کد خبر: ۶۶۴۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
تبلیغات

آیا کودکان می‌توانند از روان درمانی و مشاوره آنلاین استفاده کنند؟

یکی از رایج‌ترین انواع درمان و مشاوره آنلاین، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این درمان به افراد در جهت شناخت و تغیر افکار و رفتار مخرب کمک می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

تصور اغلب مردم از روان درمانی و مشاوره آنلاین به صورت گفتگوی فردی بالغ با درمانگر از طریق گوشی هوشمند یا لب تاپ است. ولی درمان و مشاوره آنلاین برای کودکان هم قابل استفاده است.

با این حال قبل از ثبت نام کودکتان در دوره آنلاین باید با کارایی آن، عوامل خطر و فواید روان درمانی و مشاوره آنلاین در مقایسه با درمان حضوری آشنا شوید.

آیا کودکان می‌توانند از روان درمانی و مشاوره آنلاین استفاده کنند؟

روان درمانی و مشاوره آنلاین چگونه عمل می‌کند؟

مراکز سلامت روان دارای مجوز، به درمان و مشاوره آنلاین کودکان و نوجوانان می‌پردازند. در اغلب موارد، کودکان می‌توانند درمان و مشاوره آنلاینی مشابه درمان حضوری را دریافت نمایند.

جلسات درمان و مشاوره آنلاین به صورت ویدئویی، چت زنده، از طریق گوشی یا ارسال پیام قابل اجرا هستند. اغلب جلسات درمان را می‌توان از طریق گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر انجام داد.

اگر والدین از درمان اطلاع دارند پس درمانگر می‌تواند اطلاعاتی را در مورد سوابق فردی و خانوادگی مشکل کودک از والدین دریافت کرده و با آن‌ها مصاحبه کند. درمانگر پس از سنجش اولیه، در مورد گزینه‌ها و پیشنهادات درمانی و شرایط محرمانه بودن اطلاعات با والدین صحبت خواهد کرد.

آیا کودکان می‌توانند از روان درمانی و مشاوره آنلاین استفاده کنند؟

انواع روان درمانی آنلاین

یکی از رایج‌ترین انواع درمان و مشاوره آنلاین، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این درمان به افراد در جهت شناخت و تغیر افکار و رفتار مخرب کمک می‌کند.

طبق نتایج پژوهشی به دست آمده، درمان شناختی رفتاری آنلاین به اندازه درمان حضوری برای کودکان مفید است. این درمان غالباً برای درمان اضطراب و افسردگی به کار می‌رود، ولی برای درمان سایر شرایط بالینی هم قابل استفاده است.

برخی از انواع درمان را نمی‌توان به صورت آنلاین انجام داد. برای مثال، به طور معمول، بازی درمانی به صورت حضوری انجام می‌شود. در این درمان از انواع اسباب بازی‌ها (مثل خانه عروسکی) برای بیان هیجان و اجرای سناریو‌های درمانی استفاده می‌شود.

شن درمانی هم معمولاً به صورت حضوری انجام می‌شود. در این درمان از یک سینی یا جعبه شن به همراه انواع مجسمه‌های کوچک استفاده می‌شود. از کودکان (یا بزرگسالان) خواسته می‌شود تا هر شکلی که می‌خواهند به این سینی شنی بدهند و درمانگر به توصیف صحنه‌های طراحی شده می‌پردازد و به آن‌ها کمک می‌کند تا از حس خلاقیت خودشان بهره‌برداری کنند.

درمان حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR) هم باید حضوری انجام شود. این درمان تعاملی، شامل صحبت در مورد تروما در حین حرکت چشم از یک سمت به سمت دیگر است. این حرکات به وسیله درمانگر هدایت می‌شوند.

روان درمانی و مشاوره آنلاین چه تفاوتی با سایر درمان‌ها دارد؟

کودکان به روش‌های مختلف قادر به برقراری تعامل با درمانگر هستند. برخی از سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین امکان ارسال پیام نامحدود را فراهم می‌نمایند؛ در حالیکه برخی دیگر از آن‌ها امکان چت ویدئویی را فراهم می‌کنند.

با اینکه برخی از افراد از اینکه روان درمانی آنلاین حالت بسیار شخصی و خصوصی دارد، هراس دارند، ولی برخی دیگر معتقدند که هنگامیکه در اتاقی به طور حضوری در مقابل درمانگر ننشسته‌اند؛ راحت‌تر به افشاگری و بیان مشکلاتشان می‌پردازند. به همین صورت برخی از کودکان با ایجاد ارتباط در درمان و مشاوره آنلاین مشکل دارند، ولی برخی دیگر بهتر با درمانگر آنلاین ارتباط برقرار می‌کنند.

فواید روان درمانی و مشاوره آنلاین

کودکان می‌توانند از خانه با درمانگر ملاقات کنند. برخی از خانواده‌ها می‌ترسند که در حین مراجعه به درمانگر، فردی آشنا را در اتاق انتظار ببینند که این امر باعث انگ خوردن به کودکشان می‌شود. از طرفی کودکان در خانه، حس راحتی بیشتری را در مقایسه با فضای مطب تجربه می‌کنند.

کودکانی که با فناوری آشنا هستند به راحتی مشاوره روانشناسی آنلاین را می‌گذرانند. امروزه کودکان با فناوری بزرگ می‌شوند پس گفتگوی آنلاین برایشان کاملاً طبیعی است. آن‌ها با این فرایند راحت هستند.

زمانبندی جلسات با انعطاف پذیری بیشتری انجام خواهد شد. این امر برای خانواده‌های پرمشغله که برای حضور در جلساتی که در طول ساعات کاری برگزار می‌شوند، مشکل دارند، بسیار مناسب است. بسیاری از درمانگران آنلاین، جلسات شبانه یا آخر هفته را برای این خانواده‌ها پیشنهاد می‌دهند.

روان درمانی آنلاین هزینه کمتری دارد. بسیاری از درمانگران آنلاین هزینه کمتری بابت جلسات آنلاین دریافت می‌کنند، چون هزینه برگزاری آن کمتر است (دیگر نیازی به اجاره مطب، پرداخت هزینه کارکنان و ... ندارند).

این درمان، در دسترس است. کودکان در مناطق روستایی هم می‌توانند در جلسات آنلاین شرکت کنند.

معایب روان درمانی و مشاوره آنلاین

مشکلات فنی می‌تواند باعث ایجاد وقفه در فرایند درمان شود. درمان و مشاوره آنلاین برای خانواده‌هایی که به اینترنت کم سرعت دسترسی دارند، مشکل ساز است. مشکلات فنی نرم افزاری یا مشکلات الکترونیکی می‌توانند در درمان مداخله ایجاد کنند.

شاید والدین حس مشارکت در درمان را تجربه نکنند. اگر کودک بخواهد برای درمانگر پیام ارسال کند؛ بررسی پیام‌ها و مطالب رد و بدل شده و پرسیدن سؤال از جانب والدین دشوار می‌شود. به احتمال زیاد، کودک دارای اتاق شخصی برای چت کردن با درمانگر است و پسوورد خاص خودش را دارد. البته کودکان حق دارند که به گفتگوی محرمانه با درمانگرشان بپردازند.

روان درمانی آنلاین در هر شرایطی مناسب نیست. اغلب درمانگران آنلاین به درمان مشکلات و شرایط بالینی حاد نمی‌پردازند. برای مثال، کودکی که دارای افکار خودکشی یا خودزنی است، به طور آنلاین قابل درمان نیست.

درمانگران آنلاین، طبق معیار‌های دادگاهی فعالیت نمی‌کنند. اگر نوجوانی از جانب دادگاه، موظف به شرکت در رواندرمانی، درمان سوء مصرف مواد یا دوره مدیرت خشم شود؛ مشاوره آنلاین برایش مناسب نیست.

درمانگران آنلاین، مشمول بیمه نمی‌شوند. اغلب درمانگران آنلاین، بیمه را نمی‌پذیرند. پس اگر می‌خواهید تحت پوشش بیمه قرار بگیرید؛ نباید مشاوره روانشناسی آنلاین را انتخاب کنید.

شرایط بالینی قابل درمان از طریق درمان و مشاوره آنلاین

روان درمانی و مشاوره آنلاین، گزینه مناسبی برای انواع مشکلات روانشناختی است. برای مثال سایت beheshtiyan.ir سایت محبوب درمان و مشاوره آنلاین برای نوجوانان و بزرگسالان است و به آن‌ها برای آموزش مهارت‌های مقابله با استرس، کاهش اضطراب، کاهش استرس، بهبود عزت نفس، کاهش افسردگی، زورگیری، مدیریت خشم، درمان اختلال‌های خوردن و سایر چالش‌های روانی آموزش می‌دهد. برای اختلالات مختلف کودکان و بزرگسالان در سایت دکتر بهشتیان دوره‌های آنلاین و غیرحضوری وجود دارد. همچنین در این سایت می‌توانید با دکتر بهشتیان در ارتباط باشید و سئوالات خود را از ایشان بپرسید.

اغلب پژوهش‌ها در حوزه مشاوره روانشناسی آنلاین کودکان، روی افسردگی و اضطراب متمرکز شده‌اند؛ ولی درمانگران آنلاین طیف وسیعی از مشکلات سلامت روان را درمان می‌نمایند و خدمات پیشگیرانه عرضه می‌کنند.

برخی از سایت‌های درمان و مشاوره آنلاین، خدمات روانپزشکی را هم عرضه می‌کنند. روانپزشک، پزشکی است که در حوزه درمان مشکلات سلامت روان، تخصص گرفته است و امکان تجویز دارو را هم دارد. این خدمات برای والدینی که می‌خواهند به کودکشان برای کنترل علایم از طریق تجویز دارو کمک کنند هم مناسب است.

کلام آخر

اگر نگران سلامت روان کودکتان هستید یا در مورد خلق و رفتارش نگرانی دارید، مشاوره با یک فرد حرفه‌ای در این زمینه ضرورت دارد. روان درمانی و مشاوره آنلاین می‌تواند نیازهایتان را مرتفع کند. خدمات روان درمانی و مشاوره آنلاین متفاوتی از نظر قیمت و گزینه‌های ارتباطی وجود دارد. با جستجوی کوتاهی می‌توانید خدمات مناسب کودکتان را پیدا کنید. فقط قبل از انتخاب مشاوره آنلاین رزومه آن فرد را به دقت مطالعه کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین