کد خبر: ۶۶۴۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۰

کرونا، تصمیم مسئولان و سردرگمی کنکوری‌ها

درحالیکه پس از کش و قوس‌های فراوان و تعویق چندباره زمان برگزاری کنکور، در نهایت مسئولان دو وزارت خانه بهداشت و علوم تصمیم را بر برگزاری قطعی کنکور در مرداد ماه اعلام کردند، اما صحبت‌های محمدباقر قالیباف در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی موجی از سردرگمی در میان داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و سراسری ایجاد کرده که سرانجام کنکور برگزار می‌شود یا خیر؟
آفتاب‌‌نیوز :

نام کنکور به تنهایی یادآور لحظاتی استرس زا برای خیلی‌هاست و حالا با وجود ویروس کرونا این استرس برای دانش آموزان و دانشجویانی که امسال کنکوری ‌اند ضرب در ۲ شده است. به جرات می‌توان گفت که کنکوری‌های امسال شرایط بسیار متفاوتی را نسبت به همسالان خود در سال‌های قبل تجربه کرده اند؛ تجربه‌ای که در سایه ویروس کرونا جدای از استرس سوالات و امتحان، ترس از ابتلا به بیماری مرموزی که این روزها گریبان دنیا را گرفته، دوچندان می‌کند.

امسال به دلیل شیوع کرونا، زمان برگزاری کنکور چند بار به تعویق افتاد و موضوع برگزاری و یا عدم برگزاری این آزمون سرنوشت ساز، حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال داشت تا سرانجام اولین کنکور کرونایی در کشور در روز نهم مرداد داوطلبان کنکور دکتری تخصصی را به حوزه‌های امتحانی کشاند. این آزمون قرار بود با تمهیدات ویژه بهداشتی برگزار شود و امکان انتقال ویروس را تا حد امکان به صفر برساند، به هر حال آزمون در سایه کرونا برگزار شد، اما نگرانی از کووید ۱۹ دست از سر داوطلبان و مسئولان برنداشت. حالا کنکور کارشناسی ارشد و سراسری پیش روی داوطلبان نگران است و با اظهار نظر امروز رئیس مجلس شورای اسلامی کشور مبنی بر ضرورت لغو کنکور، این سردرگمی و نگرانی در میان کنکوری ها، پشت کنکوری‌ها و خانواده‌های آنها شدت گرفته است.

کرونا، تصمیم مسئولان و سردرگمی کنکوری‌ها

پای درد و دل داوطلبان کنکور که می‌نشینیم، گرچه هیچکدام از تعویق کنکور دل خوشی ندارند، اما ترس از مبتلا شدن به ویروس مرموز کرونا در ذهن آنها وجود دارد و نگران این هستند که آینده تحصیلی آنها چگونه رقم خواهد خورد. در ادامه ایسنا، بخش هایی از صحبت‌های چند داوطلب کنکورهای کارشناسی ارشد و سراسری که قرار است در هفته‌های آینده برگزار شود را منعکس می‌کند.

این روزها به اندازه تمام عمرم خبر خوانده‌ام

یک داوطلب کنکور کارشناسی ارشد در این باره می‌گوید: این روزها به اندازه تمام عمرم پیگیر اخبار بوده‌ام.

او با بیان اینکه کلا تا پیش از این خیلی اخبار را پیگیری نمی‌کرده، ادامه می‌دهد: امسال به خاطر اینکه کنکوری هستم و از طرفی کرونا اختلال زیادی ایجاد کرده، هر روز و هر لحظه اخبار را دنبال می‌کنم و آنقدر خبرهای مربوط به کنکور زیاد است که واقعا سردرگم و کلافه شده‌ام.

این داوطلب ادامه می‌دهد: رشته تحصیلی که برای ارشد انتخاب کرده‌ام با دوره کارشناسی‌ام متفاوت است و یکسال برای آن زحمت کشیده‌ام. اگر قرار باشد کنکور حذف و براساس معدل دوره کارشناسی یا دروس آن تصمیم گیری شود، اجحاف در حق کسانی است که رشته متفاوتی برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند و از این بابت خیلی نگرانم.

داوطلب دیگری که از این شرایط ناراضی است، می‌گوید: تعویق کنکور خیلی از برنامه ریزی های ما را بهم ریخته است. هر بار برنامه ریزی می کنیم و بعد تعویق آزمون باعث می‌شود نتوانیم تمرکز درستی روی ادامه درس خواندن داشته باشیم.

او ادامه می‌‎دهد: اگر قدرت تصمیم گیری داشتم، حتما کنکور را هرچه سریعتر برگزار می کردم تا داوطلبان از این سردرگمی نجات یابند. انتخاب حوزه‌های امتحانی بیشتر و یا برگزاری آزمون در محیطی با فضای باز راهکار مناسبی برای جلوگیری از کرونا است که بهتر است مسئولان لحاظ کنند.

تعویق کنکور تمرکز درس خواندن را از ما گرفته است

داوطلب دیگری می گوید: از فروردین ماه برای درسم برنامه ریزی داشتم و درحالیکه قرار بود مراسم عروسی ما بعد از کنکور من برگزار شود، منتظر تعیین تکلیفم بودم تا بعد از آزمون، زندگی مشترکم را آغاز کنم، اما این تعویق امتحان باعث شده نتوانم به کارهای شخصی‌ام برسم.

او با بیان اینکه تعویق‌ها باعث نشده به طور کلی آمادگی کنکور از او سلب شود، می‌افزاید: اما قطعا ضعیف تر شده ام. برخی رشته های علوم انسانی حفظی است و نیاز به حفظ اسامی خاص دارد که هرچه قدر هم آماده باشی در لحظات آخر باید این موارد را مرور کنی، حالا با تعویق کنکور و مشخص نبودن زمان آن نمی‌توانم برنامه ریزی درستی برای مرور این موارد داشته باشم.

نمی دانم با برگزار نشدن کنکور آینده تحصیلم چه می شود؟

این داوطلب با بیان اینکه احساس بدی از این شرایط دارد و بلاتکلیف است، می گوید: از طرفی با خود می گویم آزمون برگزار نشود بهتر است و از مریضی در امانیم و از سویی دیگر نمی دانم با برگزار نشدن کنکور آینده تحصیلم چه می شود؟

به گفته یک داوطلب دیگر این تعویق ها و مشخص نبودن لغو یا برگزاری کنکور برای داوطلبان کشنده است. «نه راحتمان می کنند و خبر قطعی لغو کنکور را اعلام می کنند و نه زمان قطعی برگزاری آن را می گویند که محکم درسمان را بخوانیم. این روزها ما داوطلبان کنکور واقعا تکلیف خود را نمی دانیم. از طرفی ناراحتم که اگر کنکور نباشد آیا عدالت برای ورود به دانشگاه لحاظ می شود؟»

تابع نفع جمعی در برگزاری یا لغو کنکور هستم

داوطلب دیگری که لغو کنکور را مانعی برای پیشرفت خود نمی داند می گوید: اما از نظر اخلاق و نفع جمعی باید در شرایط خاص منافع جمع را بر تمایلات شخصی خود ترجیح دهیم و به همین دلیل هر تصمیمی که اتخاذ شود، تابع آن خواهم بود، ضمن اینکه به برگزاری کنکور با شرایط خاص اعتقاد دارم.

یک داوطلب رشته ریاضی کنکور سراسری که این روزها استرس بسیاری دارد، می گوید: در این شرایط کرونایی و افزایش میزان مرگ و میرها ترس همه بیشتر شده و به جز استرس کنکور که فشار سنگینی برای هم سن و سالان من است، ترس ابتلا به کرونا خیلی بیشتر است.

این داوطلب ادامه می دهد: به نظر من الان بهترین زمان برای برداشتن کنکور است، چرا که کنکور را ناعادلانه می دانم و فکر می کنم شاید کرونا بتواند این سد ناعادلانه را از پیش روی جوانان بردارد.

داوطلب دیگری که رشته تجربی خوانده، نظری متفاوت دارد و می گوید: به نظر من لغو کنکور در شرایط حال حاضر به خیلی ها آسیب وارد می کند، چراکه بسیاری از دانش آموزان چند سال زندگی خود را بر این اساس برنامه ریزی کرده اند، اما از طرفی شرکت در اجتماعات هم خطر ابتلا به کرونا را در پی دارد.

سپری کردن چند ساعت مداوم با ماسک کار بسیار سختی است

او ادامه می دهد: ترجیح من این است اگر کنکور برگزار می شود، واقعا با امنیت بهداشتی مناسب باشد و از مسئولان می خواهم این حداقل کار را برای دانش آموزان انجام دهند.

این دانش آموز با بیان اینکه به هرحال سپری کردن چند ساعت مداوم با ماسک کار بسیار سختی است، می گوید: من عینک بر چشم میزنم و استفاده همزمان عینک و ماسک خیلی سخت است.

این داوطلب می افزاید: کسی که عاقل باشد از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را می برد، چراکه هیچ دانش آموزی تاکنون این همه زمان برای کنکور نداشته است. به نظر من اکنون کلافگی مهم نیست و فرصتی که پیش آمده تا بیشتر درس بخوانیم مهم تر است.

هیچ کس از تعویق کنکور خوشحال نیست

یک داوطلب نگرانی اش از شرکت در کنکور و ابتلا به کرونا را اینگونه توضیح می دهد: اگر برخی از افراد شرکت کننده در کنکور به کرونا مبتلا شوند و این افراد خانواده های خود و دیگر افراد جامعه را مبتلا کنند، تصور کنید چه حجم وسیعی از افراد جامعه درگیر می شوند و چه فاجعه ترسناکی است و ممکن است به دلیل اینکه کنکور برگزار شود خیلی ها بمیرند.

داوطلب دیگری تجربه ای متفاوت دارد و می گوید: خواهر من هفته پیش در آزمون دکتری شرکت کرد و عملا امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی وجود ندارد. زیرا زمانی برای احراز هویت و شناسایی باید ماسک خود را برداریم و یا برای انگشت نگاری در تماس با دیگر افراد هستیم. علاوه براینکه امکان دوری از همه افراد واقعا وجود ندارد.

داوطلب دیگری می گوید: اینکه در میان آن جمعیت بتوانیم از ازدحام دوری کنیم واقعا کار سختی است و نمی دانم می توانم به خوبی فاصله اجتماعی را رعایت کنم یا خیر. هیچ کس از تعویق کنکور خوشحال نیست و امیدوارم این شرایط زودتر تمام شود و نفس راحتی بکشیم. فقط منتظر این هستم که بحث کنکور تمام شود.

منتظر این هستم که بحث کنکور تمام شود

این داوطلب می گوید: البته اگر قرار است کنکور لغو شود و شرایط بدتری برای ما ایجاد کند که بدتر از کنکور باشد، واقعا ترجیحم این است که کنکور حتی با شرایط ترس از کرونا برگزار شود. یک کنکوری واقعی هم که برای آزمون آماده است در این شرایط دچار مشکل می شود، چه برسد به کسانی که درس ها را هم به خوبی نخوانده اند.

یک داوطلب رشته ریاضی معتقد است که تعویق دوباره کنکور بدتر است چون بیماری کمتر نمی شود و ممکن است درپ شدت بیماری در جامعه بیشتر باشد.

او بلاتکلیفی خود در برگزاری آزمون را مانعی برای مرور و جمع بندی درس ها عنوان می کند و می گوید: تعویق کنکور بی فایده است، زیرا هیچ کس توان درس خواندن را ندارد.

بلاتکلیفی کنکور توانایی درس خواندن را می گیرد

یک داوطلب دیگر با بیان اینکه روزهای پر از استرس را سپری می کند، می گوید: در حالی که همه کشور درگیر کروناست، منطقی نیست که یک جمع گسترده به خاطر کنکور ایجاد شود. درحالی که کسی از سلامت کامل آنها باخبر نیست.

او ادامه می دهد: به شخصه آمادگی کنکور را ندارم و شاید تا آخر ماه پیدا کنم شاید هم نه، زیرا ذهن این روزهای ما آنقدر بهم ریخته است که تمرکز کردن سخت است. از روز آزمون و ابتلا به کرونا می ترسم، اما تحمل اینکه دوباره آزمون به تعویق بیفتد ندارم. استرسم خیلی زیاد است و از درس خواندن خسته شده ام. همیشه فکر می کردم ۱۸سالگی بهترین دوران زندگی ام است و دوست داشتم زودتر به این روز برسم، اما اکنون با این وضعیت خیلی شرایط بدی را تجربه می کنم.

داوطلب دیگری می گوید: اینکه همه ما از طولانی شدن زمان کنکور خسته شده ایم کاملا درست است، اما اینکه کنکور بدهیم و مبتلا شویم خیلی ترسناک و برتر است. طولانی شدن زمان کنکور دو جنبه دارد. از یک طرف فرصتی برای مرور بیشتر وجود دارد و از طرف دیگر استرس و اضطراب ها برای این بیماری و بیرون نرفتن و اینکه ذهن دانش آموز آزاد نشده آزار دهنده است.

درحالیکه مسئولان وزارت بهداشت و علوم معتقدند که کنکور تعطیل بردار نیست و بر اساس آخرین گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس سازمان سنجش، برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ تا این لحظه تغییری نداشته و به دنبال این هستند که به بهترین وجه این دو آزمون را برگزار کنند، اما باز هم خود را تابع مجلس و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا می‌دانند و معتقدند اگر شرایط عجیب و عوض شد، مختصات تغییر کرد و قانونگذاران بعد از جمع بندی خواستند تغییری در زمان برگزاری کنکور ایجاد کنند، آنها گوش به فرمان هستند و زمان برگزاری کنکور تغییر خواهد کرد. بر همین اساس به نظر می رسد کنکوری ها باید منتظر تصمیم گیری ها باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
0
0
بدبختی ما مردم ومشکل این مملکت اینست که همه درهمه اموردخا لت میکنندومتخصص هستندجز حوزه وظایف خودشان ، رسانه ها هم بیکار.... هرننه قمری یک جمله میگه سریع وبدن تامل پخش میکنندواین میان ذهن مردم آشفته می شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین