نقش‌شان در تشدید درگیری‌ها در لیبی إعمال کند.
کنگره آمریکا به دلیل لیبی قصد تحریم روسیه و ترکیه را دارد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از سایت شبکه العربیه، مجله آمریکایی فارن پالسی امروز (چهارشنبه) از این پیش‌نویس قانون پرده برداشت که در مجلس نمایندگان آمریکا در حال آماده شدن است و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را وادار می‌سازد تا تحریم‌هایی را علیه ترکیه و روسیه إعمال کند.

این به ویژه بعد از آن است که وزارت دفاع آمریکا هشدارهایی را نسبت به استقرار مزدوران خارجی در این منطقه ناآرام مطرح کرد.

قانون "ثبات لیبی" که پیش‌بینی می‌شود از سوی کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا طی روزهای آتی منتشر شود، تحریم‌های الزام‌آوری را بر این دو کشور طی شش ماه إعمال می‌کند که امکان بسیاری را برای لغو روادیدهای آمریکایی یا بلوکه کردن دارایی‌های افراد تحریم شده در بانک‌های آمریکایی فراهم می‌کند تا به روسیه و ترکیه اجازه ندهد کریدوری را بر فراز دریای مدیترانه ایجاد کنند.

اردوغان، پوتین و تحریم‌ها

یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان که از این قانون آگاه است، گفت: ما نمی‌خواهیم که روسیه جای پایی در لیبی برای خود ایجاد کند و ناتو و اروپا را تهدید کند.

وی تصریح کرد که با مطرح شدن اشاره ضمنی به تحریم‌ها، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از رویکرد خود عقب‌گرد می‌کنند.

این قانون همزمان با تشدید درگیری‌ها در لیبی به ویژه افزایش مداخلات ترکیه که از گروه‌های مسلح با سلاح و نیروهای کمکی علیه "ارتش ملی لیبی" حمایت می‌کند، مطرح شده است.

پیشتر ارتش موسوم به "ارتش ملی لیبی" به رهبری خلیفه حفتر اعلام کرده بود که ترکیه به اعزام نیرو به لیبی ادامه می‌دهد و اخیراً نیروهایی با تابعیت‌های مختلف غیرسوری را به لیبی فرستاده است.

اما ارتش ملی لیبی می‌گوید که از نیروهای روس در میدان نبرد کمک نگرفته است بلکه از کارشناسان روس برای تعمیر برخی از سلاح‌های روسی کمک گرفته است.

این پیش‌نویس قانون که برای نخستین بار در مجلس نمایندگان در سال گذشته میلادی از سوی تد دویچ، نماینده دموکرات و در مجلس سنا از سوی کریس کونز، سناتور دموکرات مطرح شده بود و به اتخاذ تصمیمات قاطعانه علیه ناقضان حقوق بشر و دزدان نفت در لیبی فرامی‌خواند.

کنگره تلاش می‌کند دولت ترامپ را وادار به اتخاذ تدابیری علیه روسیه و ترکیه به دلیل اقداماتشان در زمینه سیاست خارجه به ویژه در لیبی کند.

ترکیه، روسیه و نزاع لیبی

کنگره تمایل بسیاری برای تحریم روسیه دارد، به ویژه بعد از اینکه فرماندهی آمریکا در آفریقا تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهند نیروهایی از گروه واگنر از ارتش لیبی حمایت و پایگاه‌های آن را در شهر سرت تقویت می‌کنند.

همچنین پیشتر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده بود که ترکیه حدود ۴۰۰۰ سوری را به لیبی طی سه ماه نخست سال جاری میلادی فرستاده است.

در این گزارش که مربوط به عملیات مبارزه با تروریسم در آفریقا است، تصریح شده که ترکیه پول و اعطای تابعیت را به هزاران نیرو در ازای مشارکت در نبرد لیبی در کنار نیروهای حامی دولت وفاق پیشنهاد داده است.

این گزارش همچنین احتمال داد که تجهیزات ترکیه، در پیشروی نیروهای دولت وفاق در مه گذشته نقش داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین